Berita Terkini

Palestine hilang semua harapan sementara Israel menentang pendapat dunia

Israel telah berkelakuan seperti pembuli jalanan dalam berurusan dengan tetangga Arab sejak negara itu didorong ke tengah-tengah dunia Arab oleh kuasa Barat. Setiap dasar dan tindakan oleh Israel menandakan suatu khianat terhadap undang-undang antarabangsa ataupun nilai-nilai kemanusiaan, terutama dalam hal perlakuan terhadap Palestine.

Ketika Barack Obama berjaya mengalahkan George W. Bush untuk menjadi presiden ke-44 Amerika Syarikat, orang-orang Arab pada umumnya dan khususnya Palestin berharap bahawa mereka akan mendapatkan kesepakatan yang adil. Kesan umum bahawa Obama akan membuat usaha-usaha serius untuk membuat perdamaian di Timur Tengah, tidak seperti pendahulunya. Tetapi orang-orang Arab kecewa. Obama dengan pandainya mengenepikan isu ini sementara meletakkan dirinya sebagai pemimpin dunia yang berjuang untuk perdamaian antarabangsa. Sungguh ironis, dia dihiasi dengan Nobel Keamanan berprestij tanpa melakukan apa pun untuk menjamin keamanan sejati.

Tidaklah sukar untuk memahami perilaku jenayah negara Zionis, diberi sokongan tanpa batasan dari dunia Barat yang bercakap terlalu banyak tentang hak asasi manusia dan tidak terlalu sedikit untuk itu ketika datang kepada Palestin. Tapi apa yang tidak dapat dimengerti ialah mengapa Obama harus menarik kembali semua kata-kata tentang perjanjian yang adil kepada rakyat Palestin ketika pemimpin Israel mula melenturkan otot-ototnya.

Obama tidak melakukan apa-apa untuk mempromosi keamanan di Palestin. Terlebih lagi, ia berdiri telah memburukkan situasi dengan memberi Israel tangan yang bebas untuk melakukan apa pun yang ia inginkan di Baitulmuqaddis Timur dan Tebing Barat. Yang dia lakukan adalah membuat rayuan setengah hati terhadap helang Israel untuk menghentikan kegiatan pemukiman di wilayah-wilayah pendudukan.

Israel dengan jelasnya tidak mengambil peduli dengan permintaan Obama kerana pemimpinnya tahu bahawa Amerika Syarikat adalah sekutu terdekat dan mereka boleh melakukan apa sahaja yang mereka inginkan.

Namun, Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu mengumumkan, dalam upaya jelas untuk mengelakkan rasa malu bagi presiden AS, sebuah rencana untuk membekukan semua penyelesaian pembinaan sebahagian di Baitulmuqaddis Timur. Tapi dalam erti sebenar kata-kata Netanyahu tidak bererti apa-apa kerana pembangunan penempatan yang terus menerus dan juga dengan peruntukan kewangan baru.

Menambahkan tentang keadaan memalukan Washington, perdana menteri Israel menguatkuasakan awal bulan ini pembangunan perumahan 84 unit di Tebing Barat membawa jumlah haram pembinaan untuk 109 unit dalam masa dua hari.

Pemimpin barat mengkhianati pola fikir yang menakjubkan ketika Israel menghancurkan rumah-rumah Palestine dan mengusir perempuan dan anak-anak Palestin dari rumah mereka dan menangkap lelaki mereka. Tidak suara hati nurani yang dicucuk dan tidak ada pendapat awam yang terangsang untuk menyemak keagresifan Israel. Negara-negara Barat memberikan orang-orang Yahudi dan Israel status khusus yang mendorong Israel untuk melakukan segala kejahatan terhadap rakyat Palestin dengan bebas.

Menurut undang-undang Eropah, adalah kejahatan yang tidak dapat diampunkan jika mengkritik orang Yahudi. Bahkan kaum intelektual dan media berkecuali juga tidak berani mengkritik kebrutalan Israel di wilayah Palestin atau bahkan untuk berfokus pada penderitaan mangsa pencabulan Israel. BBC, yang mengaku tidak memihak, awal tahun ini menolak untuk menjalankan permintaan daripada pertubuhan amal Inggeris terkemuka untuk menyiarkan program amal yang bermanfaat bagi Palestin mangsa pengeboman Israel kerana syarikat media Inggeris bimbang bahawa program ini mungkin mengecewakan Israel.

Sementara kemasukan Israel di bawah perisai pelindung AS diteruskan, usaha Majlis Umum PBB untuk mengutuk tindakan Israel nampak seperti latihan sia-sia. Ahli majlis melewati dua resolusi setelah banyak pertimbangan. Yang pertama adalah untuk membatalkan dan menghapuskan segala pembinaan di Baitulmuqaddis termasuk langkah-langkah perundangan, pentadbiran dan diterima pakai oleh Israel untuk menukar status dan watak bandar Baitulmuqaddis. Sementara 163 negara memberikan suara menyokong resolusi, hanya tujuh yang membantah.

Resolusi kedua menuntut penarikan Israel dari Bukit Golan yang menggambarkan pekerjaan itu sebagai haram. Di sisi lain, wakil Israel Daniel Carmon menolak resolusi mengatakan bahawa mereka sepihak dan tidak mencerminkan realiti di Timur Tengah.

Setiap gerakan mengkritik Israel oleh Perhimpunan Agung adalah usaha sia-sia, suatu drama yang tidak ada maknanya. Resolusinya tidak mempunyai nilai dan tidak ada mekanisme untuk melaksanakannya. Bahkan jika ada daripada resolusi mencari jalan kepada Majlis Keselamatan PBB, Israel telah tidak perlu bimbang. Kuasa veto AS pasti melindungi Israel. Adalah menghairankan mengapa dua resolusi diadopsi di tempat pertama. Sama ada pertemuan meluluskan resolusi atau tidak , tidak ada bezanya. Israel boleh pergi tanpa disekat dengan skim kejamnya di bawah order dunia sekarang.



Sumber - Arab News

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (12) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (63) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.