Berita Terkini

10 cendawan dan kulat aneh dan unik

1) Devil’s Cigar (Cerut Setan)

cendawan dan kulat aneh dan unik


Devil’s Cigar cendawan dan kulat aneh dan unik
Devil’s Cigar - Foto kredit: Wikipedia

Kesian sungguh cendawan ini, sampai dipanggil dengan nama yang begitu buruk, huhu. Cendawan yang berbentuk bintang ini dipanggil Devil’s Cigar (Chorioactis geaster) merupakan salah satu kulat yang jarang ditemui. Kulat ini telah dikesan hanya di tengah-tengah Texas, dua lokasi pedalaman di Jepun, dan yang paling baru di pergunungan Nara. Ia juga dipanggil dengan nama Texas star di AS, manakala di Jepun ia dipanggil kirinomitake.

Devil’s Cigar seperti kapsul berbentuk-cerut berwarna coklat yang bertukar menjadi bintang berwarna perang apabila ia berpecah untuk melepaskan spora. Ia juga salah satu daripada beberapa kulat yang dikenali menghasilkan bunyi wisel yang berbeza apabila melepaskan spora.


2) Octopus Stinkhorn

Octopus Stinkhorn cendawan dan kulat aneh dan unik
Octopus stinkhorn - Foto kredit: Wikipedia

Ini adalah satu kulat yang sangat menarik, yang dipanggil Octopus stinkhorn (Clathrus columnatus). Mereka semua mempunyai lendir berbau busuk yang meliputi sebahagian daripada badan berbuah. Dengan bau najis anjing segar, stinkhorn menarik lalat 'green bottle' untuk bersurai. Octopus stinkhorn dengan jari bercabang termasuk dalam keluarga Clathraceae. Lendir berwarna gelap melekat kepada bahagian dalam struktur dan berbau seperti sesuatu yang telah mati.

Mereka berasal dari Australia dan Tasmania dan satu spesis yang diperkenalkan di Eropah dan Amerika Utara. Kulat muda meletus dari telur suberumpent dengan membentuk 4 ke 7 tangan langsing memanjang pada mulanya dan dipasang di bahagian atas. Tangan itu kemudian terungkap untuk mendedahkan dalaman merah jambu-merah yang diliputi dengan spora warna zaitun-gelap yang mengandungi gleba.


3) Sea Anemone fungus (Kulat Anemone Laut)

Sea Anemone fungus cendawan dan kulat aneh dan unik
Sea Anemone fungus - Foto kredit: Wikipedia

Aseroe rubra, biasanya dikenali sebagai Anemone Stinkhorn atau Kulat Sea Anemone, kulat Australia yang meluas. Sama seperti Octopus stinkhorn, ia dikenali kerana bau busuk dan bentuk anemone yang unik. Dijumpai di taman-taman di mulsa dan di kawasan-kawasan berumput, ia semakin menyerupai struktur berbentuk bintang berwarna merah yang diliputi lendir keperangan pada hujung batang putih. Ia menarik lalat, yang menyebarkan spora.


4) Bird’s Nest fungi (Kulat Sarang Burung)

Bird’s Nest fungi cendawan dan kulat aneh dan unik
Kulat Sarang Burung

Kulat Sarang Burung termasuk dalam keluarga Nidulariaceae dengan genera yang paling biasa di New Zealand iaitu Nidula, Cyathus, dan Crucibulum. Kulat Sarang Burung adalah pengurai bahan organik, mereka dijumpai paling kerap di New Zealand pada kayu reput, ranting kecil, pokok pakis dan kadang-kadang pada najis haiwan. Dalam persekitaran bandar, mereka sering dijumpai dalam habuk papan, woodchip, atau tanah yang baik diperkaya, dan kayu lanskap.


5) Kulat menyala

cendawan dan kulat aneh dan unik
Kulat menyala

Dengan ketibaan musim hujan di Jepun, cendawan jenis misteri hijau, bercahaya di dalam gelap mula bercambah di wilayah Wakayama. Cendawan Mycena lux-coeli, dikenali oleh penduduk tempatan sebagai 'shii no tomobishi-dake' (literal, "cendawan cahaya chinquapin"), bercambah dari pokok chinquapin yang jatuh. Apabila mereka membesar, tindak balas kimia yang melibatkan luciferin (pigmen pemancar cahaya yang terkandung dalam cendawan) berlaku, menyebabkan mereka bercahaya kehijauan.


6) Bleeding Tooth fungus (Kulat Gigi Berdarah)

Bleeding Tooth fungus cendawan dan kulat aneh dan unik
Bleeding Tooth fungus - Foto kredit: Wikipedia

Hydnellum peckii adalah kulat yang biasa, dan tidak boleh dimakan, juga dikenali sebagai Kulat Gigi Berdarah, sering dijumpai di bawah pohon konifer. Ia memiliki topi yang berbentuk corong, dan paling dikenali kerana cecair merah yang seperti 'berdarah'. Cecair ini mengandungi pigmen cendawan yang dipanggil atromentin, yang mempunyai ciri-ciri antikoagulan yang sama untuk heparin. Diameter penutupnya yang normal adalah antara 5 dan 15 cm.


7) Earthstar

Earthstar cendawan dan kulat aneh dan unik
Earthstar - Foto kredit: Wikipedia

Saccatum Geastrum / Geastrum triplex atau cendawan Earthstar adalah kecil tetapi cantik yang mempunyai bekas bulat spora yang duduk di atas bintang dengan 4 - 9 tangan. Cendawan ganjil ini menyerupai biskut, terletak bertaburan di atas lantai hutan gelap. Seperti puffball, apabila masak, pundi pusat mengeluarkan sedutan spora apabila dicucuk. Mereka tumbuh berkawan-kawan di bawah kayu keras atau konifer; sering terdapat di sekitar tunggul; musim bunga hingga musim luruh. Mereka berkembang meluas di seluruh Amerika Utara.


8) Black Trumpet (Trumpet Hitam)

Black Trumpet cendawan dan kulat aneh dan unik

Craterellus cornucopioides adalah cendawan yang boleh dimakan, juga dikenali sebagai trompet kematian, chanterelle hitam, Trumpet Hitam, atau tanduk banyak. Cornucopia, dalam mitos Yunani, ia disebut tanduk indah Amalthea kambing (atau kambing kepunyaan pari-pari), yang memenuhi dirinya dengan apa jua daging atau minuman pemiliknya minta. Ia telah menjadi simbol yang banyak.

Cendawan ini adalah gelap, hampir hitam, dan kelihatan agak tidak menarik, tetapi mempunyai rasa yang sangat baik. Ia sukar untuk dicari kerana warna gelap, yang mudah menggabungkan dengan sampah daun di lantai hutan. Pemburu cendawan ini mengatakan ia adalah seperti melihat lubang hitam di dalam tanah.


9) Cedar-apple Rust fungus (Kulat Epal-Cedar Karat)

cendawan dan kulat aneh dan unik

Kulat Epal-Cedar Karat - Foto kredit: Wikipedia

Kulat Epal-Cedar Karat (G. juniperi-virginianae) membentuk coklat terang kepada kemerahan atau bonggol coklat di daun axils spesis yang dijangkiti Juniperus. Bonggol-bonggol ini tidak ketara sangat sehingga cuaca basah berlaku pada musim bunga, apabila mereka menghasilkan tanduk bergelatin, mengubah bonggol-bonggol ke bola, berlendir dan berduri. Spora yang dihasilkan dalam perjalanan lendir oleh angin menjangkiti epal atau tuan rumah hawthorn.


10) False Morel

False Morel cendawan dan kulat aneh dan unik
False Morel - Foto kredit: Wikipedia

Spesis pelik tetapi indah, spesis cendawan berwarna menyerupai otak manusia. False Morels sepertimana ia dikenali, luas tersebar di seluruh Eropah dan Amerika Utara. Ia biasanya tumbuh di tanah berpasir di bawah pokok konifer, pada musim bunga dan awal musim panas. Walaupun ia boleh membawa maut jika dimakan mentah, ia sangat popular di Scandinavia, Eropah Timur, dan rantau Great lakes di Amerika Utara.

[lilomag.com , Wikipedia]





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (55) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.