Berita Terkini

Kisah sedih: Lelaki gelembung mahu menamatkan kesengsaraan ketumbuhan

Kulit lelaki ini telah begitu teruk dimusnahkan oleh tumor (ketumbuhan). Lelaki yang dikenali sebagai The Bubble Man iaitu Chandra Wisnu, 57, dianggap sebagai salah satu daripada beberapa orang di dunia dengan penyakit kulit yang jarang berlaku yang menyebabkan ketulan yang besar, seperti gelembung tumbuh di seluruh tubuhnya.

The Bubble Man - Lelaki gelembung mahu menamatkan kesengsaraan ketumbuhan

Ayah kepada empat orang anak, dari Indonesia ini, jarang sekali meninggalkan rumahnya dan apabila dia berbuat demikian, dia terpaksa menutup mukanya dengan balaclava dan memakai cermin mata gelap kerana takut menakutkan atau diejek oleh orang lain.

Luka-luka mula tumbuh di muka Chandra ketika beliau berumur hanya 19 tahun. Pada masa dia berumur 24, mereka telah merebak ke belakang dan ketika umur 32 mereka hampir sepenuhnya meliputi tubuhnya.

Pada peringkat awal penyakit itu, ibu bapa Chandra telah membawa dia berjumpa beberapa doktor dan dermatologi yang bingung dengan keterukan gejala-gejala tersebut.

Beliau diberitahu keadaan tersebut adalah kerana faktor genetik dan mungkin disebabkan oleh kelainan pada sistem saraf yang menyebabkan tumor benigna membangun pada kulit atau tulang. Beliau telah diberikan beberapa krim - tetapi mereka tidak berbuat apa-apa untuk menghentikan luka-luka daripada merebak.

Tidak dapat mencari penawar dan tidak lagi mampu membayar rawatan perubatan, Chandra telah dipaksa untuk hidup dengan keadaan yang pelik.

Beliau berkata: "Tiada rawatan khas untuk penyakit saya, saya hanya diberitahu untuk berjumpa seorang dermatologi selepas yang lain kerana mereka tidak tahu bagaimana untuk merawat saya Selepas ini ayah saya tidak percaya ada apa-apa sebab untuk membawa saya ke hospital lagi, dan saya tidak berjumpa doktor lagi sejak itu.

"Penyakit ini mempunyai kesan yang besar terhadap kehidupan saya, ketulan itu sangat gatal dan sakit dalam cuaca panas. Untuk mengelakkan ketulan-ketulan itu gatal dan untuk menghentikan orang memerhati, saya pakai tiga jaket dan tutup kepala saya jika saya keluar."

"Orang tidak pernah mengolok-olok atau memperkecil saya secara langsung, tetapi mereka merenung dan mengelakkan saya, kebanyakan orang bertindak sangat aneh di sekeliling saya."

"Ia membuatkan saya berasa amat tidak selamat dan marah apabila orang melayan saya dengan cara berbeza. Orang menjadi takut, mereka takut muka saya yang mengerikan dan bimbang mereka mungkin dijangkiti penyakit itu."

"Maka, selain saya mengelakkan orang, saya jarang keluar kecuali untuk mengambil Hasunns anak perempuan saya dari sekolah. Dan apabila saya berbuat demikian, saya menutup kepala dan muka saya kerana saya tidak mahu teman-teman anak perempuan saya membulinya kerana mempunyai ayah dengan wajah yang mengerikan."

Nanik Tri Haryani, isteri Chandra yang berumur 33 tahun, berkata: "Satu masa lalu apabila penyakit itu mula mengubah penampilan Chandra, katanya kepada saya agar meninggalkannya dan jangan kembali."

"Tetapi saya menolak. Melihat dia meneruskan hidupnya walaupun penampilan berubah, bagi saya, adalah tanda kekuatan yang besar, bukannya lemah."

Chandra kini telah memutuskan untuk mengumumkan mukanya ke seluruh dunia dalam usaha untuk mencari penawar bagi penyakit itu selepas mendapati anak sulungnya Martin Ananda, 32, dan anak perempuan Lis Candra, 26, telah mula untuk membangunkannya juga.

Bapa yang berani itu tidak mampu untuk membawa anak-anaknya berjumpa dengan doktor dan takut mereka juga akan kelihatan seperti dia. Tetapi dia tidak menaruh banyak harapan untuk doktor untuk mencari penawar.

Beliau berkata: "Saya tidak pernah membawa anak-anak saya berjumpa doktor tentang penyakit ini kerana kita tidak mampu untuk membayar bil-bil perubatan yang mahal. Mereka hanya mempunyai beberapa tumor kecil sekarang tetapi mereka bimbang akan menjadi lebih buruk."

"Jika ada peluang untuk mendapatkan apa-apa ubat-ubatan percuma, saya akan mengambil peluang itu, tetapi sekarang keluarga saya adalah semua rawatan yang saya perlukan."



Sungguh tabah hidup Chandra dan keluarganya. Semoga mereka akan mendapat penawarnya secepat mungkin, dengan munculnya tangan-tangan yang akan membantu. Dan semoga Allah memberi keampunan dan rahmat bagi mereka, dan mendapat yang terbaik di dunia dan akhirat. Amin. Sama-sama lah kita berdoa, mudah-mudahan doa orang ramai akan dimakbulkan .......

Di sini juga boleh kita fikir-fikirkan, bagaimana dengan perangai kita, yang apabila naik jerawat sebiji saja pun di muka sudah bising-bising dan mengeluh?  :P

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (58) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.