Berita Terkini

Sherif Quinn: Islam Itu Sederhana dan Logik

Interaksi pertama Sherif Quinn dengan Islam bermula ketika dia bekerja di Arab Saudi. Dari penulisan yang dibacanya, Quinn memahami Arab Saudi merupakan negeri kelahiran Islam.

Di Makkah terdapat Ka'bah, kiblat umat Islam. Dari beberapa surat khabar Saudi, Quinn mendapati banyak soalan yang diajukan pembaca tentang Islam. Soalan yang diajukan begitu spesifik. Seperti misalnya, tata cara solat dan wuduk.

"Bagi saya, itu memang sukar difahami. Namun, pemahaman saya ketika itu agama adalah sebahagian daripada budaya," kenang dia seperti dilaporkan oleh Onislam.net, Khamis (12/9).

Beberapa tahun kemudian, Quinn pindah ke Emiriah Arab Bersatu. Di negeri petro dolar ini, Quinn merasakan atmosfera Eropah berbanding dengan Timur Tengah. Di sini, Quinn melihat Islam dengan berbeza. Ini yang membuatnya banyak berdialog dengan rakan-rakannya.

Quinn membesar dalam tradisi Katolik yang kuat. Beliau sempat menjalani pendidikan agama. Namun, pendidikan itu tidak membuatnya faham hubungan antara Kristian dan kehidupan nyata. Dia justeru menemui banyak percanggahan.

"Saya fikir ini yang membuat ramai temannya yang akhirnya mula menganggap remeh ajarannya sendiri," kata beliau. Tak lama , Quinn kembali ke Arab Saudi. Dia lagi-lagi terlibat berdialog dengan komuniti Muslim . Tapi dia merasa banyak pihak yang ingin 'mengubahnya' .

Dia mulai merasa terganggu kerana itu . Sejak itu, dia mulai berhati-hati. Seiring dia membaca penulisan tentang Islam dan Muslim. Banyak maklumat yang dia dapat. Quinn menyoroti masalah tertinggalnya umat Islam di bidang pendidikan, ekonomi dan kerap terlibat dalam perang.

 "Sebuah agama seharusnya tak seperti ini. Mungkinkah ini yang difikirkan seseorang lelaki yang bernama Muhammad SAW," katanya. Walaupun begitu, Quinn begitu kagum dengan Al-Quran .

Melalui Al-Quran , dia mendapati satu kesimpulan bahawa dalam Islam terdapat kesederhanaan dan logik . Firasatnya tentang kebenaran Islam pun semakin kuat. "Yang membuatku terkesan, ketika ada salah cetakan huruf pada mushaf Al-Quran , maka dia segera membenarkannya. Dia pun memeriksa pada mushaf lain untuk memastikan ketepatan ," katanya.

Hal lain yang membuat Quinn terkesan, terdapat banyak rujukan ilmiah dari Al-Quran . Ini termasuk, meteorologi, astronomi, fizik , perubatan dan lain-lain . Satu fakta yang tidak dapat dinafikan dalam Al-Quran adalah kitab ini meminta manusia membayangkan betapa luar biasanya ciptaan Tuhan.

Namun , ketika membayangkan itu , Al-Quran meminta manusia memikirkannya melalui ilmu pengetahuan. Di luar itu, ada panduan hidup dalam Al-Quran yang cukup jelas. Seperti, larangan mengambil alkohol , berjudi , dan hubungan seks di luar nikah.

Setiap Muslim juga diminta untuk mencari rezeki yang halal, membuat baik kepada anak yatim dan kalangan orang miskin. Setiap Muslim juga diminta mengenakan pakaian yang sopan, ini termasuk peraturan soal hijab. Semua peraturan itu ada alasan yang diterima logik .

"Sangat jelas, mengapa ramai perempuan di seluruh dunia memeluk Islam. Kerana Islam menghormati dan melindungi mereka," kata beliau. Pada satu titik, muncul dalam pemikiran Quinn untuk tetap mengabdi pada gereja atau memutuskan hubungan dengan gereja. Memerlukan setahun lebih baginya untuk memutuskan pilihan yang tepat.

Tibalah pada hari Jumaat, Quinn memutuskan untuk menjadi Muslim . "Saya melihat ke depan kebangkitan Islam di seluruh dunia akan bermula. Saya tertanya- tanya bagaimana Barat bertindak balas atas kebangkitan Islam , menerima atau merasa terancam. Tapi apapun yang terjadi Islam tidak akan pergi kemana- mana," ingatnya.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (58) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.