Berita Terkini

Pemindahan teknologi dari dunia Islam ke Barat

Pengenalan

Teknologi adalah alat tamadun dan tamadun Islam telah menjadi satu kuasa yang menerajui dunia selama beberapa abad, dan ianya berdasarkan kepada pencapaian penting teknologi.

Mekarnya sains dan budaya dalam tamadun Islam adalah hasil daripada peningkatan kualiti hidup yang ketara di bandar-bandarnya. Kemakmuran material, pelbagai industri tempatan, perdagangan tempatan dan antarabangsa, dan sains dan budaya yang berkembang maju, di bandar-bandar, semuanya dikaitkan bersama-sama, dan mustahil tanpa teknologi membangun. Jika Islam adalah kuasa di sebalik kebangkitan kota-kota, seperti yang sering ditegaskan, maka ia juga adalah kuasa di sebalik semua aspek kemakmuran bandar-bandar ini dan dengan itu usaha-usaha teknologi dikaitkan dengannya.

Di samping kesan-kesan positif ideologi Islam sebagai agama, Islam telah mencapai kesan yang unik dalam sejarah manusia. Ia menyatukan tamadun dan populasi perkembangan luas wilayah yang terletak di antara sempadan China dan Atlantik. Kawasan ini terdiri daripada tanah-tanah orang-orang tamadun purba yang juga pendudukan tamadun-tamadun kemudian di Timur Dekat, seperti Hellenistik (Yunani). Ia kekal di bawah satu kerajaan pada abad pertama Islam.

Selain itu, walaupun selepas kenaikan pelbagai dinasti, rantau itu mendapat manfaat daripada perpaduan budaya yang Islam sediakan. Islam menghapuskan halangan-halangan yang telah mengasingkan negara-negara ini di antara satu sama lain, maka keseluruhan kawasan itu kini mempunyai satu tradisi agama dan satu bahasa kesusasteraan dan saintifik. Perpaduan budaya juga memastikan laluan bebas dan perdagangan bebas dari China di timur ke Sepanyol di barat. Ahli-ahli sains dan cendikiawan bebas untuk melakukan perjalanan, dan menyeberangi jarak yang luas untuk menemui ilmuan lain. Tambahan lagi, walaupun Khalifah Umayyah di Sepanyol tidak mengakui Khalifah Abbasiyah di Baghdad, sentiasa ada jalan keluar antara Sepanyol dan wilayah Timur di bawah pemerintahan Islam.


Pemindahan teknologi

Daripada sejarah kuno hingga abad keenam belas, Timur Dekat menerajui dunia dalam inovasi teknologi dan kemajuan terlebih dahulu. Ini tidak mengurangkan kepentingan tamadun China dan sumbangan besarnya kepada dunia, tetapi apa yang kita mahu tunjukkan ialah sumbangan keseluruhan Timur untuk kemajuan manusia secara umum sehingga abad keenam belas, melebihi apa-apa yang telah dicapai di mana-mana tempat lain di dunia ini.

Ini adalah benar semasa tamadun purba Mesir dan Mesopotamia, kerana ia adalah benar semasa Hellenistik dan masa Rom. Apa yang dipanggil warisan Greco-Roman dibina pada tamadun Timur Dekat. Tambahan pula, pencapaian utama dalam bidang sains dan teknologi yang dipanggil Yunani dan Rom terutamanya adalah pencapaian Timur Dekat hasil dari para ilmuan dan tukang Mesir, Syria dan Mesopotamia.

Tamadun pra-Islam Timur Dekat dan semua tanah-tanah yang menganjur dari Asia Tengah dan utara India ke Sepanyol telah diwarisi oleh Islam dan di bawah pengaruh Islam dan bahasa Arab, sains dan teknologi kawasan-kawasan ini banyak dibangunkan dan maju.

Pandangan tradisional sejarah Barat ialah bahawa budaya Eropah adalah keturunan langsung tamadun klasik Greek dan Rom. Menurut teori ini, karya-karya klasik penulis-kebanyakannya dalam bahasa Latin, tetapi beberapa bahasa Yunani telah dipelihara oleh Gereja pada abad yang diikuti kejatuhan Empayar Rom, untuk muncul semula sebagai sumber inspirasi yang berkesan dalam Zaman pertengahan dan Renaissance kemudiannya.

Beberapa pendapat akan menafikan pengaruh yang kuat kesusasteraan klasik ke atas pemikiran Eropah. Sehingga baru-baru ini (tahun 80an), karya-karya Homer, Thucydides dan dramatis Yunani, Tacitus, Virgil dan Horace, antara beberapa nama, adalah sebahagian daripada latar belakang budaya bagi setiap orang Eropah yang berpendidikan. Walau bagaimanapun, dalam bidang sains, keadaannya sangat berbeza.

Semasa abad keenam selepas Hijrah (abad kedua belas Masihi) tulisan-tulisan ulama seperti al-Farabi, al-Ghazali, al-Farghani (Afragamus), Ibn Sina (Avicenna) dan Ibnu Rushd (Averroes) telah diterjemahkan ke dalam bahasa Latin, dan menjadi terkenal dan dihormati di Barat.

Karya-karya Aristotle, yang kemudiannya menjadi pengaruh yang utama ke atas pemikiran Eropah, telah diterjemahkan dari bahasa Arab bersama-sama dengan komentar Ibn Sina dan Ibn Rushd ke Eropah zaman pertengahan. Komentar-komentar ini adalah sama penting dengan karya-karya Aristotle sendiri dalam membentuk pemikiran saintifik dan falsafah Eropah.

Banyak karya saintifik yang lain, yang pada asalnya telah diterjemahkan daripada bahasa Greek ke dalam Bahasa Arab abad sebelum ini, kini diterjemahkan ke dalam bahasa Latin. Walau bagaimanapun, kebanyakannya adalah dari tempoh Hellenistik, dan walaupun mereka ditulis dalam bahasa Yunani, penulis mereka datang dari semua negara Timur Dekat dan timur Mediterranean.

Nampaknya, dengan itu, beberapa penulis Eropah, amat menghargai karya-karya sastera Greece (Yunani) dan Rom, telah membawa kepada mempercayai bahawa tamadun Barat, dalam segala aspek, berdasarkan asas-asas Yunani dan Rom. Ini bukan kes dengan sains dan teknologi.

Charles Singer telah membincangkan beberapa perkara yang telah disentuh. Warisan Graeco-Roman telah dibina di atas tamadun Timur Dekat, dan tambahan pula, pencapaian utama dalam bidang sains dan teknologi yang dipanggil Yunani dan Rom terutamanya pencapaian Timur Dekat disebabkan oleh ilmuan dan tukang dari Mesir dan Syria.

Tamadun pra-Islam dari Sepanyol hingga ke Asia Tengah dan utara India telah diwarisi oleh Islam. Di bawah pengaruh Islam dan bahasa Arab, sains dan teknologi kawasan-kawasan ini telah dibangunkan dan diperbaiki. Merujuk kepada Eurocentrism ahli-ahli sejarah Barat, Singer menulis: Eropah, bagaimanapun, adalah hanya semenanjung kecil yang bermula dari tanah besar Afrasia.

Ini memang status geografinya dan ini, hingga sekurang-kurangnya abad ketiga belas Masihi, pada umumnya juga status teknologi 'Dalam kemahiran dan daya cipta pada tempoh 500-1500 M, Singer meneruskan:' Timur Dekat adalah lebih kepada Barat ... Bagi hampir semua cabang teknologi produk terbaik kepada Barat adalah orang-orang Timur Dekat ... secara Teknologinya, Barat mempunyai sedikit untuk dibawa ke Timur.

Pergerakan teknologi adalah dalam arah yang lain. 'Sekarang kita akan menunjukkan (lihat, S. Charles, et al., A History of Technology, 8 Jil, Oxford, 1954) bagaimana pemindahan teknologi ini berlaku, dan memberi beberapa contoh pemindahan idea-idea dan teknik daripada Islam kepada Barat.


Penterjermahan hasil kerja dari Bahasa Arab

Pengambilan pakai oleh Eropah daripada teknik-teknik Islam diperlihatkan dari banyak perkataan yang berasal dari Arab yang telah berlalu ke dalam kosa kata bahasa Eropah. Dalam bahasa Inggeris, perkataan ini sering, tetapi tidak semestinya, masuk ke dalam bahasa dari Itali atau Sepanyol.

Berikut adalah beberapa contohnya: dalam tekstil - 'sarsanet, damask, taffeta, tabby'; dalam perkara-perkara laut - 'arsenal, admiral'; dalam teknologi kimia - 'alembic, alcohol, alkali'; di dalam kertas - 'ream';  dalam bahan makanan - 'alfalfa, sugar, syrup, sherbet'; bahan pewarna kunyit - 'saffron, kermes'; dalam kerja-kerja kulit - 'Cordovan dan Morocco'. Bahasa Sepanyol adalah sangat kaya dengan kata-kata yang berasal dari Bahasa Arab, terutamanya yang berkaitan dengan pertanian dan pengairan. Sebagai contohnya, 'tahona' bagi kilang, 'acena' bagi kilang atau roda air, 'acequia' untuk terusan pengairan.

Banyak karya Arab mengenai perkara-perkara saintifik telah diterjemahkan ke dalam bahasa Latin pada Zaman pertengahan yang kemudian. Biro terjemahan di Toledo dalam abad kedua belas Masihi, di mana beratus-ratus kerja-kerja itu telah diterjemahkan ke dalam bahasa Latin, merupakan satu contoh yang ketara aktiviti ini. Terdapat, malangnya apa-apa yang setanding dalam bidang teknologi, di mana terjemahan langsung daripada bahasa Arab yang amat jarang berlaku. Kira-kira TM 1277, di mahkamah Alfonso X of Castile, kerja di Sepanyol yang bertajuk Li-Bros del saber de Astronomia telah disusun di bawah arahan Raja, dengan objektif yang diisytiharkan membuat pengetahuan Bahasa Arab boleh didapati kepada pembaca Bahasa Sepanyol.

Ini termasuk bahagian penjagaan masa, yang mengandungi jam yang didorong oleh berat dengan alat mengendali gerakan raksa. Kita tahu dari sumber-sumber lain bahawa jam itu telah dibina oleh umat Islam di Sepanyol pada abad kesebelas, yang kira-kira 250 tahun sebelum jam dorongan-lapan muncul di utara Eropah. Sekitar TM 1277 rahsia membuat kaca Syria telah disampaikan kepada Venice di bawah syarat-syarat perjanjian yang dibuat antara Bohemond VII, putera tituler Antioch, dan Doge. Contoh langsung pemindahan teknologi seumpama itu masih agak jarang berlaku tetapi lebih pasti akan nampak jelas selagi kajian diteruskan.

Buat masa ini, kita dapat menunjukkan beberapa tempat di dalam ruang dan masa di mana pertukaran idea berlaku. Hubungan antara Kristian Eropah dan dunia Islam tidak sentiasa bermusuhan. Pemerintah Islam biasanya adalah lelaki yang sedar dan bertolak ansur terhadap subjek Kristian mereka, sikap yang diperintahkan kepada mereka oleh perintah-perintah Al-Quran.


Penghijrahan para tukang dan ilmuan

Kaedah yang berkesan pemindahan teknologi adalah penghijrahan para tukang dan pekerja mahir. Mereka berhijrah sama ada melalui perjanjian-perjanjian dan hubungan komersial, didorong ke arah barat akibat penindasan dan peperangan atau untuk mencari peluang yang lebih baik.

Di samping itu, pertimbangan komersial membawa kepada penubuhan masyarakat pedagang Eropah yang menetap di Byzantium, di mana mereka berhubung dengan peniaga-peniaga Sweden yang berjalan turun ke Dnieper. Terdapat terutamanya hubungan komersial rapat antara Fatimid Mesir dan bandar Amalfi  di Itali dalam abad keempat dan kelima Hijrah (abad kesepuluh dan kesebelas TM). Gerbang ogival, satu elemen penting dalam seni bina Gothic, memasuki Eropah melalui gereja Amalfi , iaitu gereja pertama yang menggabungkan gerbang itu yang dibina di Monte Casino TM 1071.

Sesetengah sejarawan fikir bahawa pengaruh Perang Salib pada budaya Eropah mungkin telah dibesar-besarkan, tetapi transmisi sebenarnya berlaku, seperti yang kita lihat dalam hal membuat kaca di Syria. 

Penaklukan Mongol abad ketiga belas memandu sejumlah besar tukang-tukang kaca Syria untuk membuat kaca berpusat di Barat.  Pada tahun 1277, pekerja mahir Syria telah dihantar dari Syria ke Venice sebagai hasil daripada perjanjian antara Antioch, dan Venice.

Kegiatan-kegiatan Muslim dalam pertanian, pengairan, kejuruteraan hidraulik, dan pembuatan merupakan sebahagian daripada kehidupan seharian di separuh selatan semenanjung, dan melalui dari Sepanyol ke Itali dan Eropah utara. Transmisi ini tidak disemak oleh Reconquista. Malah, mereka mungkin mempercepatkan, kerana orang-orang Kristian mengambil alih pemasangan Islam dan mengekalkan mereka dalam menjalankan perintah dalam abad-abad berikutnya.

Sistem pengairan Islam dengan kerja-kerja yang berkaitan hidraulik dan mesin penjanaan air kekal sebagai asas bagi pertanian Sepanyol dan pada masa yang sesuai dipindahkan ke Dunia Baru. Pemasangan-pemasangan lain telah pergi ke tangan Kristian. Kilang industri seperti kilang kertas di Jativa berhampiran Valencia, telah diambil alih.

Dua jam-air besar di tebing-tebing Tagus di Toledo telah didapati oleh orang-orang Kristian di mana mereka terus beroperasi selama sekurang-kurangnya lima puluh tahun. Beberapa contoh ini mesti memadai sebagai penunjuk petikan idea-idea Islam ke Eropah.


Kesimpulan

Sumbangan tamadun Islam kepada sains, terutamanya matematik dan astronomi, telah lama diiktiraf. Aplikasi kepakaran saintifik ini kepada teknologi, bagaimanapun, telah diabaikan. Kisah teknologi Islam jauh dari lengkap.

Penyelidikan dalam bidang ini masih di peringkat awal dan, walau apa pun apa yang telah diterbitkan setakat ini, caruman oleh Islam dengan sains dan teknologi masih belum lagi dinyatakan sepenuhnya. Semasa kurun kesembilan belas dan suku pertama kurun yang kedua puluh, penyelidikan Barat ke dalam sains Islam menghasilkan keputusan cemerlang, tetapi hanya selepas tempoh masa yang panjang kesunyian yang menarik minat kini telah dihidupkan semula. Masih ada keperluan untuk penyelidikan tambahan yang diselaraskan jika keputusan penting mahu diperolehi.

Bidang kimia dan teknologi kimia adalah contoh terbaik. Pada masa sekarang, ini lah bidang yang hampir sama sekali diabaikan di mana beberapanya seolah-olah telah diambil walaupun sedikit faedah sejak penyelidikan terpuji beberapa dekad lalu oleh Kraus, Ruska, Stapleton dan Wiedemann.



Rujukan:

1 - http://www.fountainmagazine.com/article.php?ARTICLEID=485

2 - http://www.history-science-technology.com/Articles/articles%207.htm




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (55) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.