Berita Terkini

Alat komunikasi hantar mesej teks dan e-mel tanpa perlukan bateri

ambient backscatter
Jurutera-jurutera University of Washington telah mencipta satu sistem komunikasi tanpa wayar baru yang membolehkan peranti untuk berinteraksi antara satu sama lain tanpa bergantung kepada bateri atau wayar untuk kuasa.

Teknik komunikasi baru, yang digelar 'ambient backscatter' (pembalikkan ambien) itu, mengambil kelebihan daripada transmisi TV dan selular yang sudah mengelilingi kita sepanjang masa.

Dua peranti berkomunikasi antara satu sama lain dengan mereflekskan isyarat yang sedia ada untuk bertukar-tukar maklumat. Para penyelidik itu membina alat-alat bebas bateri kecil dengan antena yang boleh mengesan, memanfaatkan dan mereflekskan isyarat TV, yang kemudiannya diambil oleh alat-alat lain yang serupa.

"Kita boleh mengguna semula isyarat wayarles yang sudah wujud di sekeliling kita dalam kedua-dua sumber kuasa dan medium komunikasi," kata ketua penyelidik Shyam Gollakota, seorang penolong profesor sains komputer dan kejuruteraan UW. "Ia diharapkan akan mempunyai aplikasi dalam beberapa bidang termasuk pengkomputeran yang dapat dipakai, rumah pintar dan rangkaian sensor berdikari."

Para penyelidik itu menerbitkan hasil mereka dalam persidangan Association for Computing Machinery’s Special Interest Group on Data Communication 2013 di Hong Kong, yang bermula 13 Ogos. Mereka telah menerima anugerah-kertas terbaik dalam persidangan itu untuk penyelidikan mereka.

Sensor pintar boleh dibina dan diletakkan secara tetap dalam hampir mana-mana struktur, kemudian bersedia untuk berkomunikasi antara satu sama lain. Sebagai contoh, sensor diletakkan di jambatan boleh memantau kesihatan konkrit dan keluli, kemudian menghantar amaran jika salah satu sensor mengesan keretakan. Teknologi ini juga boleh digunakan untuk komunikasi - mesej teks dan e-mel, sebagai contoh - dalam peranti dapat dipakai, tanpa memerlukan penggunaan bateri.

Para penyelidik menguji teknik pembalikkan ambien dengan peranti prototaip bersaiz kad kredit diletakkan dalam beberapa kaki antara satu sama lain. Untuk setiap peranti, penyelidik membina antena ke papan litar biasa yang menyala cahaya LED apabila menerima isyarat komunikasi dari peranti lain.

Adalah munasabah untuk membina teknologi ini ke dalam alat-alat yang bergantung kepada bateri, seperti telefon pintar. Ia boleh dikonfigurasi supaya apabila bateri mati, telefon masih boleh menghantar mesej teks dengan menggunakan kuasa dari ambien isyarat TV.

Aplikasi ini tidak mempunyai batasan, penyelidik berkata, dan mereka merancang untuk terus memajukan keupayaan dan pelbagai pembalikkan ambien rangkaian komunikasi.

Kajian ini dibiayai oleh University of Washington melalui Google Faculty Research Award dan oleh National Science Foundation’s Research Center for Sensorimotor Neural Engineering di UW.




p/s: Apa agaknya tindakan yang akan dilakukan oleh syarikat-syarikat pengeluar bateri berkenaan kajian ini?

Satu kajian yang bunyinya dapat menjimatkan. Cuma, semakin canggih teknologi maka semakin dekat lah kita kepada Hari Kiamat. :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (58) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.