Cara Hidup

Konspirasi

Dunia Islam

Kisah Nabi dan Sahabat

Kisah umat dahulu

Sains

» » » Israel dan Google telah letak Dead Sea Scrolls dalam talian

Israel dan Google telah letak Dead Sea Scrolls dalam talian
Lima dari manuskrip yang berusia 2,000 tahun itu kini boleh dilihat oleh sesiapa sahaja dengan komputer - bersama-sama dengan terjemahan ke dalam bahasa Inggeris.

Dua ribu tahun selepas ia ditulis dan berdekad selepas mereka ditemui di gua padang pasir, beberapa Dead Sea Scrolls (Skrol Laut Mati / Naskhah Laut Mati) telah berada dalam talian untuk kali pertama dalam projek yang dilancarkan oleh Muzium Negara Israel dan Google.

Kemunculan lima lembaran yang paling penting di internet ini adalah sebahagian daripada percubaan yang lebih luas oleh penjaga manuskrip yang diraikan itu - yang pernah dikritik kerana membenarkan mereka dimonopoli oleh para ilmuan sahaja - untuk membuat mereka tersedia untuk semua.

Skrol-skrol itu termasuk Buku alkitab Yesaya (Isaiah), manuskrip yang dikenali sebagai Temple Scroll, dan tiga yang lain.


Pengguna web boleh mencari imej resolusi tinggi skrol-skrol bagi petikan-petikan tertentu, membesarkannya dan menterjemah ayat-ayat ke dalam bahasa Inggeris.

Salinan asalnya disimpan dalam peti besi yang selamat di dalam bangunan Jerusalem yang dibina khusus untuk menempatkan mereka. Akses memerlukan sekurang-kurangnya tiga kekunci yang berbeza, kad magnet dan kod rahsia.

Kelima-lima skrol itu adalah antara yang dibeli daripada peniaga barangan antik oleh penyelidik Israel antara 1947 dan 1967, setelah terlebih dahulu dijumpai oleh gembala-gembala Badwi di padang pasir Judah.

Skrol-skrol itu dianggap oleh orang ramai sebagai penemuan bahan arkeologi yang paling ketara abad ke-20. Mereka termasuk salinan terawal yang diketahui daripada Alkitab dalam bahasa Ibrani (Hebrew). 

Mereka dianggap telah ditulis atau dipungut oleh mazhab Yahudi bertapa yang melarikan diri dari Jerusalem ke padang pasir 2,000 tahun yang lalu dan menetap di Qumran pada tebing Laut Mati (Dead Sea).

Beratus-ratus manuskrip yang terselamat di dalam gua berhampiran kawasan itu telah memberi penerangan tentang pembangunan Injil Ibrani dan asal-usul agama Kristian.

Kitab-kitab yang paling lengkap dipegang oleh Muzium Israel, manakala lain-lain kepingan besar dan kecil serpihan di institusi lain dan koleksi peribadi.

Berpuluh-puluh ribu serpihan dari 900 manuskrip Laut Mati dipegang oleh Pihak Berkuasa Antikuiti Israel, yang telah memulakan projek sendiri untuk meletakkan mereka dalam talian bersama-sama dengan Google.

Projek, yang bertujuan terutamanya terhadap para ilmuan, dijangka lengkap menjelang 2016, di mana pada peringkat itu hampir semua Kitab-kitab akan tersedia di internet.

Ia boleh dilayari dan dibaca di http://dss.collections.imj.org.il



[The Guardian , Unikversiti , Washington Post]


Dead Sea Scroll ini adalah antara yang paling penting untuk dikaji, kerana melibatkan kesahihan kandungan AlKitab @ Bible yang dipakai oleh mazhab-mazhab Kristian sekarang, yang dikatakan telah banyak diubah-suai dari kandungan asal oleh kerajaan Rome dulu dan seorang ahli falsafah keturunan Yahudi kacukan Yunani iaitu Paul @ Paulus.

Ditambah lagi, lain mazhab di dalam Kristian, maka lain pula versi AlKitab yang dipakai dan kandungannya tidak sama. Begitu juga dengan bilangan Surat di dalamnya juga tidak sama.

Walaubagaimana pun, mesti berhati-hati juga, kerana ada kemungkinan Dead Sea Scroll ini hanya propaganda sahaja.

Kepada mereka-mereka yang terlibat dalam ilmu perbandingan agama, kita tengok dulu apa perkembangan seterusnya nanti tentang Dead Sea Scroll ini.

«
Next
Catatan Terbaru
»
Previous
Catatan Lama


Artikel berkaitan:

39 komen:

  1. Apa pun findings mereka nanti, yang bakal dikeluarkan untuk umum pasti akan diubah mengikut agenda pihak2 tertentu, terutama sekali musuh2 Islam.

    Selagi kita umat Islam berpegang teguh pada AlQur'an dan sunnah, insya Allah kesemua ini tidak akan dapat mempengaruhi kita.

    BalasPadam
  2. Hai,
    Agak menarik apabila anda mengatakan kandungan Alkitab hari ini telah banyak berubah tanpa memberikan bahagian yang telah berubah tersebut.

    Berkenaan dengan kitab Yesaya. Terdapat dua sumber rujukan untuk kitab tersebut hari ini. Pertama adalah kitab tulisan sebuah kumpulan Yahudi yang dipanggil Masoretes, iaitu Masoretic text (ditulis sekitar 500 A.D) dan kedua adalah teks yang ditemui dari Laut Mati ini (ditulis sekitar 700 B.C) . Jurang perbezaan di antara kedua-dua teks adalah hampir seribu tahun.

    Namun, perbezaan yang ditemui hanyalah tiga perkataan sahaja. Itu pun hanyalah perbezaan ejaan, maksud perkataan tersebut kekal sama. Maka, andaian anda bahawa telah terjadi 'banyak perubahan' di dalam Alkitab hanyalah sekadar andaian.

    Agak menyedihkan, walaupun bukti dengan jelas menidakkan andaian anda...
    Malah anda kelihatan cuba mencari apa juga alasan (walaupun ia tidak munasabah) untuk memberi justifikasi kepada pendapat anda (seperti mengandaikan mungkin ada 'propaganda' di sebalik perkara ini).

    Dan saya ada cuba memberikan komen melalui FB pada topik sebelum ini, cuma, komen saya tidak kelihatan.

    BalasPadam
  3. Mahu tahu contoh2 percanggahan dan perubahan yg telah dilakukan dalam AlKitab? Baca saja tulisan saya di sini http://hikmatun.wordpress.com/2009/12/08/percanggahan-percanggahan-nyata-di-dalam-bible-alkitab/

    :)

    BalasPadam
  4. Hai,
    Saya telah melihat percanggahan yang anda linkkan. Masalahnya, kesemua 'percanggahan' yang anda berikan itu bukanlah percanggahan. Percanggahan2 yang anda berikan ini kelihatan agak sama dengan apa yang diberikan oleh Shabir Ally. Dan semuanya telah pun diberikan jawapan yang sepatutnya. Anda boleh baca di sini.

    Apabila kita memperkatakan tentang 'perubahan', saya menyangka anda akan memperkatakan 'perubahan' atau 'percanggahan' seperti yang diberikan oleh Dr. Bart Ehrman, iaitu melalui perspektif Textual Criticism. Kerana topik ini melibatkan manuskrip Laut Mati.

    Tapi, mungkin tidak lama lagi kita akan dapat melihat Textual Criticism dilakukan ke atas kitab kepercayaan anda. Kerana sudah ada pihak yang akan melakukannya.

    Satu perkara agak jelas, setelah saya membaca 'percanggahan' yang anda berikan pada link tersebut, anda melihat Alkitab sama seperti anda melihat Al-Quran. Di mana, anda percaya bahawa Al-Quran diturunkan secara terus oleh Tuhan, melalui malaikat Jibril, kepada Nabi Muhammad. Maka, anda menganggap tidak patut wujud sebarang 'percanggahan' di dalam suatu kitab yang didakwa sebagai diwahyukan oleh Tuhan. Anda menggunakan 'penilaian' yang sama apabila anda melihat Alkitab.

    Masalahnya, cara Alkitab ditulis jauh berbeza dengan cara Al-Quran diturunkan.

    BalasPadam
  5. AlQuran tidak akan dapat diubah lagi kerana Islam cukup dengan para penghafaz dari zaman Nabi Muhammad S.a.w lagi. Itu lah pentingnya dihafaz dalam bahasa asal dan terus menerus dijaga.

    AlQuran ditulis semasa RASUL ALLAH masih hidup, BERMAKNA, mendapat PENGESAHAN dari UTUSAN ALLAH sendiri.

    AlKitab? Ditulis setelah Yesus bertahun2 tiada di bumi ini. PENGESAHAN UTUSAN ALLAH? Jelas dan nyata tiada. :)

    BalasPadam
  6. BERCANGGAH ertinya BERLAWANAN / TIDAK SAMA. Memang jelas dan nyata percanggahan dalam AlKitab. Dalam mazhab lain tidak sama bilangan surat dengan mazhab lain, contohnya Katolik dan Protestan. Begitu juga dengan terjemahan lama dengan terjemahan baru, ada juga yang berubah terus MAKNANYA, sebagai contoh

    Versi Alkitab Terjemahan Lama

    5:21 Kamu sudah mendengar barang yang dikatakan kepada orang dahulu kala, yaitu: Janganlah engkau membunuh, dan barangsiapa yang membunuh, ia akan terkena hukum.
    5:22 Tetapi Aku berkata kepadamu, bahwa tiap-tiap orang yang marah akan saudaranya, ia akan terkena hukum; dan barangsiapa yang berkata kepada saudaranya: Hai jahil! ia akan dihukumkan oleh majelis besar; dan barangsiapa yang berkata: Hai gila! ia akan terkena hukum masuk api neraka.

    .

    Versi Alkitab Terjemahan Baru

    Matius 5:21 Kamu telah mendengar yang difirmankan kepada nenek moyang kita: Jangan membunuh; siapa yang membunuh harus dihukum.
    5:22 Tetapi Aku berkata kepadamu: Setiap orang yang marah terhadap saudaranya harus dihukum; siapa yang berkata kepada saudaranya: Kafir! harus dihadapkan ke Mahkamah Agama dan siapa yang berkata: Jahil! harus diserahkan ke dalam neraka yang menyala-nyala.


    Terjemahan lama kata JAHIL – Terjemahan baru kata KAFIR

    Terjemahan lama kata GILA – Terjemahan baru kata JAHIL


    JAHIL sama makna dengan KAFIR ke?

    GILA sama makna dengan JAHIL ke?

    BalasPadam
  7. Hai,
    Maksud anda Tradisi Lisan? Cuma, ada beberapa hal yang tidak tepat dari kenyataan anda.
    Anda mengatakan,
    "AlQuran ditulis semasa RASUL ALLAH masih hidup, BERMAKNA, mendapat PENGESAHAN dari UTUSAN ALLAH sendiri."
    - Setahu saya, terdapat 7 versi Al-Quran yang berbeza sehingga Uthman terpaksa membukukan satu versi sahaja dan membakar yang lain.
    - Dan, manuskrip yang ditulis semasa Nabi Muhammad hidup juga sudah tidak wujud lagi hari ini. Maka, bagaimana anda dengan pasti mengatakan Al-Quran hari ini adalah sama dengan yang mendapat pengesahan daripada Nabi Muhammad sendiri?

    Anda mengatakan,
    "AlKitab? Ditulis setelah Yesus bertahun2 tiada di bumi ini."
    - Apabila anda mengatakan 'Alkitab', adakah anda merujuk kepada keseluruhan Alkitab (Perjanjian Lama & Perjanjian Baru)?

    BalasPadam
  8. AlQuran tiada VERSI yang diupdate2 seperti Bible. Tetapi yang ada hanya PENULISAN SEMULA tanpa mengubah AYAT atau MENAMBAHNYA.

    Yang pasti, penulisan semula itu adalah yang disalin dari tulisan2 yg ditulis sejak Nabi Muhammad s.a.w masih hidup dan mengesahkannya. Kemudiannya hanya ditambah BARIS agar BUKAN ARAB mudah membacanya, tetapi AYAT langsung tidak berubah.

    Sila semak AlQuran di negara mana pun di dunia ini, semuanya SAMA. Bukan seperti Versi2 Bible yang pelbagai. Katolik dan Protestan saja pun dah berbeza dengan Protestan banyak buang Surat yang dipakai oleh Katolik.

    Baca selanjutnya di sini

    http://hikmatun.wordpress.com/2009/12/04/menjawab-answering-islam-org-bahagian-1-al-kitab-atau-al-quran/

    BalasPadam
  9. Saya merujuk kepada Perjanjian Baru lah saudara, itu kan kamu sendiri tahu. Semua orang tahu Perjanjian Lama itu asalnya dari taurat. :)

    BalasPadam
  10. Belum lagi saya sentuh dengan terjemahan lama dan baru, Firman Yang Hidup, Kabar Baik dan macam2 lagi, serta terjemahan2 lain. BIble TIADA kitab yang satu bahasa yang semua negara dan mazhab SAMA / SERAGAM.

    BalasPadam
  11. Hai,
    Baiklah, kita tunggu dan lihat apa hasil Textual Criticism ke atas Al-Quran.

    Cuma, nampaknya anda melihat perbezaan berdasarkan cetakan Al-Quran zaman ini. Yang saya maksudkan adalah manuskrip asal. Lagipun, sumber kepercayaan anda sendiri mengatakan terdapat surah yang hilang di dalam Al-Quran, seperti merejam. Belum termasuk versi yang berbeza-beza sebelum Uthman membukukan versi rasmi Al-Quran hari ini.

    Akan saya lihat link yang anda berikan. Mungkin saya akan respon di sana.

    BalasPadam
  12. Yang menjadi masalahnya PROTESTAN tidak mengakui Surat2 lebih yang ada dalam Katolik itu sebagai kandungan Bible, dan tidak mengakui itu adalah FIRMAN2 TUHAN.

    Itu pun dikira bercanggah , kerana kandungan KITAB yang dikatakan KITAB SUCI pun tidak sama antara mazhab Kristian.

    Ibarat kalau dalam AlQuran ada surat2 yang tidak diterima oleh mazhab lain, itu menjadi MASALAH BESAR. keadaan yang CUKUP GOYAH.

    TERJEMAHAN itu TIDAK SALAH? Hehe bercakap memang mudah. Tetapi yang diterjemah itu adalah ke dalam Bahasa Indonesia. Dan maksud GILA dan JAHIL adalah BERBEZA sama sekali.

    Kamu memang masih dapat menerimanya kerana kamu Kristian. Tetapi hakikatnya, itu adalah TERJEMAHAN yang sudah lari, bermakna kedudukannya amat GOYAH dan TIDAK KUKUH.

    Saya pun tahu kedua2 perkataan itu adalah perkataan MENGUTUK. Tetapi JAHIL dan GILA tetap tidak boleh disamakan.

    Dalam Islam, orang GILA sudah tidak dikenakan HUKUM, dan dia sudah TIDAK BERDOSA. Sedangkan orang JAHIL adalah orang BODOH, yang masih ada HUKUM ke atasnya dan BERDOSA :)

    BalasPadam
  13. Akibat TERJEMAHAN demi TERJEMAHAN dari dulu sampai sekarang lah kandungan AlKitab makin rosak. Apa lagi ianya TIADA SUMBER ASAL yang SAHIH dalam bahasa UTAMA rujukan dunia.

    Apa lagi wujud pula VERSI, iaitu UPDATE dari yang lama kepada BARU. Kenapa perlu UPDATE? Kandungan lama belum cukup MANTAP?

    Sebagai contoh lagi sebelum ini saya pernah jumpa, dalam Terjemahan Lama menyebut BABI. Tetapi dalam Terjemahan baru menyebut BABI HUTAN. Seperti mahu menghalalkan makan BABI. Saya lupa dalam Surat mana, tetapi memang saya jumpa sendiri dalam AlKitab.

    Ini belum lagi saya sebut pasal MENGUBAH HUKUM. Hukum taurat telah banyak diubah oleh PAULUS. Sedangkan Yesus kata dia datang BUKAN UNTUK MENGUBAH HUKUM.

    BalasPadam
  14. Hai,
    Maksud anda, versi terjemahan? Sepatutnya, jika anda mahu memperkatakan tentang 'perubahan' atau 'percanggahan' di dalam Alkitab, anda sepatutnya merujuk kepada manuskrip dari mana terjemahan-terjemahan ini dibuat.

    Contohnya, codex Sinaiticus, codex Bezae, codex Vaticanus, dan lain2 manuskrip kuno Alkitab.

    Jika anda merujuk versi-versi seperti Terjamahan Baru, Khabar Baik, Firman Yang Hidup, sudah tentu perkataan yang digunakan berbeza kerana ia ditulis untuk masyarakat yang berbeza. Namun, maksud yang ingin disampaikan tetap sama.

    BalasPadam
  15. Tentang Ayat Quran, jika ada yang dinasakh pun, bukannya zaman sahabat, tetapi ketika Nabi Muhammad S.a.w masih ada. Tidak ada dalam sejarah, sahabat pandai2 buang sendiri ayat.

    Berbeza sangat dengan paulus, yang mengubah HUKUM TAURAT. Sedangkan Yesus sendiri TIDAK MENGUBAH, datang Paulus mengubah banyak.

    Saya nak tahu, Textual Criticism yang hendak dilakukan terhadap AlQuran itu dilakukan oleh orang BANGSA APA? :)

    BalasPadam
  16. memang lah saudara, Perjanjian Lama tu adalah kandungan yg asalnya dari Taurat dan Zabur (Nabi Daud).

    Ih ih ih , cerewet juga saudara ni ya. Setakat saya sebut perkara begitu pun nak ambil kira. Tak mengapa. :)

    BalasPadam
  17. Jahil dan Gila tetap berbeza wahai saudara. Itu menunjukkan kelemahan2 dan perubahan2 yg berlaku. Saya hanya berikan contoh saja tu.

    Tapi bagaimana pula saudara mahu jawab tentang percanggahan2 yg saya tulis dalam blog Hikmatun tu?

    Mari saya paste la ke sini sikit darinya senang.

    CUba jawab ini dulu, yang pertama, saya pun nak tahu juga :)

    Dalam 2 Samuel, yang mengajak Daud melawan Israel disebut sebagai TUHAn, sedangkan dalam 1 Tawarikh disebut SYAITAN


    2 Samuel 24:1 Bermula, maka kembali pula berbangkitlah murka Tuhan akan orang Israel, diajak-Nya Daud akan lawan mereka itu, kata-Nya: Bilanglah olehmu akan orang Israel dan akan orang Yehuda.


    1 Tawarikh 21:1 Sebermula, maka pada masa itu berbangkitlah syaitan akan celaka orang Israel, diajaknya akan Daud supaya ia membilang banyak orang Israel.

    BalasPadam
  18. Zabur tu dalam Kristian panggil Mazmur Daud. Haaa, saya kena bgtau ni, kang x pasal2 kamu tanya pula apa itu Zabur nanti kang! :)

    BalasPadam
  19. Hai,
    anda menulis,
    "Tidak ada dalam sejarah, sahabat pandai2 buang sendiri ayat"
    - Maksud anda, anda bersetuju telah terjadi perubahan di dalam Al-Quran?

    Tentang Paulus,
    - Apa yang diubah oleh Paulus?

    Tentang Textual Criticism,
    - Menurut artikel tersebut, tidak dinyatakan bangsa apa. Apa kata anda baca sendiri?

    BalasPadam
  20. Walaupun konteks sama, tetapi AYAT TETAP BERUBAH.

    Kerana itu saya kata, BIBLE tiada KITAB YANG MUKTAMAD sebagai rujukan UTAMA. Tiada yg dalam satu bahasa yang sama seluruh dunia.

    Itu satu KELEMAHAN BESAR.

    Bayangkan, dari masa ke masa, zaman ke zaman, kalau sentiasa berubah2 perkataan begitu, asalnya konteks sama, tetapi lama-kelamaan makin berubah terus.

    Seperti mana percanggahan2 yg berlaku seperti yg saya tanya kamu pada komen lain tu.

    Itu menunjukkan KELEMAHAN yang ketara pada Bible wahai saudara. Masih TIDAK JELAS lagi ke maksud saya itu? :)

    BalasPadam
  21. Hai,
    Maaf jika kelihatan cerewet, cuma, saya merasakan perlu memberikan maksud yang jelas agar tidak wujud kekeliruan nanti.

    Dan terima kasih dengan penjelasan anda tentang Zabur.

    Mungkin setakat ini saja hari ini. Jumpa lagi esok jika waktu mengizinkan.

    Tiwas.

    BalasPadam
  22. Siapa kata AlQuran berubah? Kalau ada ayat pernah dibuang sekali pun (walaupun perkara ini saya pun tidak pasti), kerana ada dalam hadith kononnya Ibnu Umar mendapati ayat tentang REJAM tiada dalam Alquran.

    Kalau berlaku pun, ia ketika Rasulullah S.a.w masih hidup. bermakna, apa2 pun dengan PENGESAHAN dari Rasul Allah. Seperti mana juga AlQuran datang melengkapkan Kitab2 lama yg telah diubah2 seperti Taurat dan Injil.

    BUKAN seperti PENGUBAHAN2 yg berlaku ke atas ALKitab yang dilakukan setelah Rasul ALLAH tiada.

    Itu KETARA sekali angkara mereka2 yg tidak bertanggung jawab, bukannya oleh PENGESAHAN YESUS sendiri.

    Apa lagi, Perjanjian Baru bukan ditulis semasa Yesus masih ada, itu pun sudah MEMADAI untuk mengatakan kandungan AlKitab sudah banyak yang tersasar.

    Ditambah lagi dengan Surat2 Paulus yang ditambah dalam AlKitab, sedangkan Paulus bukan RASUL ALLAH. Rasul ALLAH mesti mempunyai MUKJIZAT, sedangkan Paulus langsung tidak ada.


    APA yang diubah oleh PAULUS?

    Teramat banyak! Antaranya di sini http://hikmatun.wordpress.com/2008/08/06/paulus-yang-selewengkan-ajaran-yesus-dan-mencipta-kristian/


    TIDAK DINYATAKAN bangsa apa? Jika bukan bangsa Arab, bagaimana mereka mahu mengkritik TEKS ARAB? Mereka faham Nahu, Saraf, Balaghah, dan sebagainya tentang Bahasa Arab ke? :)

    BalasPadam
  23. Hai,
    Kebetulan saya ada masa terluang,

    Nampaknya, anda mahukan 'ayat yang sama' sebagai bukti tidak ada perubahan.

    Masalahnya, bukan ayat yang penting tetapi maksud ayat tersebut.
    Saya berikan contoh berikut:
    - seorang cuba menjelaskan peristiwa seekor ikan yang sedang dipanggang oleh A.
    - Ayat yang mungkin digunakan adalah
    1. A sedang memanggang ikan.
    2. Ikan itu dipanggang oleh A.
    3. Seekor ikan sedang dipanggang oleh A.

    - Perhatikan, terdapat pelbagai struktur ayat boleh digunakan untuk menjelaskannya. Namun, walaupun strukturnya berbeza, maksud tetap sama.

    - Begitu juga dengan ayat di dalam Alkitab. Yang penting adalah mesej yang hendak disampaikan.

    Malahan, jika itu standard anda dalam menilai 'keaslian' sesuatu kitab itu, sebenarnya, Al-Quran juga tidak mencapai standard yang anda mahukan kerana hakikatnya, terdapat pelbagai bacaan yang berbeza untuk Al-Quran.

    BalasPadam
  24. Hai,
    Kebetulan saya ada masa terluang,

    Nampaknya, anda mahukan 'ayat yang sama' sebagai bukti tidak ada perubahan.

    Masalahnya, bukan ayat yang penting tetapi maksud ayat tersebut.
    Saya berikan contoh berikut:
    - seorang cuba menjelaskan peristiwa seekor ikan yang sedang dipanggang oleh A.
    - Ayat yang mungkin digunakan adalah
    1. A sedang memanggang ikan.
    2. Ikan itu dipanggang oleh A.
    3. Seekor ikan sedang dipanggang oleh A.

    - Perhatikan, terdapat pelbagai struktur ayat boleh digunakan untuk menjelaskannya. Namun, walaupun strukturnya berbeza, maksud tetap sama.

    - Begitu juga dengan ayat di dalam Alkitab. Yang penting adalah mesej yang hendak disampaikan.

    Malahan, jika itu standard anda dalam menilai 'keaslian' sesuatu kitab itu, sebenarnya, Al-Quran juga tidak mencapai standard yang anda mahukan kerana hakikatnya, terdapat pelbagai bacaan yang berbeza untuk Al-Quran.

    BalasPadam
  25. Hai,
    tentang percanggahan2 yang anda berikan itu, ia sama seperti yang diberikan Shabir Ally. Dan jawapannya ada di sini.

    BalasPadam
  26. Hai,
    Anda mengatakan "terjemahan demi terjemahan telah merosakkan Alkitab".
    Masalahnya, tuduhan anda ini tidak berasas kerana hakikatnya, manuskrip kuno Alkitab, masih ada untuk dijadikan rujukan.

    Anda tidak boleh melihat Alkitab seperti anda melihat Al-Quran. Alkitab tidak mementingkan bahasa pengantarnya tetapi mesej yang hendak disampaikan. Itulah sebabnya Alkitab diterjemahkan agar lebih ramai orang dapat mengetahui mesej Khabar Baik yang hendak disampaikan.

    Tentang Paulus, saya telah membaca 'percanggahan' yang anda berikan tentang Paulus dan Yesus. Akan saya berikan respon nanti. Atau buat sementara ini, anda boleh membaca post ini.

    BalasPadam
  27. Maaf lah, saya mesti melihat kebenaran AlKitab dari pandangan saya. Jika anda TIDAK PUAS HATI, maka saya tidak boleh memaksa, kerana memang saudara akan TETAP dengan pandangan saudara kerana saudara adalah Kristian.

    Saya lihat ALKitab telah banyak rosaknya kerana telah BANYAK SANGAT BUKTI. Kalau saudara masih merasakan ALKitab betul, itu terpulang pada saudara.

    Masalah Kristian sebenarnya pada masalah POKOK iaitu KENAPA kamu katakan YESUS itu Tuhan?

    Sedangkan ALLAH adalah Maha Esa, suci dari segala sesuatu dan disekutukan oleh sesuatu.

    Tiada nabi dan rasul sejak nabi Adam a.s lagi yang mengajar bahawa Nabi Adam a.s itu masih tidak diampunkan DOSA, kita semua membawa dosa warisan, dan tidak ada rasul yang mengajar Allah itu ada 3 peribadi (Trinity) dan sebagainya.

    Pokok persoalannya di situ dulu. Kenapa saudara anggap Yesus itu TUHAN, sedangkan dia dalam keadaan berdaging datang ke dunia? Itu sudah MENGHINA MARTABAT TUHAN wahai saudara. Allah Maha Hebat, Dia tidak perlu menjadi manusia untuk manusia menjadi HAMBANYA dan MENGIKUTINYA.

    BalasPadam
  28. macam mana saudara mahu sama kan dengan AlQuran, sedangkan alQuran ada teks dalam bahasa Arab yang sama di seluruh dunia.

    Kami disuruh membaca AlQuran yang Bahasa Arab itu dulu, kalau tidak faham, baru rujukk terjemahannya.

    Tetapi terjemahannya TIDAK AKAN lari kerana teks RUJUKAN tu ada. Orang yang berFIKIRAN RASIONAL pun boleh fikir, ada suatu yang KUKUH sebagai rujukan, bukannya suatu yang BERLAINAN di tempat yang lain.

    Dan satu lagi, bagaimana mungkin kamu kata semua sama, sedangkan percanggahan tentang maksud lain di berlainan tempat saya sudah bagi banyak itu? Hai Tiwas Tiwas.

    Macam mana kamu nak JELASKAN tentang berbezanya BILANGAN seperti ini?

    Ketua rakyat bagi raja Sulaiman ada 3 ribu 3 ratus menurut 1 Raja-raja


    1 Raja-raja 5:16 Lain dari pada segala penghulu dan tandil raja Sulaiman yang memerintahkan pekerjaan itu, tiga ribu tiga ratus orang kepala rakyat yang mengerjakan pekerjaan itu.

    Tetapi menurut 2 Tawarikh, ada 3 ribu 6 ratus


    2 Tawarikh 2:2 Maka dibilang Sulaiman akan orang penggandar tujuh puluh ribu orang banyaknya, dan orang pemahat batu delapan puluh ribu banyaknya di atas pegunungan dan tiga ribu enam ratus orang yang memerintahkan dia.

    3 ribu 3 ratus dengan 3 ribu 6 ratus BERBEZA tu saudara. JELAS sekali. Walaupn ia sekadar nombor, tapi IA MENUNJUKKAN adanya campur tangan manusia yang menulisnya dengan TIDAK KEMAS. Apa lagi BANYAK sangat lagi perubahan2 lain.

    Macam mana kamu mahu kata TIDAK BERUBAH lagi? Kasihan lah kalau kamu masih menegakkan BENANG BASAH wahai saudara :)

    BalasPadam
  29. Saudara Tiwas, boleh saudara jelas kan pada saya tentang ini. Saya dulu berdialog dengan Stephen @ Alexious di blog Hikmatun. Dia kata, selepas Yesus bangkit kembali dari kubur , dia telah menjadi TUHAN dan TIDAK BERDAGING.

    Maka soalan saya pada saudara, kenapa Yesus selepas bangkit itu masih makan IKAN GORENG? Apa TUHAN perlu makanan untuk makan?

    Lukas 24:42 Lalu diberinya Dia ikan goreng sepotong.
    24:43 Maka Ia pun menyambut, lalu dimakan-Nya di hadapan mereka itu.

    Terima kasih :)

    BalasPadam
  30. Samalah jika saya TANYA saudara, adakah saudara mengatakan AlQuran itu TIDAK BENAR dan bukan FIRMAN TUHAN?

    Dan jika saudara mengatakan Alquran itu TIDAK BENAR dan BUKAN FIRMAN TUHAN, kenapa? Apa alasan kamu mengatakan sedemikian wahai saudara?

    BalasPadam
  31. Hai,
    Tentang apa yang dikatakan oleh Stephen,
    - Yesus bukan menjadi Tuhan setelah bangkit dari kematian.
    - Yesus memang Tuhan dari awal lagi. Dia datang ke dunia dengan dilahirkan sebagai manusia.
    - Fahaman bahawa Yesus menjadi Tuhan selepas bangkit atau bangkit tanpa tubuh daging adalah fahaman yang termasuk di dalam kumpulan cult.

    Tentang makan,
    - Sudah tentu Tuhan tidak perlu makan. Cuma, ketika itu, Yesus sengaja makan untuk membuktikan diriNya bukan hantu atau roh.

    BalasPadam
  32. Nampaknya ada percanggahan di antara pandangan anda dengan pandangan Stephen di situ.

    Stephen dulu kata , ketika Yesus diutus dalam bentuk berdaging, dia sudah menjadi MANUSIA. Apabila diangkat ke langit semula, baru kembali menjadi TUHAN.

    Saudara pula Yesus memang TUHAN dari awal Yesus diutuskan ya.

    Maka selama ini TUHAN makan, tidur, menangis, berdoa dan sebagainya?

    TUHAN dilahirkan sebagai MANUSIA? Tuhan adalah PENCIPTA wahai saudara, bagaimana PENCIPTA dilahirkan pula? Itu sungguh2 telah merendahkan MARTABAT TUHAN, na'uzubillah.

    Ayat saudara di bawah pula mengatakan TUHAN tidak perlu makan pula ya, sungguh berbelit-belit :)

    Dan mengikut Perjanjian Baru, Yesus naik ke langit dan duduk di sebelah KANAN Tuhan, begitu kan?

    BalasPadam
  33. Hai,
    Ya, tidak dinafikan anda melihat Alkitab menurut pandangan anda, cuma, adakah anda konsisten dalam hal ini? Maksud saya, adakah anda melihat Alkitab menurut penilaian yang sama apabila anda melihat Al-Quran?

    Kerana anda memberikan alasan bahawa ada 'percanggahan', 'perbezaan', 'perubahan' sedangkan menurut standard ini, ia juga menidakkan kitab kepercayaan anda sendiri kerana kitab kepercayaan anda juga mengalami perkara yang sama. Terdapat perubahan, perbezaan dan percanggahan di dalam kitab kepercayaan anda. Malah ia diakui di dalam sumber kepercayaan anda sendiri.

    Tentang Yesus,
    Benar, itulah dasar utama Kristianiti. Tanpa Yesus, Kristian tidak akan wujud.
    Cuba anda renungkan soalan ini, "Bagaimana Kristianiti bermula?" Anda tidak boleh mengatakan Paulus yang memulakannya kerana Petrus, Yakobus, Yohanes, Matius dan lain-lain murid Yesus juga percaya Yesus adalah Tuhan.

    Malah, sumber di luar Alkitab juga mengakui hal ini, iaitu Yesus disembah sebagai Tuhan sejak awal lagi. Anda boleh merujuk tulisan sejarah sekuler oleh Tacitus dan Josephus. Serta lain-lain penulis sejarah sekuler. Semuanya mencatatkan bahawa "wujudnya sebuah kumpulan yang menyembah seorang Yahudi yang dipanggil Kristus, sebagai Tuhan."

    Kerana dasar utama kepercayaan Kristian adalah, Yesus disalibkan, Yesus bangkit dari kubur, Dia disembah sebagai Tuhan.

    Maka, untuk menidakkan Kristianiti, anda hanya perlu menidakkan hal2 berikut
    1. Penyaliban Yesus
    2. Kebangkitan Yesus.
    Kerana Kristianiti bermula dari peristiwa tersebut.

    BalasPadam
  34. Hai,
    Fahaman bahawa Yesus adalah Tuhan yang lahir sebagai manusia merupakan fahaman sebenar tentang keTuhanan dan kemanusiaan Yesus.

    Yesus memang Tuhan dari awal, cuma Dia datang menjadi manusia. Maka, itulah sebabnya Yesus merasakan semua yang dirasai oleh manusia seperti lapar, menangis, kesakitan, takut, berdoa dan sebagainya.

    Ya, menurut Kristian, Yesus adalah Tuhan yang menjadi manusia. Namun itu tidak bererti Dia bukan Tuhan semasa menjadi manusia. Dia adalah Tuhan dan manusia pada masa yang sama (semasa Dia hidup di dunia). Setelah Dia bangkit dari kematian, Dia kembali kepada kemuliaan asalNya sebagai Tuhan.

    Tentang makan, mengapa Tuhan tidak boleh makan ketika itu? Adakah anda mengatakan ada perkara yang Tuhan 'tidak' boleh lakukan?

    tentang naik ke langit,
    Ya, tapi saya pasti anda tahu itu adalah metafora bukan?

    BalasPadam
  35. Baiklah, mungkin sampai di sini dahulu, kita jumpa lagi esok jika ada kesempatan.

    Tiwas.

    BalasPadam
  36. Saudara kata , "Tentang makan, mengapa Tuhan tidak boleh makan ketika itu? Adakah anda mengatakan ada perkara yang Tuhan 'tidak' boleh lakukan?"

    Allah Maha Berkuasa. Tetapi kita TIDAK BOLEH memperkatakan tentang Allah sesuka hati hingga merendah2kan martabatNya. kerana Allah Maha Besar.

    Sama seperti kita kata TUHAN kahwin, maka adakah TUHAN tidak boleh kahwin?

    Jangan persoal begitu wahai saudara. TUHAN mempunyai KEHENDAK, dan menurut Islam, KEHENDAK2 Dia sesuai dengan KETUHANAN Dia Yang Maha SUci lagi Maha Besar.

    Takkan kamu sanggup kata Tuhan jadi haiwan, jadi najis, jadi itu ini. Sama seperti jika kita kata TUHAN menjadi manusia, itu sudah betul2 MERENdAHKAN martabat Tuhan , kerana manusia itu LEMAH!

    Manusia berdaging, lemah, hari2 berak dan kencing, perlukan TUHAN sedangkan TUHAN tidak perlu pada suatu apa pun kerana segala makhluk bergantung kepadaNya.

    Sedarlah wahai saudara, kembali lah ke pangkal jalan, kembali lah kepada KEBENARAN. Kerana para rasul dulu semuanya mengajak MENYEMBAH TUHAN YANG SATU. Tiba giliran Paulus mengucar-kacirkan keadaan dengan mewujudkan Trinity, 3 dalam 1, na'uzubillah.

    Ingat , dalam agama Hindu pun ada Trimurti, begitu juga ajaran2 PAGAN lama. Ajaran TRINITI itu adalah ajaran PAGAN, bukannya ajaran para RASUL.

    Kembali lah kepada kebenaran wahai Tiwas. Semoga anda beroleh HIDAYAH dari Allah, agar dapat bahagia di dunia dan di akhirat, amin :)

    BalasPadam
  37. Bila masa saya kata AlQuran ada Percanggahan dan Perbezaan serta Perubahan? Dan apa BUKTI saudara menuduh sedemikian?

    DUlu pernah ada Kristianer2 yg membawa kononnya dalam ALquran ada percanggahan, tapi hanya beberapa. YAng mana saya dah BUKTIKAN, itu bukan PERCANGGAHAN, tetapi mereka yang salah faham, akibat membaca tulisan dari si ALI SINA pemutar belit itu.

    AlQuran TIDAK ADA PERBEZAAN atau PERCANGGAHAN dalam ayat2nya. Kalau ada sila BUKTIKAN, dan saya akan jawab insyaAllah :)

    BalasPadam
  38. Petrus tidak pernah anggap yesus sebagai TUHAN. Begitu juga murid2 lain.

    Kandungan2 dalam Matius, Markus, pun tiada kandungan yang betul2 mengatakan Yesus itu TUHAN. Tak tahu lah kut2 sekarang ada berubah pulak!

    Itu lah saya kata, peranan PAULUS dalam mengubah AlKitab, tambah lagi Lukas pun bekerja dengan Paulus sebagai doktor peribadinya.

    Perjanjian baru pun bukannya FIRMAN2 TUHAN, tetapi penceritaan semula berdasarkan ilham oleh penulis2 alKitab. Maka penceritaan semula bukan berdasarkan WAHYU dari TUHAN adalah TIDAK BOLEH DIPERCAYA semuanya.

    Begitu lah Paulus yg banyak menulis , dan kononnya mengatakan Yesus itu TUHAN. Paulus bukan RASUL ALLAH. Rasul ALLAH mesti mempunyai MUKJIZAT untuk membuktikan dia itu RASUL, seperti mana RASUL2 dulu seperti Isa, Musa, Ibrahim, Daud dan sebagainya.

    Sudah banyak saya tulis tentang Paulus itu dalam post yg saya berikan link pada saudara. Tak perlu saya ulang2 perkara sama banyak kali , rujukannya pun sudah ada :)

    BalasPadam
  39. Sedarlah saudara, Paulus adalah ahli falsafah Yunani yg kacuk dengan Yahudi itu telah BANYAK menyerap unsur2 falsafah Yunani ke dalam penulisannya dalam Perjanjian Baru.

    Kemudian ditambah lagi usaha KOnstantin untuk mententeramkan rakyat dan mengambil hati mereka, maka dia kononnya masuk kristian. Kemudiannya banyak ajaran2 dan falsafah Yunani diserapkan ke dalam Kristian.

    COntoh mudah 25 Disember adalah hari kelahiran dewa2 pagan, bukan kelahiran Yesus, pokok Krismas adalah pokok evergreen yg tumbuh di istana Namrud di Babylon dulu. Kemudian diserap TRINITY , buang beberapa HUKUM TAURAT, dan macam2 lagi lah .......

    BalasPadam

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (8) Ajaib (22) Alam sekitar (10) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (48) Bala bencana (41) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (112) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (2) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (24) Dunia Hiburan (127) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (346) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (52) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (26) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (91) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (35) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (57) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (191) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (59) Kristologi (47) Landskap (109) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (5) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (49) Paranormal (28) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (19) Perubatan Islam (5) Polis (9) Politik (130) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (101) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (5) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (42) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (241) Teknologi Nano (7) Teori konspirasi (162) Time lapse (39) Timur Tengah (175) Tumbuhan (36) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (291) Wallpaper Islamik (39) Yahudi (10) Zionis (20)