Berita Terkini

Batu permata: Rainbow Moonstone

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Pameran yang tak seberapa seterusnya ialah pameran Batu permata Rainbow Moonstone atau batu Baiduri Bulan Pelangi. Batu Rainbow Moonstone di bawah ini berasal dari Sri Lanka. 

Batu permata Moonstone


Batu permata Moonstone


 Saiz lebih kurang 22 x 15 mm




Di bawah ini satu lagi Moonstone lain, lebih kecil sedikit dari yang di atas, kilauan dan warna-warna pelanginya lebih menyerlah.

Batu permata Moonstone - batu baiduri bulan
Saiz 19 x 15 mm

SOLD / TELAH DIMAHARKAN

Jika anda berminat untuk melihat koleksi batu-batu permata saya yang tak seberapa ini, dan berada di sekitar Kuala Terengganu, sila lah datang ke teratak buruk saya. Dan jika mahu beli pun sila tengok sendiri depan mata, baru puas hati. Sila pm gue di http://www.facebook.com/Neezhom


SubhanAllah , wallahu a'lam .......


Info ringkas tentang Batu permata Moonstone

Moonstone adalah potassium sodium silikat aluminium, dengan formula kimia (Na, K) AlSi3O8. Ia adalah feldspar dengan kilauan seperti mutiara dan opalescent. Nama alternatif nya adalah hecatolite.

Batu permata ini terdapat di Australia, Austria, Mexico, Madagascar, Burma, Norway, Poland, India, Sri Lanka dan Amerika Syarikat. Tetapi Moonstone Sri Lanka dan India adalah yang paling banyak terdapat di pasaran.


Bagaimana untuk mengenal pasti Moonstone asli

1 - Lihatlah bentuk batu. Moonstone adalah yang paling biasa dipotong Cabochon, yang kelihatan seperti dipotong bujur pada separuh. Belakang rata moonstone dipasang pada barang kemas, dan atas adalah licin dan bulat. Moonstone juga sering dipotong ke dalam bentuk bola yang sempurna atau bentuk sfera. Walaupun kadang-kadang moonstone dipotong dalam bentuk lain seperti teardrop (titisan air), tetapi potongan ini adalah kurang biasa. Moonstone gred perhiasan tidak pernah di faceted kan.

2 - Periksa kelegapan atau lut cahaya batu, kerana moonstone boleh berbeza dari hampir legap kepada lut cahaya. Tanpa mengira sama ada moonstone adalah legap atau lut cahaya, semua moonstones mempunyai kualiti perubahan yang menjadikan mereka unik di kalangan batu permata. Lihatlah batu dalam sumber-sumber cahaya yang berbeza, seperti dengan lampu dan kemudian di tingkap. Kelegapan dan lut cahaya moonstone akan kelihatan berbeza dalam setiap cahaya. Satu cara mudah untuk memberitahu jika batu anda adalah palsu adalah dengan melihat sama ada ia berubah dalam penampilan, seperti moonstone palsu tidak akan kelihatan berbeza di bawah pencahayaan yang berbeza. Kebolehan berubah unik moonstone ini dipanggil "adularescence."

3 - Lihatlah warna batu. Moonstone datang dalam pelbagai warna, tetapi mereka adalah yang paling biasa ditemui dalam warna beige, coklat, putih, lavender dan biru. Apa yang membuatkan moonstone unik adalah sifat-sifat berubah-ubah warna mereka. Sama seperti ketembusan-cahaya moonstone berubah dalam lampu yang berbeza kerana adularescence, mereka juga berubah warna dalam lampu yang berbeza. Sebagai contoh, moonstone putih separa lut boleh kelihatan putih dalam satu cahaya, dan warna beige di suasana lain.

4 - Lihat bintang di atas batu. Beberapa moonstone mempunyai bintang yang muncul dalam enam atau lapan bucu, tanda unik bagi moonstone walaupun tidak semua moonstone mempunyai bintang. Jika tiada bintang ini terletak di atas batu itu, ia mungkin moonstone.

5 - Sentuh batu itu dengan jari anda. Jika ia dirasakan sama seperti suhu bilik, anda mungkin mempunyai tiruan plastik dan bukannya batu permata semula jadi sebenar. Moonstone sebenar berasa sedikit sejuk apabila disentuh (seperti kebiasaannya seketul batu).  [1]


Rujukan

1 - ehow.com




Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (53) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (49) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (333) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.