Berita Terkini

Ucapan Khalifah Umar al-Khattab selepas Tentera Islam berjaya mengalahkan Parsi

Khat Umar ibnu al-KhattabSa'ad bin Abi Waqqash r.a segera mengirim surat kepada Umar r.a menyampaikan khabar gembira di atas kemenangan mereka, lengkap dengan jumlah pasukan musuh mahupun kaum Muslimin yang terbunuh, surat tersebut dibawa oleh Umailah al-Fazari.

Disebutkan bahawa Umar r.a membacakan berita gembira ini dari atas mimbar, setelah itu Umar berkata, "Aku tidak ingin melihat ada kekurangan dan keperluan kalian kecuali akan ku penuhi dan ku tutupi agar kita sama-sama merasakan kelapangan. Jika kita tidak mampu melakukannya kita akan berusaha hidup secukupnya dan seadanya.

Aku ingin kalian mengetahui bahawa apa yang kalian makan dan rasakan demikian juga yang aku makan dan rasakan. Aku tidak pernah mengajari kalian kecuali terus bekerja dan beramal. Demi Allah, aku bukanlah raja yang memperbudakkan kalian. Aku hanyalah Hamba Allah yang dibebani amanah untuk aku pikul.

Jika segala limpahan rezeki yang sampai kepada kita aku kembalikan dan aku bahagi-bahagikan kepada kalian hingga kalian merasa kenyang di rumah-rumah kalian maka aku akan berbahagia, tetapi jika aku membawa seluruh limpahan rezeki itu ke dalam rumahku maka aku akan celaka. Walaupun senang sekejap tetapi pasti aku akan bersedih selamanya, dan aku akan diumpat dan dicela."

[Imam Ibnu Katsir - Al-Bidayah wan Nihayah]


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (55) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.