Berita Terkini

Dunia dengan dua matahari terbenam, pedang laser gergasi dan promosi Blu-Ray Star Wars


Teleskop Kepler NASA telah menemui kewujudan sebuah dunia dengan dua matahari terbenam - seperti yang terkenal digambarkan dalam filem Star Wars lebih daripada 30 tahun yang lalu.

Planet Tatooine Star Wars
Adegan di planet Tatooine dalam filem Star Wars

Walau bagaimanapun, tidak seperti planet circumbinary iaitu Tatooine dalam filem Star Wars itu - ia terletak lebih 200 tahun cahaya dari Bumi - sejuk, bergas dan tidak difikir mempunyai kehidupan.

Walau bagaimanapun, penemuan Kepler-16b ini menunjukkan kepelbagaian planet dalam galaksi kita. Malah, penyelidikan sebelum ini membayangkan kewujudan planet circumbinary, tetapi pengesahan jelas terbukti agak sukar ditemui sehingga teleskop mengesahkan 16b dengan memerhatikan transit, di mana kecerahan bintang ibu bapa menyusut dari planet yang menyimpang di hadapannya.

"Penemuan ini mengesahkan sistem planet kelas baru yang boleh melabuhkan kehidupan," jelas ketua penyiasat Kepler iaitu William Borucki.
 



"Memandangkan kebanyakan bintang dalam galaksi kita adalah sebahagian daripada sistem perduaan, ini bermakna peluang untuk hidup adalah lebih luas daripada jika planet terbentuk hanya sekitar bintang tunggal. Penemuan ini mengesahkan teori yang ahli-ahli sains telah ada selama berpuluh-puluh tahun tetapi tidak dapat dibuktikan sehingga sekarang."

Menurut Laurance Doyle dari SETI Institute di Mountain View, saintis mengesan planet baru dalam sistem Kepler-16 - sepasang bintang yang mengorbit yang gerhana antara satu sama lain dari sudut pandangan kita di Bumi.

Apabila bintang yang lebih kecil sebahagiannya memblok bintang yang lebih besar, gerhana utama berlaku, dan gerhana sekunder berlaku apabila bintang yang lebih kecil hilang, atau terhalang sepenuhnya, dengan bintang-bintang lebih besar. Ahli astronomi terus memerhatikan bahawa kecerahan sistem susut apabila bintang-bintang tidak gerhana antara satu sama lain, membayangkan pada badan ketiga.

Penyusutan tambahan dalam kecerahan, yang dikenali sebagai gerhana tertiary dan quaternary, muncul semula pada selang masa yang tidak tetap, yang menunjukkan bintang-bintang berada dalam kedudukan yang berbeza dalam orbit mereka setiap kali badan ketiga berlalu. Ini menunjukkan badan ketiga mengelilingi, bukan hanya satu, tetapi kedua-dua bintang, dalam orbit circumbinary yang luas.

Penundaan graviti bintang-bintang, yang diukur oleh perubahan dalam masa gerhana mereka, adalah penunjuk yang baik jisim badan ketiga. Hanya tarikan graviti yang sangat sedikit dikesan, yang hanya boleh disebabkan oleh jisim kecil. 


"Kebanyakan dari apa yang kita tahu tentang saiz bintang datang daripada apa-apa sistem perduaan gerhana seperti ini, dan kebanyakan daripada apa yang kita tahu tentang saiz planet datang dari transit," kata Doyle. "Kepler-16 menggabungkan yang terbaik dari dua dunia, dengan bintang, gerhana dan transit planet dalam satu sistem." 
 


Malangnya, Kepler-16b adalah dunia yang ganas, sejuk kira-kira saiz planet Zuhal dan dianggap sebagai terdiri daripada kira-kira separuh batu dan separuh gas. Bintang ibu bapanya adalah lebih kecil daripada matahari kita, dengan satunya ditetapkan pada 69% peratus jisim matahari dan satu lagi pada 20%.


Kepler-16b mengorbit di sekeliling kedua-dua bintang itu setiap 229 hari, sama dengan orbit planet Kejora (Venus) 225 hari, tetapi terletak di luar zon sistem yang boleh didiami, di mana air cecair boleh wujud di permukaan, dimana bintang-bintangnya adalah lebih sejuk daripada matahari kita.

[TG Daily]


Macam sudah berpakat pula ya. Nampak seperti satu usaha yang mahukan sangat-sangat untuk mendiami planet lain. Akhir-akhir ini asyik keluar cerita dan berita yang berkaitan dengan mencari kehidupan di planet lain dan Star Wars. Dimana sekarang sedang rancak pula promosi Blu-Ray filem Star Wars. 

Star Wars Blu-Ray

Begitu juga promosi di London hingga membuat pedang laser Luke Skywalker gergasi. Iaitu pancaran cahaya laser warna biru di atas menara BT di London, seperti dalam gambar-gambar di bawah yang dilaporkan dalam Mail Online.

pedang laser gergasi di Menara BT
Enam puluh lampu 4,500 kw menjadikan menara BT kepada 'LightSaber' bersinar dengan cahaya biru, bertujuan untuk mewakili senjata Jedi dari filem-filem Star Wars


pedang laser gergasi di Menara BT
Pancaran cahaya biru ini bersinar sejauh 200m ke udara


pedang laser gergasi di Menara BT
Chewbacca, Darth Vader dan askar Empire


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (55) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.