Berita Terkini

Alquran, sebagai Manual Book kita

Oleh: Bhintoro Shati Aji

Setiap produk buatan baik elektronik atau teknologi pasti mempunyai 'Manual Book / User Guide' (buku manual), fungsinya tentu sebagai pedoman menggunakan benda tersebut agar digunakan secara semestinya. Isinya bermula dari fungsi produk tersebut, cara pemakaian, cara rawatan hingga larangan-larangan yang perlu dipatuhi dalam penggunaannya.

Sebagai contoh, sebuah produk telefon, tak boleh terkena air kerana akan mengurangkan kemampuan kerjanya atau bahkan rosak. Bila mengikuti anjuran manual book itu, maka setiap produk yang pasti lebih awet dan terjaga prestasi sehingga akhirnya menguntungkan bagi pemakainya. Sebaliknya jika penggunaannya melencong dari buku tersebut maka yang terjadi adalah kemunduran manfaat produk atau bahkan kerosakan dan akhirnya merugikan pemakainya. Seluruh pengeluar produk yang mengeluarkan buku tersebut pasti menganjurkan kita untuk membaca buku itu sebelum menggunakan produknya.

Manusia adalah makhluk ciptaan Allah yang juga diberikan manual book, sebuah pedoman kepada manusia untuk menjalani kehidupannya. Arahan tersebut dibuat kerana Dia pasti tahu tujuan penciptaan kita (manusia), cara dalam menjalani hidup dan larangan-larangan yang harus dipatuhi. Arahan itu bernama Al-Quran, sebuah garis panduan yang harus kita ikuti dan patuhi agar kita tahu untuk apa sebenarnya kita di ciptakan, sehingga kita tahu bagaimana cara menjalani kehidupan semestinya, serta larangan-larangan yang tak boleh kita lakukan.

Allah S.W.T menghendaki kita membaca dan memahaminya lalu mengamalkan dan mengikuti Al-Quran secara sempurna agar kita selamat dalam menjalani kehidupan kita yang tidak hanya di dunia ini tetapi juga di akhirat.

Jadi mari sekarang juga kita membaca, memahami dan mengamalkan Al-Quran agar kita tak rugi dan celaka dalam hidup kita yang sementara ini. Sungguh Allah S.W.T tak ingin manusia hidup di belantara dunia dalam kebingungan dan kesesatan. Oleh itu Allah menurunkan Al-Quran untuk kita melalui lisan Rasul yang Mulia Nabi Muhammad S.A.W.

Allah S.W.T berfirman dalam surah Al-Baqarah ayat 2, "Kitab (Al-Quran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertaqwa."

Dilanjutkan dengan kenyataan Allah dalam surah An-Nahl ayat 89, yakni "... .. Dan Kami turunkan kepadamu Al Kitab (Al-Quran) untuk menjelaskan segala sesuatu dan petunjuk serta rahmat dan khabar gembira bagi orang-orang yang berserah diri."

Rasulullah S.A.W, bersabda, "Jangan jadikan rumah kamu kubur. Sungguh, rumah yang di dalamnya dibacakan surah Al-Baqarah tidak dimasuki syaitan. "(Hadith Riwayat At-Tarmidzi)

"Ketahui, baca, dan amalkan Al-Quran. Perumpamaan Al-Quran pada orang yang mempelajari, membaca, dan mengamalkannya seperti belalang yang berlumur kasturi. Ia dapat mengharumkan semua tempat yang dihinggapinya. Sedangkan perumpamaan Al-Quran pada orang yang mempelajarinya saja, lalu diam tidak mengamalkan laksana belalang yang hinggap di atas kasturi. " (Hadith Riwayat At-Tarmidzi) Wallahu a'lam bis shawab.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (55) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.