Berita Terkini

Tentera gulingkan dan menahan Morsi di Mesir, Obama bersuara

Pegawai-pegawai tentera Mesir telah menggulingkan presiden pertama di negara itu yang dipilih secara demokrasi, Dr Mohamed Morsi, pada hari Rabu, menggantung Perlembagaan dan menubuhkan kerajaan sementara diketuai oleh seorang pakar undang-undang kanan.


Dataran Tahrir atau Tahrir Square, di mana puluhan ribu penentang kerajaan telah berkumpul setiap malam sejak Ahad lalu untuk menuntut penyingkiran Dr Morsi itu, meletus dalam bunga api dan kegembiraan dengan berita penyingkiran itu sambil melaungkan slogan protentera.


Kelihatan lelaki, wanita dan kanak-kanak mengibarkan bendera Mesir merah, hitam dan putih Mesir ke udara, penunjuk perasaan duduk di bahu dan anggota keluarga bergambar di Dataran Tahrir, pusat demonstrasi yang menarik jutaan orang keluar menentang Morsi dan Ikhwanul Muslimin.

"Rakyat dan tentera seiring bersama," mereka bersorak.

Kenderaan tentera dan tentera dalam gear rusuhan telah mengelilingi perhimpunan beberapa jam sebelum pengambilalihan-kuasa itu, dan ketegangan meningkat sepanjang malam. Dalam masa beberapa jam, sekurang-kurangnya tujuh orang terbunuh dan lebih 300 cedera dalam pertempuran di 17 wilayah antara penyokong Morsi dan lawan sama ada orang awam atau pasukan keselamatan.

Menjelang akhir malam, Morsi adalah dalam jagaan tentera dan dihalang daripada semua komunikasi, salah seorang penasihat beliau berkata, dan banyak pembantu kanan beliau berada di bawah tahanan rumah. Pasukan keselamatan Mesir telah menahan sekurang-kurangnya 38 pemimpin kanan Ikhwanul Muslimin, termasuk Saad el-Katatni, ketua parti politik kumpulan itu, dan lain-lain sedang ditahan juga, kata pegawai keselamatan. Tiada sebab diberikan bagi penahanan tersebut.

Di Rumah Putih (White House), Presiden Obama menggesa tentera Mesir agar bergerak dengan pantas untuk mengembalikan Mesir kepada kerajaan yang dipilih secara demokratik.

"Bagaimanapun, kami amat bimbang dengan keputusan Angkatan Tentera Mesir untuk menghapuskan Presiden [Morsi] dan menggantung perlembagaan Mesir. Saya kini menyeru tentera Mesir untuk bergerak dengan pantas dan penuh tanggungjawab untuk mengembalikan kuasa penuh kembali kepada kerajaan awam yang dipilih secara demokrasi secepat mungkin melalui proses yang menyeluruh dan telus, dan untuk mengelakkan sebarang tangkapan sewenang-wenangnya Presiden [Morsi] dan penyokongnya," kata Obama dalam satu kenyataan.

Pemimpin Ikhwan menggesa gerakan Islam untuk menentang. "Rakyat tidak akan menyerah," Essam el-Erian, seorang pemimpin kanan politik Ikhwan, mengumumkan di saluran satelit kumpulan itu sebelum ia hilang dari udara.

Dua tahun lalu, di Tahrir terdapat perayaan hampir sama selepas Hosni Mubarak ditumbangkan dan Morsi diangkat sebagai presiden pertama dipilih rakyat.

Bagaimanapun popularitinya merosot pada tahun yang sama beliau diangkat ke jawatan itu. Pembangkang liberal dan kiri menuduhnya menolak kompromi dan gagal menangani masalah politik dan ekonomi yang mendesak.











[The New York Times , abcnews , MalaysiaKini]


*Update

Hampir 100 wanita telah menjadi mangsa serangan seksual di Dataran Tahrir, Kaherah selama empat hari bantahan terhadap Presiden Mesir Mohamed Morsi, kata Human Rights Watch pada hari Rabu.  [AFP]


p/s: Apa kata ulama'-ulama' UMNO tentang menggulingkan kerajaan dengan kekerasan / senjata ini ya?  

Jangan sampai Amerika Syarikat campur tangan dengan lebih dalam .......


Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (58) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.