Berita Terkini

Islam sudah datang ke Amerika lama sebelum Christopher Columbus

Salah satu fakta sejarah, yang sebelum ini sedikit diketahui oleh ramai, bahawa umat Islam sebenarnya telah menjejakkan kaki di tanah Amerika beberapa abad sebelum Columbus menjayakan ekspedisinya. Tulisan ini adalah petikan daripada pelbagai sumber, dan hasil penggalian arkeologi akan menunjukkan kebenaran usul tersebut.

Ini adalah satu perkara rekod, mereka tidak boleh dipertikaikan. Pergi ke Arkib Negara (AS) atau Library of Congress dan lihat sendiri; Perjanjian tahun 1987 menunjukkan bahawa Bumiputera mengikuti sistem Islam dalam perdagangan, perkapalan maritim dan kerajaan. Rekod-rekod Negeri Carolina mempunyai Akta Pelbagai Moors 1790.

Ketua puak Cherokee tahun 1866 adalah seorang lelaki yang dipanggil Ramadhan Bin Wati. Pakaian asli sehingga 1832 adalah pakaian Islam yang lengkap. Tallahassee nama sebenarnya bermaksud, "Allah akan menyampaikan anda pada masa depan." Di Amerika Utara, terdapat tidak kurang daripada 565 nama puak-puak, kampung-kampung, bandar-bandar, gunung dan lain-lain tanah tapak akar Islam atau Bahasa Arab. [1]

Adakah para sahabat Nabi pergi ke Amerika?

Penyelidikan yang dijalankan di Barat pada abad kedua puluh telah membuktikan kewujudan umat Islam di tanah besar Amerika kira-kira tujuh abad sebelum Christopher Columbus. Begitu juga, penggalian arkeologi, linguistik, dan analisis berkenaan dengan ilmu bahasa dan nama-nama tempat tinggal di rantau ini, hakikat bahawa duit syiling, alat isi rumah dan perkakas lain ditemui di sana yang sama dengan orang-orang Abbasiyyah dalam abad kelapan dan kesembilan adalah semuanya justifikasi teori bahawa umat Islam, bermula dari 650 M, merantau ke benua itu untuk mencari penempatan, dimana masa yang tersebut didirikan masjid-masjid dan sekolah-sekolah, meninggalkan kesan yang berpanjangan ke atas penduduk asli, iaitu India-Amerika (Red Indian).

Sumber-sumber Islam tidak membawa maklumat berkenaan penempatan Islam di Amerika, walaubagaimanapun penyelidikan yang dijalankan oleh Profesor Barry Fell dari Harvard University mengesahkan bahawa umat Islam sampai ke benua itu pada masa Uthman r.a, Khalifah ketiga, seiring menunjukkan kemungkinan besar bahawa sebahagian para sahabat mungkin telah tiba di sana juga.

Ramai penyelidik Barat mengakui peta terkenal Piri Reis sebagai bukti kehadiran Islam di Amerika Syarikat lama sebelum usaha daripada Columbus, kerana ia setiap minit terdiri daripada peta Amerika, serta pengukuran jarak antara Amerika dan Afrika yang sangat tepat.

Menurut Salvatore Michael Trento, bekas pengarah Pusat Penyelidikan Arkeologi di Middletown, New York, sebelum memulakan pelayaran pertamanya ke Amerika, Columbus telah membaca buku Roger Bacon dari Oxford University, yang terdiri daripada maklumat, yang disusun dari pelbagai sumber Bahasa Arab, tentang kawasan geografi di sisi lain Atlantik,  pengetahuan sebelumnya Columbus tentang pulau di Lautan Atlantik dan tempat-tempat lain. [2]



Bukti-bukti dalam sumber-sumber Barat

1. Profesor Barry Fell, pensyarah bersara dari Harvard University dan juga ahli Akademi Sains dan Kesenian, Royal Society, Persatuan Epigraphy dan Persatuan Penemuan Saintifik dan Arkeologi Amerika, menegaskan tentang kedatangan Islam di Amerika dalam tahun 650 , [3] menerangkan hujah ini apabila kaligrafi (khat) Kufi kepunyaan era itu yang ditemui dalam penggalian pelbagai tempat di seluruh Amerika. Jika kata-kata Profesor Fell mempunyai nilai kebenaran, maka umat Islam telah tiba di Amerika semasa zaman Uthman r.a, atau sekurang-kurangnya zaman Ali r.a, Khalifah keempat. Maklumat-maklumat sebegitu bagaimanapun tidak ditemui dalam sumber-sumber Muslim.

2. Bukti kedua yang ditawarkan oleh Profesor Fell bahawa inskripsi "Dengan nama Allah" (gambar 1), dijumpai pada batu semasa kerja arkeologi di Nevada, milik abad ketujuh, apabila sistem harakah tanda masih belum dibangunkan. Begitu juga, batu yang mengandungi inskripsi "Muhammad adalah Nabi Allah" (gambar 2) yang berkaitan dengan era yang sama. Seperti yang dilihat oleh perbandingan dua gambar, inskripsi tidak dalam gaya bahasa Arab moden; sebaliknya mereka berada dalam gaya Kufi yang berkaitan dengan abad ketujuh. [4]


Orang-orang Arab, menurut penemuan Profesor Fell, menetap di Nevada pada abad ketujuh dan kelapan. Kewujudan awal sebuah sekolah yang mengajar agama Islam dan sains, terutamanya navigasi (pelayaran), telah menerangkan penyiasatan arkeologi yang dijalankan oleh Profesor Heizer dan Baumhoff dari California University di sekitar tapak WA 25 di Nevada. Penggalian di Nevada telah menemui tulisan dalam Naskhi bahasa Arab dan gaya Kufi yang tertulis pada batu-batu yang membawa maklumat tentang sekolah ini (gambar 3).

Aplikasi formula matematik "lima berlian sama dengan 1 Alif" (Alif adalah huruf pertama dalam abjad Arab) boleh dilihat di dalam gambar ini (gambar 3b dan 3c). Huruf-huruf Arab dalam gambar 3b dan 3c, yang ditemui di tengah-tengah penggalian di Nevada, dengan gaya yang sama seperti Bahasa Arab Afrika Utara.

Sekali lagi sama, batu yang lain ditemui di Nevada yang mengandungi nama "Tuhan", gaya yang sekali lagi mengingatkan teknik lazim abad ketujuh dan kelapan Afrika Utara. Persamaan kaligrafi antara gaya penulisan pelbagai nama Nabi Muhammad s.a.w lebih daripada tempoh yang pelbagai, terutamanya yang berkaitan dengan Afrika dan Amerika, yang ditemui semasa penyiasatan arkeologi yang menarik sesungguhnya. Gambarajah A gambar 4 ditemui dalam al-Ain Lahag, Morocco dan gambarajah B di Timur Walker River; kedua-duanya kini di Universiti California.

Gambarajah C ditemui di Nevada dan gambarajah C dan D terletak di Churchill County dan juga kini disimpan di University of California, begitu juga rajah F ditemui dalam al-Haji Minoun, Morocco, manakala rajah G, tertulis pada seramik, dijumpai di al-Suk, Tripoli, Libya dan rajah H, di University of California, telah ditemui di Cottonwood Canyon, manakala akhirnya rajah I terletak di sempadan Maghribi dan Libya.

Kesemua inskripsi milik abad kelapan dan kesembilan ini, dengan jelas menggambarkan persamaan di dalam gaya antara Amerika Utara dan Afrika Utara, serta secara terang-terangan menunjukkan penghijrahan yang berlaku dari Afrika hingga Amerika.

3. Dalam kurun yang kedua belas puak Athapcan, terdiri daripada Apache dan Navajo asli, menyerbu kawasan yang didiami oleh orang-orang Arab, yang sama ada akhirnya melarikan diri atau telah diusir ke arah Selatan. Penduduk-penduduk asli buta huruf ini terpesona dengan sekolah-sekolah yang diasaskan oleh orang-orang Arab, dan mungkin dengan bantuan tawanan, cuba untuk meniru mata pelajaran yang sama, mengubah bentuk geometri ke binatang mitos, yang dilakukan selama berabad-abad.

4. Gambar 5 bertulisan khat Kufi yang dijumpai pada tahun 1951 di Pergunungan Putih (White Mountains), dekat dengan bandar Benton di sempadan Nevada. Perkataan-perkataan 'syaitan maha Mayan', iaitu bermaksud 'Syaitan adalah sumber semua dusta', telah ditulis dalam gaya Kufi khusus untuk abad ketujuh.


5.Sekali lagi, inskripsi batu kepunyaan tahun 650 M, yang mengandungi huruf Kufi H-M-I-D iaitu Hamid (gambar 6), adalah satu lagi tulisan Arab yang ditemui di atas batu Atlata di Valley of Fire di Nevada.



6. Semasa dalam perjalanan dari Malden ke Cambridge di negeri Massachusetts dalam tahun 1787 (kini RT 16), Reverend Thaddeus Mason Harris melihat beberapa syiling yang ditemui oleh pekerja semasa pembinaan jalan. Harris memutuskan untuk menghantar duit syiling ini ke perpustakaan Harvard College untuk pemeriksaan. (gambar 7).


Kajian menghasilkan bahawa ia sebenarnya adalah dirham Samarkand dari abad kelapan dan kesembilan. Seperti yang dapat dilihat dalam gambar, duit syiling ini jelas memaparkan inskripsi La ilaha ill-Allah Muhammadun Rasulullah (Tiada tuhan melainkan Allah, dan Muhammad adalah RasulNya) dan Bismillah (Dengan nama Allah).


7. Gambar 8 menunjukkan sekeping batu yang ditemui di dalam sebuah gua di rantau Corinto di El Salvador, yang mengandungi inskripsi Malaka Haji mi Malaya; ini telah dikenal pasti sebagai kepunyaan abad ketiga belas, menunjukkan kemungkinan ketibaan umat Islam di Amerika Selatan, mungkin datang dari tempat berhampiran Indonesia. Nama Malaya itu mungkin merujuk kepada Tanah Melayu.

8. Columbus mencatatkan pada 21 Oktober 1492 bahawa beliau telah melihat sebuah masjid di atas gunung semasa belayar mengelilingi Cibara di pantai timur laut Cuba. Peninggalan masjid yang membawa inskripsi Al-Quran di menara mereka telah ditemui di Cuba, Mexico, Texas, dan Nevada sejak masa itu.

Dan banyak lagi penemuan Columbus yang ada kaitan dengan penempatan Muslim di tanah besar Amerika.



Struktur rumah dan bangunan

Penggalian arkeologi yang dijalankan di seluruh Amerika Utara dan Afrika Utara mendedahkan persamaan yang sepadan seni bina antara bangunan abad kesembilan. Struktur rumah Berber Pergunungan Atlas, Morocco (gambar 9), misalnya, adalah betul-betul sama seperti sebuah rumah di New Mexico (gambar 10). Persamaan yang sama boleh dikesan antara Castle of Montezuma yang ditemui di Arizona dan sisa-sisa yang terdapat di Mesa Verde di Colorado dan struktur bangunan Berber (gambar 11-12).

Benteng terakhir Islam di Sepanyol, Grenada, jatuh sejurus sebelum Spanish Inquisition ditubuhkan pada tahun 1492. Orang-orang bukan Kristian terpaksa sama ada memeluk agama Katolik untuk menyelamatkan diri dari kezaliman Inquisition itu atau diusir dari negara ini.

Dokumen-dokumen wujud membuktikan kewujudan imigran Muslim di Sepanyol Amerika sebelum 1550. Pada 1539 perintah dari Raja Sepanyol iaitu Charles V telah dimasukkan ke dalam amalan yang telah melarang imigresen umat Islam untuk membuat penempatan di Barat. Perintah ini kemudian diperluas untuk mengusir semua orang Islam dari tanah jajahan di luar negara Sepanyol pada tahun 1543.


Kewujudan umat Islam di pulau-pulau dan wilayah dan luar negara adalah dikenali bersama-sama dengan hakikat bahawa raja Sepanyol mengeluarkan perintah sedemikian. Sekali lagi, dalam banyak sumber Islam, adalah diperhatikan bahawa orang Islam yang tinggal di Sepanyol dan Afrika Utara telah membuat pelayaran ke luar negara dalam masa Andalusia.



Bukti-bukti lain

Seorang ahli sejarah Islam dan geografi Abu Hassan Ali ibn Al-Hussain al-Masudi 871 M (257 AH) - 957 M (345 AH) menulis dalam buku Muruj Adh-dhahab wa maadin aljawhar (padang rumput emas dan kuari permata) bahawa semasa pemerintahan khalifah Islam Andalus iaitu Abdullah bin Mohammad, seorang pelayar Islam, Khashkhash Ibn Saeed Ibn Aswad, dari Cortoba, Sepanyol belayar dari Delba (Palos) pada 889 M (275 AH), menyeberangi Atlantik, sampai ke wilayah yang tidak diketahui (ard majhoola) dan kembali dengan khazanah yang luar biasa. Dalam peta dunia Al-Masudi terdapat satu kawasan yang besar dalam lautan kegelapan dan kabus yang dia disebut sebagai wilayah yang tidak diketahui. [5]

Gavin Menzies telah menulis buku 'best seller' iaitu 1421: the Year China Discovered America. Di dalamnya dia menyatakan Laksamana Cheng Ho dari China telah menjumpai Amerika 70 tahun lebih awal dari Columbus. Dan Laksamana Cheng Ho juga ialah seorang Muslim.

Ahli sejarah seni Jerman, Alexander Von Wuthenau, juga menyediakan bukti bahawa orang-orang Islam di Amerika, dalam masa antara tahun 300 dan 900 M, sekurang-kurangnya separuh dari satu alaf sebelum Columbus dilahirkan!


Nota kaki:

1. Hisham Zoubeir, 14 February 1998
2. Trento, Salvatore Michael. The Search for Lost America, p.15 Penguin Books, New York: 1978.
3. Fell, Dr. Barry. Saga America, p. 190, Time Books, New York: 1980.
4. ibid. p. xiv.
5. Agha Hakim, Al-Mirza, Riyaadh Al-Ulama (Arabic),Vol.2 P.386/Vol.4 P.175



Rujukan:

1 - http://www.fountainmagazine.com/article.php?ARTICLEID=823

2 - http://muslimwiki.com/mw/index.php/Muslims_First_Journey_To_America

3 - http://forum.davidicke.com/showthread.php?t=135812



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (54) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (49) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (334) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.