Berita Terkini

Penemuan baru - Paracetamol mempunyai hubung kait dengan Kanser Darah

paracetamol link to blood cancer
Pengguna biasa paracetamol mempunyai peningkatan hampir dua kali ganda risiko kanser darah berkembang, penemuan baru oleh para pengkaji AS dan dikeluarkan dalam Journal of Clinical Oncology.

Tablet itu mengandungi bahan kimia yang disebut asetaminophen yang dikaitkan dengan kes kanser pada sejumlah individu yang menggunakan ubat tersebut.

Penemuan ini akan menakutkan berjuta-juta orang di Amerika dan seluruh dunia yang menggunakan pil tersebut untuk menyembuhkan penyakit ringan tanpa berfikir panjang.

Kerja-kerja sebelum ini menunjukkan bahawa penggunaan aspirin dapat menurunkan kemungkinan kematian akibat kanser usus besar tetapi meningkatkan risiko ulser pendarahan. Gambarannya kurang jelas walabagaimana pun untuk darah, atau haematologic, kanser.

"Sebelum kajian ini ada sangat sedikit bukti bahawa aspirin mengurangkan risiko kanser hematologis," kata Emily White dari Fred Hutchinson Cancer Research Center di Seattle, yang bekerja dalam penyelidikan baru ini.

Ada beberapa saranan bahawa acetaminophen boleh meningkatkan risiko kanser, di sisi lain, tetapi mereka didasarkan dalam kes individu kanser darah.

Pengkajian setiap pesakit tidak dianggap sekuat yang baru, yang mengesan sejumlah besar penduduk yang sihat dari masa ke semasa.

"Kami mempunyai kajian prospektif pertama," kata White.

Namun, dia mengingatkan, tidak ada bukti bahawa acetaminophen menyebabkan kanser, dan hasil baru perlu disahkan sebelum mereka digunakan dalam setiap keputusan rawatan.

Kajian sebelumnya mengaitkan asetaminophen kepada asma dan eczema juga, tetapi para saintis masih tidak bersetuju tentang apakah ubat itu adalah penyebab yang sebenarnya atau hanya satu saksi yang tidak bersalah.

Para saintis telah membuat kajian terhadap hampir 65,000 orang tua dan wanita di Washington State. Pada awalnya, mereka bertanya peserta tentang penggunaan ubat penghilang rasa sakit selama sepuluh tahun terakhir dan memastikan bahawa tidak ada yang menderita kanser (kecuali kanser kulit).

Selama sekitar enam tahun purata, 577 orang - atau kurang daripada satu peratus - mengembangkan kanser yang melibatkan sel-sel darah. Contoh kanser tersebut termasuklah limfoma dan sindrom myelodysplastic, atau MDS.

Lebih daripada sembilan peratus orang yang mengembangkan salah satu kanser ini telah menggunakan jumlah acetaminophen yang tinggi, berbanding dengan hanya lima peratus dari mereka yang tidak sakit.

"Seseorang yang berusia 50 tahun atau lebih memiliki risiko sekitar satu peratus dalam sepuluh tahun mendapatkan salah satu dari kanser tersebut," kata White. "Kajian kami menunjukkan bahawa jika anda menggunakan acetaminophen sekurang-kurangnya empat kali seminggu selama paling sedikit empat tahun, itu akan meningkatkan risiko menjadi sekitar dua peratus."

Tidak ada ubat penghilang rasa sakit (pain killer) lain - termasuk aspirin dan ibuprofen - terikat dengan risiko kanser darah.

Dr Raymond Dubois, pakar pencegahan kanser di University of Texas MD Anderson Cancer Center di Houston, mengatakan acetaminophen berfungsi sangat berbeza daripada ubat penghilang rasa sakit dan lain-lain sehingga boleh diharapkan mempunyai kesan yang berbeza dalam kanser.

"Ianya agak mengejutkan untuk melihat bahawa menggunakan acetaminophen meningkatkan risiko kanser darah," kata Dubois, yang tidak terlibat dalam kajian.

McNeil Consumer Healthcare, anak syarikat Johnson & Johnson yang menjual tylenol, tidak memberi respon atas permintaan komen.

White mengatakan terlalu awal untuk membuat cadangan berdasarkan penyelidikan baru ini, dan bahawa tidak ada ubat penghilang rasa sakit yang bebas daripada kesan sampingan.

'Penggunaan jangka panjang dari setiap ubat 'over the counter' mungkin mempunyai kesan sampingan," katanya. "Anda harus mempertimbangkan manfaat terhadap risiko semua ubat."



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (58) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.