Berita Terkini

Ubat 'muda selamanya' dijumpai di Pulau Easter - boleh bantu Progeria

Progeria disease
Penyelidik AS telah mendapati bahawa rapamycin, sejenis ubat yang dipanggil ubat 'muda selamanya' @ 'forever young' dicipta daripada bahan kimia yang terdapat dalam tanah jauh di Pulau Easter (Easter Island).

Ubat ini menarik minat penyelidik kerana ia boleh membantu merawat Progeria iaitu gangguan genetik yang jarang berlaku yang menyebabkan kanak-kanak berumur awal lapan hingga sepuluh kali kadar biasa.

Hutchinson Gilford Progeria Sindrom (HGPS) memberi kesan kepada seorang kanak-kanak daripada setiap 4-8 juta orang kanak-kanak di seluruh dunia. Pada masa ini terdapat hanya 78 kanak-kanak yang disahkan menghidap penyakit itu di seluruh dunia.

HGPS menyebabkan protein yang dipanggil progerin membina dalam sel yang menyebabkan mereka berumur pada kadar yang lebih cepat. Kajian yang disiarkan dalam jurnal Science Translational Medicine menunjukkan rapamycin boleh membersihkan sel-sel progerin meninggalkan sel sihat sahaja. Penemuan ini masih diuji di makmal tetapi ia bermakna ada potensi untuk menyembuhkan penyakit ini.

Rapamycin ini telah digunakan dalam pemindahan organ sebagai satu cara untuk menekan sistem imunisasi pesakit.

"Ibu bapa dan pesakit mempunyai sebab untuk berharap dan teruja," Krainc menambah. "Ia adalah satu penyakit teruk, dan kesan-kesan ini cukup dramatik. Kami benar-benar berharap ini akan membantu menterjemahkan ke dalam rawatan klinikal."


Bolehkah ia perlahankan proses penuaan biasa?

Saintis kini telah membuktikan bahawa rawatan rapamycin pada sel progeria berbudaya membalikkan kerosakan dari toksin, menghilangkan sisa, dan mengurangkan tanda-tanda penuaan.

Ia juga mengurangkan tanda-tanda penuaan di dalam sel yang sihat.

Saintis percaya bahawa hal menjadi tua, atau penuaan biologi, adalah disebabkan oleh kombinasi pengaturcaraan genetik dan kerosakan alam sekitar. Contoh kerosakan alam sekitar mungkin termasuk pengumpulan toksin (gejala seperti progeria itu), kerosakan kepada sel, kerosakan kepada DNA, dan hubungan-silang gula kepada protein.

Kebalikan kesan-kesan akibat penuaan alam sekitar (seperti gejala progeria itu), oleh itu, boleh perlahankan (jika bukan sebaliknya) kesan-kesan penuaan alamiah.

Saintis percaya rapamycin bekerja dengan menghalang laluan mTOR, satu hayat dan sintesis protein mengawal protein yang apabila ditindas melambatkan proses penuaan.

Saintis berteori lagi bahawa diet tertentu, seperti sekatan kalori, dikaitkan dengan umur panjang kerana mereka menghalang mTOR.

Rapamycin, bagaimanapun, boleh mendatangkan kesan sampingan yang serius jika ia ditadbir sebagai ubat anti-penuaan untuk manusia.

Easter Island

Buat masa ini, diet yang sihat masih mungkin merupakan ubat anti-penuaan terbaik yang kita ada.




[International Business Times]


Kepada mereka yang tidak ada penyakit HGPS, tetapi bercita-cita untuk menjadi muda selamanya, simpan saja angan-angan anda itu. :)

Sekali-sekala saya tertanya-tanya juga, kenapa sampai ke Easter Island dan di situ saja yang dijumpai. Macam ada suatu yang tak kena saja, hhmmmmmmm .......


1 ulasan:

  1. Allah lebih mengetahui apa yang terbaik buat kita. Jangan pandai2 nak mengubah apa yang Allah sudah kurniakan. Tak mana boleh melebihi kuasa Nya pun.

    Bersyukur lah dengan segala nikmat yang diberikan kepada kita.

    Jika ia nya sesuatu yang boleh merawat kondisi2 tertentu memang tak salah lah kan? Ni yang dah tua nak kembali muda.. ape kes yer.

    Moral of the story>>> Manusia memang tak puas dengan apa yang ada. Yang kaya nak lebih kaya, yang sihat nak lebih sihat, yang pandai nak lebih pandai. Kenapa pulak yang TUA tak mau LEBIH TUA yer.. hmmmmm...

    BalasPadam

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (54) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (49) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (334) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.