لا اله الا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد، وهو على كل شيء قدير . Semoga Allah bantu perjuangan menegakkan Islam dan keadilan di muka bumi ini, amiin .......

11 September 2011

10 haiwan warna ungu yang menarik

Ahad, September 11, 2011 | |
1 - Tapak Sulaiman ungu

Tapak Sulaiman ungu

Tapak sulaiman adalah haiwan yang menakjubkan di dunia. Ia berbeza-beza dalam berbagai warna seperti biru, hijau, dan ungu. Ia kelihatan berwarna ungu di atas tanah itu dan lebih sukar ditemui di bawah air.

Ia juga dikenali sebagai Ochre Sea Star. Anda boleh mencarinya dengan mudah di kawasan cerah terumbu karang dan terumbu pinggir. Ia mempunyai badan berwarna biru terang dengan bintik-bintik keunguan.



2 - Siput Laut ungu

Siput Laut ungu

Siput Laut Ungu adalah salah satu gastropod pelik. Cengkerang warna lembayungnya yang indah adalah senipis kertas dan agak rapuh - tidak benar-benar masalah kerana ia menghabiskan seluruh hidup terapung di atas permukaan lautan tropika. Ia menguruskan ini dengan menyebat buih buih dengan kaki, kemudian menutup buih mukus untuk membentuk sebuah rakit berbuih.


3 - Sotong ungu

Sotong ungu

Sotong Ungu yang dijumpai ketika ekspedisi terjunan dalam di perairan Atlantik Canada. Foto dari Bedford Institute of Oceanography.


4 - Burung Martin Ungu (Purple Martin)

Burung Martin Ungu
Foto kredit: stevecreek.com

Ia merupakan burung layang-layang terbesar di Amerika Utara. Ia mempunyai keupayaan yang besar dalam perjuangan dan kelajuan tinggi. Ia terjun dari langit pada kelajuan yang besar dengan sayapnya tersembunyi. Kebanyakan orang-orang Amerika suka burung sejuk ini.

Ia tinggal di rumah martin buatan kayu dan tanah plastik palsu buatan. Ia menangkap serangga dari udara dan memakan mereka.


5 - Tupai ungu

Tupai ungu

Tupai tidak semulajadi ungu, jadi apabila tupai kelabu tertentu muncul dengan warna ungu, ia menarik banyak perhatian dari orang-orang yang melihat. Tupai, yang diberi nama 'Pete' ini, telah dilihat oleh beberapa saksi di dalam dan sekitar kawasan Sekolah Meoncross di bandar Stubbington, Hampshire, UK.


6 - Ikan Orchid Dotty Back

Orchid Dotty Back

Ia adalah ikan akuarium yang popular. Ia makan diet daging yang mantap. Panjangnya kira-kira 2 inci. Ia adalah ikan yang aman tetapi boleh ada wilayah di kalangan spesies sama lain. Ia juga dikenali sebagai Frudnabi Peseudochromic. Ianya ditemui di Lautan Barat India dalam warna-warna yang berbeza.


7 - Kupu-kupu Maharaja ungu (Purple Emperor Butterfly)

Kupu-kupu Maharaja ungu

Ia adalah serangga cantik dan sukar ditemui yang menghabiskan kebanyakan hayatnya di kanopi hutan. Permukaan atas sayap rama-rama ini diliputi dalam skala yang berwarna-warni. Ia memaparkan tona warna ungu yang kaya dari sudut yang berlainan.

Rama-rama ini terdapat di England, beberapa negara-negara Eropah, Korea dan utara Asia. Ia memberikan pemandangan indah apabila sayapnya pada sudut tertentu menghadap matahari.


8 - Katak ungu

Katak ungu
Foto kredit: Ian Dinnebier


9 - Kumbang ungu

Kumbang ungu



10 - Biawak pink dan ungu

Biawak warna pink dan ungu
Foto kredit: travelbuff.tumblr.com/post/3197226917/lizard

Biawak warna pink dan ungu ini dijumpai di Taman Negara Serengeti, utara Tanzania, Afrika. 



[animals-zone.com , thewondrous.com , National Geographic]




Artikel berkaitan:

1 komen:

Catat Ulasan

Terima kasih :)


..
 

Al-Quran dan Sains

Hukum Allah

Stat


لا إله إلا الله محمد رسول الله

"Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): “Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka." [Surah Aali-Imran : Ayat 190 - 191]


Sabda nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud, ".......Dan apabila pemimpin-pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah yang terkandung dalam al-Quran dan tidak mahu menjadikannya sebagai pilihan, maka (di saat ini) Allah akan menjadikan peperangan di kalangan mereka sendiri". [Hadits Riwayat Ibnu Majah]


"Tiadalah antara penciptaan Adam a.s hingga hari Kiamat, urusan (fitnah) yang lebih besar dari Dajjal." [Hadits Riwayat Muslim]


LINKS

Arkib blog

Hakcipta 2013 Unikversiti.
| Boleh copy, tapi mesti sertakan sumber dari sini. Segala berita dan iklan dalam blog ini tidak semestinya melambangkan pendirian kami. Jika ada salah dan silap harap maafkan, dan sila beri teguran membina dengan beradab dan berakhlak baik, bukan teguran membabi-buta tanpa usul periksa. Setiap berita tidak semestinya betul belaka. Yang 100% betul hanyalah AlQuran. Maka kaji dan tapislah berita dengan berhikmah :)