Berita Terkini

Kisah lelaki Korea Selatan menemui kebenaran Islam

Oleh: Afriza Hanifa

Park Dong Shin aka Abd Ar-Raoof
"Aku menemui harapan dalam Islam, kemudian aku menjadi muslim," ujar seorang mualaf dari Korea Selatan, Park Dong Shin yang kini mengubah namanya menjadi Abd Ar-Ra'oof. Park memeluk Islam ketika usianya 24 tahun. Sebelum memeluk Islam, dia merasakan hidupnya hanya dipenuhi kegelapan, keraguan, kebingungan dan luka.

"Aku menulis ini (artikel kisah perjalanannya menuju Islam) untuk berkongsi kepada kalian tentang sesuatu yang penting dalam hidupku, bagaimana aku menemui hidup yang dipenuhi kegembiraan dan bagaimana aku menemui makna hidup yang sebenarnya," Park memulakan kisahnya yang dia share di pelbagai medsos miliknya, dari blog, fb, twitter hingga youtube.

Sejak kecil, Park telah tertarik dengan pelbagai budaya dunia. Ini kerana, sang ayah merupakan seorang juruteknik kapal yang melawat negara-negara di belahan dunia. Park pun seringkali berinteraksi dengan warga asing. Oleh kerana itu, Park tidak asing pula dengan pelbagai agama di dunia.

Pencarian hidupnya bermula ketika terjadi krisis kewangan di Korea pada akhir 90-an. Keluarganya jatuh miskin. Orang tuanya bercerai. Dia pun kemudian terpaksa tinggal di asrama sekolah. Park miris melihat keadaan masyarakat yang kapitalis. Bahkan di sekolahnya pun, dia melihat hanya materialisme yang dipentingkan. Disitulah dia kemudiannya berfikir, ada tujuan hidup yang mulia dibanding sekadar mengejar materi.

Hati dan fikiran lelaki kelahiran Busan itu pun mulai dipenuhi pertanyaan. "Mengapa aku harus hidup?", "Apa tujuan hidup itu", "Dimana Tuhan?", Dan pertanyaan serupa. Dia pun kemudian tertarik dengan agama. Dia datang ke gereja untuk menempuh jalan yang benar. Namun dia tak mendapatkannya.

Hingga kemudian Park menonton beberapa filem hollywood yang kisahnya menyudutkan agama Islam. Bukan terpedaya, Park justeru melihat ada kemunafikan di dalamnya. Dia pun mencari kebenaran akan Islam. Dia pergi ke perpustakaan dan membaca buku agama Islam.

"Aku mengunjungi banyak gereja dan mempelajari Al Kitab, namun aku tak berfikir untuk mempelajari Islam. Kerana aku tak tahu kalau Islam adalah agama Allah. Aku pun mempelajarinya. Dan Islam, ini adalah kebenaran," ujar Park.

Park terpesona , Islam menjawab segala pertanyaannya. Islam juga memberikan harapannya untuk tidak terpedaya dengan kapitalisme. Materi bukanlah tujuan hidup. Begitu terpesona ketika mengenal Islam , yang ada di benak park hanya satu, "Mengapa selama ini aku tak pernah tahu tentang Islam? " Ujarnya menyesal baru mengenal Islam.

Park pun kemudian jatuh hati pada Islam. Dia mulai serius mendalami Islam. Park mendaftar keanggotaan masyarakat muslim di internet kemudian mendapat kaunseling daripada komuniti muslim. Dia pun kemudian mendatangi Masjid Seoul untuk mendapat bimbingan lebih lanjut.

"Aku pergi ke Masjid Seoul setiap hari Sabtu untuk mengambil kelas bahasa Arab dan Islam. Aku tak mengerti bahasanya , tetapi ajaran Arab dan Quran bagai bahasa langit dan malaikat. Aku pun menjadi yakin bahawa Islam adalah rahmat dan kurnia Allah bagi umat manusia. Ada banyak agama di dunia dan mereka adalah buatan manusia, namun Islam adalah agama diungkapkan langsung oleh Allah melalui malaikat dan kerananya dicipta secara langsung oleh Tuhan, " ujarnya.

Setelah memantapkan hati, Park kemudian mengucapkan syahadat. Dia mendapati Islam begitu indah. Islam menuntut pada kebenaran. "Anda akan terkejut selepas anda mengenal Islam. Bagaimana boleh ada seperti agama yang sempurna dan indah?" Ujarnya.

Belajar ke Haramain

Park benar-benar terpesona dengan ajaran Islam. Dia tidak pernah puas mempelajari dinnullah di tempat tinggalnya di Seoul. Dia ingin menempa lebih banyak ilmu. Maka berangkatlah dia ke Haramain untuk belajar langsung di tanah kelahiran Islam.

Park begitu bersemangat. Dia berkeinginan dapat mendakwahkan Islam dengan baik. "Aku pergi ke Arab Saudi untuk belajar Al Qur'an dan Al Hadits. Aku juga memerlukan pemahaman untuk dakwah. Bahkan setelah datang ke Madinah Al Munawarah, aku telah memulakan dakwah melalui online. Aku membuat website dan berbincang dengan ramai orang Korea untuk mengenalkan mereka pada Islam," tuturnya.




Alhamdulillah masyaAllah Tabaarakallah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (55) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.