Berita Terkini

12 rawatan alamiah dari dapur anda untuk kecantikan

Tidak perlu pergi ke pusat-pusat kecantikan dan berbelanja mahal untuk membuat rawatan kecantikan pada kulit dan tubuh anda. Di dapur anda pun biasanya ada banyak bahan untuk merawat kulit muka dan bahagian-bahagian tubuh lain.

Berikut adalah bahan-bahan rawatan kecantikan alamiah yang biasanya mudah dan murah saja untuk didapatkan.

1 - Pisang


Siapa yang perlukan botox jika anda memiliki pisang? Ya, tenyata pisang sangat berfungsi sebagai pelembab alamiah (natural) untuk kulit muka anda. Hancurkan pisang berukuran sedang menjadi seperti pasta, anda pun dapat langsung menggunakannya sebagai masker pada wajah dan leher bersih anda. Biarkan selama 10-20 minit, lalu bersihkan dengan air dingin. Atau, anda juga dapat mencampurkan pasta pisang tersebut dengan 1/4 cawan plain yogurt, 2 sudu makan madu untuk hasil yang lebih maksimum.

Kulit pisang juga mempunyai manfaat antaranya ia bersifat antivirus. Boleh sapukan kulit pisang (sebelah dalam) ke muka sebagai krim pencantik.

2 - Susu


Mari manjakan wajah anda dengan susu. Buatlah masker dengan menggunakan 1/4 gelas susu tepung dengan sedikit air hingga campuran menggumpal dan berbentuk pasta. Gunakan pada wajah bersih anda dan biarkan hingga kering. Bersihkan dengan menggunakan air suam. Wajah anda pun akan kelihatan segar dan muda.

3 - Oatmeal


Anda tidak punya banyak waktu, namun ingin kelihatan cantik? Berikan hadiah oatmeal facial pada wajah anda. Kombinasikan 1/2 gelas air panas (bukan mendidih) dan 1/3 gelas oatmeal. Biarkan selama 2-3 minit, lalu campurkan dengan 2 sudu makan plain yogurt, 2 sudu makan madu, dan satu putih telur. Gunakan dan biarkan kering selama 10-15 minit. Bersihkan dengan air suam.

4 - Mayonnaise


Mengapa anda harus menghabiskan banyak wang untuk membeli pelembab mahal, padahal anda dapat memberikan wajah anda mayonnaise yang tersimpan dalam peti sejuk? Gunakan mayonnaise tersebut dan biarkan selama 20 minit. Lalu, bersihkan dengan air dingin. Wajah anda pun terasa bersih dan lembut.

5 - Yogurt


Anda tidak perlu pergi ke spa hanya untuk memberikan perawatan cepat pada kulit wajah anda. Anda hanya perlu menggunakan yogurt. Untuk membersih dan mengecilkan pori-pori kulit, gunakan plain yogurt pada wajah dan biarkan 20 minit. Untuk meremajakan kulit, gunakan satu sudu teh plain yogurt dengan jus dari 1/4 jeruk, dan satu sudu teh lidah buaya. Campur dan gunakan pada wajah, biarkan 5 minit dan bersihkan.

6 - Minyak kelapa


100 peratus minyak kelapa diselitkan dengan pelembap yang mempunyai ciri-ciri penyembuhan yang menakjubkan untuk kulit, rambut, dan kulit kepala. Mentega darinya menggalakkan pertumbuhan rambut dan menjadi ubat sapu untuk masalah kulit seperti ekzema dan kelemumur. Cuba ramuan berikut;

2 sudu minyak kelapa (letakkan balang dalam secawan air panas dan minyak itu akan pergi dari mentega kepada cecair liat), ½ cawan lobak organik yang diparut atau puri, 10 titik minyak geranium, 5 titik minyak chamomile, 5 titik minyak bunga melati dan secubit rosemary, sage (sejenis tumbuhan yang diguna sebagai perisa) dan atau garam laut halus.

Gabungkan dan gunakan secara sederhana ke seluruh badan atau urut ke dalam kulit kepala untuk merangsang kulit dan rambut. Bilas selepas 20 minit. Syampu yang ringan pada rambut mungkin diperlukan.

7 - Limau


Untuk mengangkat kulit mati dan melembabkan, gunakan campuran satu jus limau dengan 1/4 gelas minyak zaitun atau minyak badam.

8 - Telur


Jika anda memiliki kulit yang mudah kering, gunakan kuning telur sebagai masker. Jika anda memiliki kulit yang mudah berminyak, gunakan putih telur yang dapat dicampur dengan perahan limau atau madu. Untuk kulit berminyak, gunakan keseluruhan telur. Setelah menggunakannya sebagai masker, biarkan selama 30 minit, lalu bilas. Anda akan mendapatkan wajah yang bersinar.

9 - Gula


Gula adalah penggelupas pilihan selain garam kerana ia tidak cenderung mengoyakkan kulit. Apabila kulit mati terkumpul di permukaan kulit, adalah penting untuk membuangnya. Ini membantu membersihkan liang yang tersumbat. Apabila kulit tidak digelupaskan, ia boleh kelihatan seperti berabu.

Kacau gula dalam air suam agar ia cair, pastikan tidak berketul lagi agar tidak mengoyakkan kulit. Sapu pada muka, urut perlahan-lahan pada sekeliling kulit muka. Bilas dengan air suam.

10 - Betik


Betik adalah cara yang baik untuk menyemai vitamin C dan E ke dalam kulit dan rambut anda, dan menggelupaskan, melembut dan meredakan kulit anda. Enzim betik sering digunakan dalam produk kulit kerana mereka membuat muka dan badan seperti bercahaya.

1 betik, puri atau dicampur, 1 sudu teh jus limau segar, 1 sudu teh oren segar atau jus limau tangerin dan 2 sudu besar madu mentah organik hangat.

Campurkan bahan-bahan bersama-sama atau kisar dalam pemproses makanan. Sapukan kepada muka dan leher (elakkan dari terkena mata) dengan lembut, dan bilas dengan baik selepas 10 minit. Syampu jika perlu.

11 - Epal


Mandian teh dan toner dibuat daripada epal, kelopak bunga ros dan teh chamomile kaya dengan flavonoid, vitamin C, pectin dan asid malic. Mereka dapat memulih dan menegangkan kulit kendur, mengetatkan liang, dan keradangan tenang, ditambah lagi mereka sebagai penghidrat tambahan untuk muka dan badan. Cuba campuran ini;

1 epal dihiris halus, 1 cawan kelopak bunga ros dan 3 beg teh chamomile.

Isi mandian dan apungkan bahan-bahan itu dan rendam badan anda. Anda juga boleh rebus bahan-bahan selama 10 minit, kemudian rendam sehingga sejuk. Isikan dalam botol semburan kabus dan lembabkan muka dan badan di awal pagi ketika bangun tidur atau sebagai penyegar di siang hari.

12 - Mentimun


Mentimun adalah makanan kecantikan yang amat berkesan penuh dengan vitamin dan silika, satu antioksidan yang boleh membantu melegakan mata bengkak yang ada bulatan gelap atau letih. Ia juga menyokong pertumbuhan sel dan pembaikan untuk kulit kepala, kulit dan badan. Hanya potong mentimun untuk muka yang bersih dan rawatan leher, atau puri ke dalam krim yang jelas untuk rawatan kulit kepala. Untuk masker rambut atau kulit yang hebat, cuba resipi ini;

1 biji timun puri atau dipotong dadu, ¼ cawan plain yogurt organik, 1 sudu teh jus Aloe Vera dan secubit garam laut.

Kisar, sapukan dan biarkan selama 10-15 minit. Pastikan anda bilas dengan baik.


[Yahoo Shine , beauty.about.com , huffingtonpost.com]


InsyaAllah boleh dicuba dan diamalkan untuk kebersihan dan kesihatan kulit. Sekurang-kurangnya boleh menjimatkan dan mengelakkan dari menggunakan bahan-bahan yang mengandungi bahan-bahan kimia yang merbahaya kepada kulit dan tubuh manusia.

Dan semoga suami atau isteri anda akan berpuas hati dengan hasil usaha anda nanti, amin. Jangan jaga kecantikan sebelum kahwin saja, kerana selepas kahwin lah lagi penting menjaga kesihatan dan kecantikan untuk menjaga hati pasangan anda ......


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (54) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (49) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (334) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.