Foto-foto ikan paus memakan sotong gergasi

Di bawah ini adalah beberapa foto ikan paus jenis 'colossal sperm whale' menjadikan sotong gergasi 'giant squid' sebagai santapannya. Di dalam gambar-gambar tersebut kelihatan sotong gergasi itu kecil sahaja jika dibandingkan dengan saiz ikan paus itu yang jauh lebih besar.





Foto 'close up' menunjukkan sotong gergasi masih berada di celah mulut ikan paus Colossal Sperm Whale





Walaupun sotong gergasi itu kelihatan kecil di dalam gambar, tetapi ianya dikatakan berukuran dalam 8 ke 10 meter panjang. Gambar-gambar ini diambil oleh Tony Wu iaitu seorang jurugambar dalam air. Ianya dirakamkan dekat dengan pulau Ogasawara, Jepun.

Pakar-pakar menyatakan bahawa situasi yang berlaku itu menunjukkan 5 ekor paus dewasa mengajar seekor anak paus tentang cara-cara menangkap mangsa dan memakannya.

Sperm whale adalah jenis ikan paus bergigi yang terbesar di dunia. Para pengkaji mengatakan bahawa anggaran 110 juta tan sotong gergasi menjadi makanan kepada ikan paus itu dalam setahun. Walaubagaimana pun, jamuan makan mereka biasanya dibuat pada kedalaman 800 meter ke dasar laut membuatkan ianya amat sukar untuk dirakamkan.

Tony merasa sungguh bertuah kerana dia merasakan seperti mimpi menjadi kenyataan kerana dapat merakamkan gambar-gambar ini.



Tentakel sotong gergasi yang berukuran 3 1/2 meter panjang



Sumber - DailyMail.co.uk


Artikel berkaitan:
Newer Posts Older Posts
Boleh copy, Unikversiti tapi mesti sertakan sumber dari sini. Segala berita dan iklan dalam blog ini tidak semestinya melambangkan pendirian kami. Jika ada salah dan silap harap maafkan, dan sila beri teguran membina dengan beradab dan berakhlak baik, bukan teguran membabi-buta tanpa usul periksa. Setiap berita tidak semestinya betul belaka. Yang 100% betul hanyalah AlQuran. Maka kaji dan tapislah berita dengan berhikmah :) Template Modified by Unikversiti | Designed By Code Nirvana
Back To Top