Berita Terkini

Apa yang dilakukan oleh coronavirus terhadap badan anda yang menjadikannya sangat Mematikan

COVID-19 disebabkan oleh coronavirus yang dipanggil SARS-CoV-2. Coronavirus tergolong dalam kumpulan virus yang menjangkiti haiwan, dari burung merak hingga ke ikan paus. Mereka dinamakan sedemikian kerana mempunyai pancang-pancang dari permukaan virus dan memberikan rupa mahkota (crown / corona) yang mengelilinginya.

Jangkitan coronavirus biasanya berlaku salah satu daripada dua cara, sama ada jangkitan di paru-paru yang merangkumi beberapa kes yang akan dipanggil orang sebagai demam selesema biasa, atau sebagai jangkitan di usus yang menyebabkan cirit-birit. COVID-19 bermula dalam paru-paru seperti coronavirus demam selesema biasa, tetapi kemudian menyebabkan kekacauan dengan sistem imun yang boleh mengakibatkan kerosakan paru-paru jangka panjang atau kematian.

SARS-CoV-2 secara genetiknya sangat serupa dengan coronavirus pernafasan manusia lain, termasuk SARS-CoV dan MERS-CoV. Walau bagaimanapun, perbezaan genetik yang ketara diterjemahkan kepada perbezaan yang signifikan dalam bagaimana mudah coronavirus menjangkiti orang dan bagaimana ia membuat mereka sakit.

SARS-CoV-2 mempunyai semua peralatan genetik yang sama seperti SARS-CoV asal, yang menyebabkan wabak global pada tahun 2003, tetapi dengan sekitar 6,000 mutasi ditaburkan di tempat-tempat biasa di mana coronavirus berubah. Ibarat susu murni berbanding susu skim.

Berbanding dengan coronavirus manusia lain seperti MERS-CoV, yang muncul di Timur Tengah pada tahun 2012, virus baru ini telah menyesuaikan versi peralatan am yang sama untuk menyerang sel dan menyalin dirinya sendiri. Walau bagaimanapun, SARS-CoV-2 mempunyai set gen yang sangat berbeza yang disebut aksesori, yang memberi virus baru ini sedikit kelebihan dalam keadaan tertentu.

Sebagai contoh, MERS mempunyai protein tertentu yang menutup keupayaan sel untuk membunyikan penggera mengenai penceroboh virus. SARS-CoV-2 mempunyai gen yang tidak berkaitan dengan fungsi yang belum diketahui dalam kedudukan itu dalam genomnya. Ibarat susu lembu berbanding susu badam.

Setiap jangkitan coronavirus bermula dengan zarah virus, sfera-sfera yang melindungi satu rentetan panjang bahan genetik dan memasukkannya ke dalam sel manusia. Bahan genetik mengarahkan sel untuk membuat kira-kira 30 bahagian virus yang berlainan, yang membolehkan virus membiak. Sel-sel yang SARS-CoV-2 lebih suka menginfeksi mempunyai protein yang dipanggil ACE2 di bahagian luar yang penting untuk mengawal tekanan darah.

Jangkitan ini bermula apabila protein spike panjang menonjol dari selak zarah virus ke protein ACE2 sel. Dari titik ini, spike berubah, membuka dan menghidupkan semula menggunakan bahagian-bahagian seperti spring yang melingkar, yang mula ditanam di teras spike. Spike yang dikonfigurasikan mencangkuk ke dalam sel dan menghempaskan zarah virus dan sel bersama-sama. Ini membentuk satu saluran di mana rentetan bahan genetik virus dapat memasuki sel yang tidak disyaki.

SARS-CoV-2 menyebar dari orang ke orang dengan berhubung dalam jarak dekat.


Bagaimana virus itu membuat orang sakit

SARS-CoV-2 membesar dalam sel-sel paru-paru jenis II, yang merembeskan bahan seperti sabun yang membantu udara tergelincir jauh ke dalam paru-paru, dan di sel-sel yang melapisi tekak. Sama seperti SARS, kebanyakan kerosakan pada COVID-19, penyakit yang disebabkan oleh coronavirus baru ini, disebabkan oleh sistem imun yang menjalankan pertahanan bumi hangus untuk menghentikan virus itu daripada menyebar. Jutaan sel dari sistem imun menyerang tisu paru-paru yang dijangkiti dan menyebabkan banyak kerosakan dalam proses membersihkan virus dan mana-mana sel yang dijangkiti.

Setiap luka COVID-19 berjulat dari saiz buah anggur hingga saiz limau bali. Cabaran bagi pekerja penjagaan kesihatan yang merawat pesakit adalah untuk menyokong badan dan menjaga darah agar sentiasa mendapat oksigen semasa paru-paru membaiki dirinya.

SARS-CoV-2 mempunyai skala keparahan gelongsor. Pesakit di bawah usia 10 tahun seolah-olah membersihkan virus dengan mudah, kebanyakan orang di bawah 40 seolah-olah melantun semula virus dengan cepat, tetapi orang tua yang mengalami COVID-19 akan semakin parah. Protein ACE2 yang menggunakan SARS-CoV-2 sebagai pintu untuk memasuki sel juga penting untuk mengawal tekanan darah, dan ia tidak melakukan tugasnya apabila virus sampai di sana dahulu. Inilah salah satu sebab COVID-19 lebih teruk pada orang yang mempunyai tekanan darah tinggi.

SARS-CoV-2 adalah lebih teruk daripada influenza bermusim sebahagiannya kerana ia mempunyai lebih banyak cara untuk menghentikan sel-sel daripada memanggil sistem imun untuk bantuan. Sebagai contoh, satu cara sel akan bertindak balas terhadap jangkitan adalah dengan membuat interferon, iaitu protein isyarat penggera. SARS-CoV-2 menghalangi ini dengan kombinasi penyamaran, memecahkan penanda protein dari sel yang berfungsi sebagai suar keresahan dan akhirnya mencabut sebarang arahan anti-virus yang dibuat sel sebelum ia boleh digunakan. Akibatnya, COVID-19 dapat menular selama sebulan, menyebabkan sedikit kerosakan setiap hari, sementara kebanyakan orang mendapat lebih banyak kes selesema dalam masa kurang dari seminggu.

Pada masa ini, kadar transmisi SARS-CoV-2 sedikit lebih tinggi daripada pandemik virus influenza H1N1 2009, tetapi SARS-CoV-2 adalah sekurang-kurangnya 10 kali lebih maut. Dari data yang boleh didapati sekarang, COVID-19 nampaknya lebih seperti sindrom pernafasan akut yang teruk (SARS), walaupun ia kurang teruk daripada SARS.


Apa yang masih tidak diketahui

Terdapat banyak misteri mengenai virus dan coronavirus ini secara amnya-nuansa bagaimana ia menyebabkan penyakit, cara mereka berinteraksi dengan protein di dalam sel, struktur protein yang membentuk virus baru dan bagaimana beberapa jentera penyalin virus asas bekerja.

Satu lagi yang tidak diketahui adalah bagaimana COVID-19 akan bertindak balas terhadap perubahan dalam musim. Selesema cenderung mengikuti cuaca sejuk, baik di hemisfera utara dan selatan. Sesetengah coronavirus manusia lain menyebar pada tahap yang rendah sepanjang tahun, tetapi kemudiannya kelihatan memuncak pada musim bunga. Tetapi tidak ada yang benar-benar tahu mengapa virus ini berbeza dengan musim-musim itu.

Apa yang menakjubkan dalam wabak ini adalah semua sains yang baik telah keluar dengan cepat. Komuniti penyelidikan mempelajari struktur protein spike virus dan protein ACE2 dengan sebahagian daripada protein spike yang dilampirkan hanya sedikit lebih sebulan selepas urutan genetik tersedia. Saya menghabiskan 20 tahun pertama bekerja pada coronavirus tanpa faedah apa-apa. Ini petanda baik untuk pemahaman yang lebih baik, mencegah dan merawat COVID-19.

[Benjamin Neuman , Medical Press]


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (58) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.