Berita Terkini

Ahli-ahli astronomi temui 16 planet seperti Bumi


Ahli-ahli astronomi yang menggunakan pemburu planet iaitu HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher - ia berbeza dengan HAARP) telah menemui lebih daripada 50 exoplanet baru, termasuk 16 super-Bumi, yang mengorbit di pinggir zon bintangnya.

Planet HD 85512 b, yang memiliki karakteristik seperti Bumi
Planet HD 85512 b, yang dikatakan mempunyai ciri-ciri seperti Bumi

Dengan mengkaji sifat-sifat semua planet yang ditemui oleh HARPS setakat ini, saintis menentukan bahawa kira-kira 40% bintang seperti Matahari kita mempunyai sekurang-kurangnya satu planet lebih ringan daripada Zuhal. 
 


"Tuaian penemuan dari HARPS telah melebihi semua jangkaan dan termasuk populasi kaya yang luar biasa iaitu super-Bumi dan planet jenis Neptun yang dihoskan oleh bintang yang sangat mirip dengan Matahari kita," jelas ketua HARPS ketua ahli astronomi, Michel Mayor dari Universiti Geneva di Switzerland.

Salah satu daripada planet-planet yang ditemui baru-baru ini, yang digelar HD 85512 b, dianggarkan hanya 3.6 kali jisim Bumi. Ia terletak di pinggir 'zon selamat dihuni' kononnya - kawasan yang sempit di seluruh bintang di mana air boleh wujud dalam bentuk cecair jika keadaannya betul.

"Ini adalah jisim terendah planet yang disahkan ditemui oleh kaedah halaju jejari yang terletak di dalam zon yang didiami bintang, dan planet kedua jisim-rendah ditemui oleh HARPS di dalam zon yang boleh didiami," kata Lisa Kaltenegger, seorang pakar dalam bidang 'keboleh-hidupan di exoplanet' yang bergabung dengan Max Planck dari Institute for Astronomy and the  Harvard Smithsonian Center for Astrophysics. 
 


Menurut Datuk Bandar, ahli-ahli astronomi yakin mereka hampir membuat penemuan lebih banyak planet yang berpotensi dihuni  di sekitar bintang serupa Matahari kita. 


"Dalam 10-20 tahun akan datang, kita harus mempunyai senarai pertama planet yang berpotensi dihuni di kawasan kejiranan Matahari. Senarai sedemikian adalah penting sebelum uji kaji masa depan boleh mencari tandatangan spektroskopi mungkin hidup dalam atmosfera exoplanet," katanya.

[TG Daily]


Sudah dikatakan, bahawa memang golongan-golongan elit dunia itu mengupah NASA dan sewaktu dengannya untuk mencari planet lain yang kononnya mahu dihuni.  Mungkin kerana mereka mahu lari dari masalah-masalah di Bumi, mencari suatu tempat baru untuk hidup senang lenang.

Lagi pun mereka sudah tahu Bumi ini sudah sangat lanjut usianya dan semakin uzur. Pelbagai bala bencana sudah berlaku dan akan banyak lagi berlaku. Ini belum lagi bencana-bencana yang disebabkan oleh tangan-tangan manusia sendiri yang melakukan kerosakan dan kezaliman di muka bumi ini.

Kerana itu lah banyak perbelanjaan dilakukan pada meneroka ruang angkasalepas. Banyak duit dibazirkan begitu saja, sedangkan harta-benda jika dibelanjakan dengan betul akan dapat membantu menyelesaikan banyak masalah manusia dan membantu orang-orang yang susah. Masalah kebuluran di Afrika, masalah kemiskinan di banyak negara dan sebagainya pun belum selesai.

Mereka ingat mereka boleh lari dari masalah jika tinggalkan Bumi ini? Bagaimana mereka mahu lari dari Hukum Tuhan? Dan mereka ingat mereka boleh huni planet lain? Sedangkan kiamat mungkin sudah tidak lama lagi akan datang. Maka mana yang lebih penting, membuat baik dan membantu sesama manusia, atau teruskan projek mahu mencari tempat tinggal di planet lain yang ternyata hanya angan-angan Mat Jenin sahaja.

Ini belum lagi dengan agenda-agenda untuk membuatkan manusia percaya bahawa alien (makhluk asing) itu wujud. Kerana itulah diadakan propaganda berkenaan UFO dengan mengeluarkan piring-piring terbang dan kapal-kapal angkasa secara rahsia.

Kalau ada makhluk lain di planet-planet lain, sudah lama para nabi dan Nabi Muhammad s.a.w beritahu. Tapi nabi hanya katakan makhluk di langit hanyalah malaikat. Kemudian, jika Allah ciptakan banyak lagi makhluk, tidak mustahil lebih cepat lagi dunia ini hancur. Bayangkan saja, bilangan manusia yang seramai ini saja pun sudah selalu berperang dan tidak dapat berdamai sepenuhnya dari dulu lagi. Mahu tambah lagi dengan banyak makhluk-makhluk lain?

Mungkin ada yang tidak setuju dengan saya, dan mengatakan bahawa saya pandai-pandai nak lawan ahli astronomi. Tapi bagi saya, baik saya lawan ahli astronomi daripada saya lawan Tuhan  :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (55) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.