Berita Terkini

Perang yang terawal di dunia - Perang Megiddo

Perang yang terawal di dunia - Perang Megiddo
Perang Megiddo adalah perang pertama yang telah direkodkan secara terperinci dalam sejarah dan untuk generasi akan datang. Penulis tentera Firaun Thutmose III menulis dalam hieroglif di kuil Thutmose di Karnak, Thebes (kini Luxor). Bukan hanya ia yang pertama wujud, penerangan pertempuran yang terperinci, tetapi ia adalah rujukan pertama yang ditulis kepada Megiddo yang penting pada keagamaan: Megiddo juga dikenali sebagai Armageddon.

Megiddo adalah sebuah lembah di Israel berdekatan kota moden Megiddo, tempat yang diketahui dari aspek teologi, sejarah dan geografi. Nama alternatif kepada Tel Megiddo adalah Tell al-Mutesellim (Arab). 

Dari segi sejarah, Megiddo merupakan bandar penting kerana ia adalah laluan perdagangan dari Mesir melalui Syria ke Mesopotamia. Jika musuh Mesir yang mengawal Megiddo, ia boleh menyekat firaun daripada sampai ke seluruh empayar.

Dalam kira-kira tahun 1479 SM, Thutmose III, firaun Mesir, mengetuai ekspedisi menyerang putera Kadesh yang berada di Megiddo.

Putera Kadesh (yang berada di Sungai Orontes), disokong oleh raja Mitanni, bergabung dengan ketua-ketua bandar-bandar orang suruhan Mesir utara Palestin dan Syria. Kadesh adalah yang bertanggungjawab. Selepas membentuk gabungan itu, bandar-bandar itu secara terbuka memberontak terhadap Mesir. Sebagai tindak balas, Thutmose III menyerang.

Pada tahun ke-23 pemerintahannya, Thutmose III pergi ke dataran Megiddo di mana putera Kadesh dan sekutu Syria bertempat. Orang-orang Mesir berarak ke tebing Tasik Kaina [Kina], selatan Megiddo.

Mereka membuat Megiddo sebagai pengkalan tentera mereka. Untuk menghadapi tentera, firaun menerajui dari depan, dengan berani dan megah dalam kereta kudanya. Dia berdiri di tengah-tengah antara kedua-dua sayap tenteranya. Sayap selatan pada tebing-tebing Kaina dan sayap utara barat laut bandar Megiddo.

Runtuhan di Tel Megiddo
Runtuhan di Tel Megiddo
Gabungan orang-orang Asia menyekat jalan Thutmose. Thutmose menyerang. Musuh dengan cepat memberi laluan, melarikan diri dari kereta kuda mereka, dan berlari ke kubu Megiddo di mana rakan-rakan mereka menarik mereka ke atas tembok untuk keselamatan. (Ingat, ini semua dari perspektif penulis Mesir yang menulis untuk mengagungkan firaun.) Putera Kadesh melarikan diri dari kawasan itu.

Orang-orang Mesir sudah dapat meneruskan ke Lubnan untuk berurusan dengan pemberontak lain, tetapi sebaliknya tinggal di luar tembok di Megiddo demi rampasan. Apa yang mereka telah ambil dari medan perang mungkin menimbulkan selera makan mereka. Di luar, di dataran, terdapat banyak untuk dicari, tetapi orang dalam kubu tidak bersedia pada pengepungan.

Selepas beberapa minggu, mereka menyerah kalah. Maka ketua-ketua negara jiran, tidak termasuk putera Kadesh yang telah melarikan diri selepas pertempuran, menyerah diri kepada Thutmose, menawarkan barang-barang berharga, termasuk anak-anak bangsawan sebagai tebusan.

Tentera Mesir memasuki kubu di Megiddo untuk merampas. Mereka mengambil hampir seribu kereta kuda, termasuk putera, lebih daripada 2,000 ekor kuda, beribu-ribu haiwan lain, berjuta-juta busyel gandum, longgokan perisai, dan beribu-ribu orang tawanan. Orang-orang Mesir itu kemudiannya pergi ke utara di mana mereka menawan 3 kubu Lubnan iaitu Inunamu, Anaugas, dan Hurankal.


3 peperangan terkenal di Megiddo sebelum ini

1 - Perang Megiddo (abad ke 15 SM): Peperangan antara pasukan Firaun Mesir, iaitu Thutmose III dengan Rakyat Kanaan yang dipimpin oleh penguasa Megiddo dan Kadesh: ini adalah dokumentasi peperangan pertama yang terakam dalam sejarah.

2- Perang Megiddo (609 SM): Peperangan antara Mesir Kuno dengan Kerajaan Yudea, di mana Raja Yosias tewas.

3 - Perang Megiddo (1918): Peperangan ketika Perang Dunia I antara sekutu, dipimpin oleh Jeneral Edmund Henry Hynman Allenby, dengan pasukan Ottoman.


Perang terawal dan perang terakhir

Nampak gayanya seperti telah ditakdirkan, bahawa Megiddo akan menjadi tempat yang berlaku perang yang terawal dan juga perang yang terakhir. Berdasarkan beberapa terjemahan dari Alkitab, tempat ini adalah tempat terjadinya Armageddon (Berasal dari nama tempat dalam bahasa Ibrani) atau tempat perang terakhir antara Al-Masih Nabi Isa a.s @ Yesus Kristus melawan Dajjal atau Anti-Kristus pada akhir zaman.



Rujukan:

1 - A History of the Ancient Egyptians, by James Henry Breasted. New York: 1908. Charles Scribner's Sons.

2 - Ancient Records of Egypt: Historical Documents Volume II The Eighteenth Dynasty, by James Henry Breasted. Chicago: 1906. The University of Chicago Press.

3 - Hatchepsut: The Female Pharaoh, by Joyce A. Tyldesley

4 - History of Egypt, Chaldea, Syria, Babylonia, and Assyria, Vol. IV. by G. Maspero. London: Grolier Society: 1903-1904.

5 - "A Gate Inscription from Karnak and Egyptian Involvement in Western Asia during the Early 18th Dynasty," by Donald B. Redford. Journal of the American Oriental Society, Vol. 99, No. 2. (Apr. - Jun., 1979), pp. 270-287.

6 - "The Battle of Megiddo," by R. O. Faulkner. The Journal of Egyptian Archaeology, Vol. 28. (Dec., 1942), pp. 2-15.

7 - "The Egyptian Empire in Palestine: A Reassessment," by James M. Weinstein. Bulletin of the American Schools of Oriental Research, No. 241. (Winter, 1981), pp. 1-28.

8 - http://www.bibarch.com/ArchaeologicalSites/Megiddo.htm

9 - http://ancienthistory.about.com/od/egyptmilitary/qt/070607Megiddo.htm

10 - http://id.wikipedia.org/wiki/Tel_Megiddo



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (55) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.