Sebuah segitiga Bermuda BARU telah dibuka di China selepas 85 buah kapal pengangkutan dan penumpang hilang di hamparan kecil perairan itu tahun lepas.
Misteri sekitar kehilangan kapal kargo dan penumpang skala besar di perairan Asia menarik perhatian pakar-pakar di rantau ini.
Beberapanya bimbang bahawa zon masalah itu akan menjadi tempat di mana kapal-kapal hilang, selalunya tanpa dapat dikesan, selepas enam dari 10 kerugian terbesar berlaku berhampiran negara-negara Asia.
Menurut laporan oleh firma insurans, Allianz anak syarikat Global Corporate & Specialty, perairan selatan China, Indochina, Indonesia dan Filipina adalah satu perempat daripada kawasan kejadian, akhbar Jerman, WELT melaporkan.
Ini diikuti oleh Mediterranean timur dan Laut Hitam dengan 15 peratus dan laut di hadapan Jepun, Korea dan China Utara.
Pakar-pakar berkata bahawa punca utama kemalangan adalah penyelenggaraan lemah terhadap kapal-kapal atau muatan yang berlebihan, sebagai contoh, feri penumpang.
Cuaca buruk, terutamanya ribut yang kuat, juga memainkan peranan dalam kehilangan yang meluas itu.
Dan kekurangan standard keselamatan yang berserta dengan kekurangan penguatkuasaan peraturan adalah masalah utama, terutamanya di Asia.
Laporan itu menunjukkan bahawa kemalangan yang paling teruk dari tahun 2016, termasuk T. S. Taipei yang putus dua sebelum dipenuhi air yang melalui retak di pintu kapal.
Sementara itu, "New Mykonos", kapal seberat 81,000 tan telah terkandas di Madagascar pada bulan Februari.
Ia tenggelam selepas 10 minggu di pertengahan bulan Mei dan merupakan satu kerugian kapal terbesar tahun lalu.
Volker Dierks, ketua insurans kapal di Allianz berkata: "Hakikatnya bahawa kapal-kapal menjadi semakin besar dan lebih besar mewujudkan risiko yang lebih besar untuk penghantaran dan juga bagi kami sebagai sebuah syarikat insurans."
Firma insurans itu melaporkan bahawa salah satu isu utama adalah bahawa syarikat-syarikat perkapalan mengambil jalan pintas untuk menjimatkan wang, dan sering mengambil kru dengan pengalaman dan kelayakan yang rendah.
Syarikat-syarikat perkapalan juga cuba untuk memastikan kos menjadi rendah dengan melanjutkan selang penyelenggaraan untuk tarikh akhir yang paling lama dibenarkan.
[Express]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih :)