Cara Hidup

Konspirasi

Dunia Islam

Kisah Nabi dan Sahabat

Kisah umat dahulu

Sains

Foto

Pautan Luar

» » » » Ramuan dan kaedah untuk menambah berat badan

Ultimate Warrior
Ramuan makanan di bawah ini bukan untuk mereka yang dah membesar bagai johan, tetapi untuk si kurus yang ingin menambah berat badan, agar lebih bertenaga dan tidak lemah semangat. Tetapi jika anda sudah selesa dengan tubuh anda, abaikan saja tulisan ini ;)

Ramuan yang boleh dilakukan di rumah seperti berikut, apabila diikuti dengan kerap, insyaAllah dapat membantu anda untuk menambah berat badan.

- Senaman, Protein shake: Latihan berat dan bersenam, bersama-sama dengan mengambil protein shake, adalah cara yang baik untuk menambah berat badan.

- Campuran untuk menambah Berat Badan: Ambil jumlah yang sama serbuk biji buah delima, serbuk muesli putih, dan serbuk akar ginseng India. Adun campuran ini bersama-sama dengan segelas air atau susu dua kali sehari selama kira-kira sebulan. Ini akan membantu anda menambah berat badan selain daripada membentuk badan anda.

- Bran dan Buah-buahan: Ambil 100 hingga 150 gram bran dengan buah-buahan. Buah-buahan terbaik untuk mengambil dalam kes ini adalah betik. Ia berfungsi sebagai pembuka selera yang sangat baik, memperbaiki penghadaman dan mengurangkan sembelit.

- Buah-buahan kering dan Susu: Rebus susu dengan beberapa badam, kurma, dan buah tin (anjeer) di dalamnya dan diminum hangat.

- Susu dan pisang: Susu dan pisang kedua-dua nya adalah ramuan hebat untuk penambahan berat badan. Apabila dimakan sebagai shake, smoothie, atau masing-masing, mereka menyediakan tubuh dengan nutrien dan mineral yang ia perlukan dan juga membantu untuk membina jisim badan.

Bagaimanapun, elakkan makan berlebihan. Penyekkan pulpa pisang yang masak ke dalam susu dan tambah gula. Anda juga boleh makan pisang bersama-sama dengan susu setiap hari.

- Mangga: Mangga berguna dalam menambah berat badan. Makan mangga diikuti dengan segelas susu. Cara yang lain ialah segelas susu dengan mangga shake setiap hari selama sebulan.

- Kismis: Raisins bermanfaat dalam menyelesaikan masalah berat badan yang rendah. Ambil 30 gram kismis setiap hari selama kira-kira sebulan.

- Buah tin / ara: Ambil 3-4 buah ara kering dan rendam semalaman di dalam air. Ambil dua kali sehari.

- Meningkatkan Makanan Lemak: Tingkatkan pengambilan keseluruhan makanan anda seperti beras, madu, kismis, buah ara, kurma, mentega, gandum bercambah, dll.

- Kacang gajus: Makan kacang gajus atau gula-gula yang dibuat dari gajus kerap membantu.

- Susu kambing:  Minum susu kambing kerap membantu meningkatkan berat badan anda.

- Kismis California (Munakka): Rendam beberapa kismis California (Munakka) di dalam air dan makan bersama-sama dengan minum air sebelum tidur. Atau lain, didihkan susu dengan beberapa kismis California, tambah madu sedikit, dan makan ini untuk beberapa hari.

- Badam: Rendam 10 biji badam semalaman dan kupas kulitnya pada waktu pagi. Tambah sedikit mentega dan gula dan makan ini tiap-tiap hari.

- Kurma kering (Chuara) dalam Susu:  Rebus kurma kering (Chuara) di dalam susu dan ambil ia kerap.

- Kacang pea (Mattar): Masukkan kacang pea (Mattar) dalam masakan anda selalu untuk mendapatkan berat badan.

- Kacang tanah (Moong phalli): Makan kacang tanah kerap membantu menaikkan berat badan.

Apapun alasan anda untuk menaikkan berat badan, satu perkara harus diingat bahawa kesihatan adalah lebih penting daripada rupa. Jika anda sihat dan niat anda untuk mendapatkan berat badan hanya kosmetik, risiko memaksa pada kilo boleh melebihi manfaat, melainkan jika anda mempunyai beberapa aspirasi bina badan.


Bagaimana untuk menambah berat badan?


Punca atau sebab-sebab menjadi kurang berat badan ialah penyakit kronik, gangguan makan dan kekurangan aktiviti fizikal. Orang tua, lelaki & wanita yang tidak makan dengan betul boleh menjadi kekurangan berat badan. Anda mungkin kekurangan berat badan kerana sebab-sebab keturunan. 

Risiko yang berkaitan dengan terlalu kurus termasuk komplikasi pembedahan dan pemulihan perlahan selepas penyakit. Walau bagaimanapun ia dapat dipulihkan dengan diet yang betul yang menaikkan berat badan. Ketumpatan tenaga makanan adalah faktor penting untuk menambah berat badan. Ketumpatan tenaga merujuk kepada jumlah tenaga atau kalori berbanding berat makanan. 

1 - Kira kalori anda: Kira berapa banyak kalori yang anda perlukan untuk mengambil setiap hari untuk menambahkan berat badan. Tambah sekurang-kurangnya 500 kalori setiap hari untuk keperluan harian anda. Jika anda memerlukan 2,300 kalori sehari untuk mengekalkan berat badan semasa anda, berusaha untuk mengambil 2,800 kalori setiap hari. Jika anda terlibat dalam apa-apa aktiviti fizikal, tambah lebih banyak kalori untuk mengambil kira kalori yang dibakar melalui aktiviti fizikal. 

2 - Makan lebih banyak: Peraturan yang paling penting untuk mendapatkan berat badan adalah untuk makan lebih banyak kalori daripada membakar. Makan lima atau lebih hidangan sehari. Elakkan menangguh waktu makan. Mengetahui bagaimana untuk menambahkan berat badan melibatkan makan yang konsisten. Tambahkan saiz bahagian normal anda. Ambil sudu kedua pasta, atau tambah dua biji pisang untuk oatmeal anda. 

3 - Pilih makanan padat kalori: Ini bermakna makan kentang, jagung atau kacang pea, bukannya batang lobak merah. Pilih jus pisang atau cranberry dan bukannya jus epal atau oren. Bijirin Granola lebih padat kalori daripada beras lembut. Baca label makanan untuk saiz hidangan dan kalori, dan jadikannya satu tabiat kepada rutin memilih makanan yang tinggi kalori. 

4 - Tabiat yang baik: Untuk menambah berat badan, makan makanan dengan nilai kalori yang sangat tinggi. Cuba untuk tingkatkan pengambilan makanan anda tanpa ambil banyak lemak dan gula. Waktu makan yang tetap, terutama sarapan pagi, adalah penting jika anda merasa sukar untuk mendapatkan berat badan. Ambil masa anda dengan makanan dan pastikan yang anda berasa selesa juga penting untuk memastikan bahawa fungsi sistem pencernaan anda dengan betul. Mempunyai beberapa pengaturan masa yang tetap dan elakkan makan di antara waktu makan untuk meningkatkan kelaparan. 

5 - Minum lebih banyak: Minum lebih banyak air atau jus. Jika anda tidak gemar minum air, pilih beberapa minuman sihat seperti jus epal, jus oren dan sebagainya. Apabila anda telah bekerja lewat malam, bahan-bahan cecair akan membantu anda mengekalkan keperluan asas anda. 

Walaubagaimana pun jangan sampai terlalu banyak minum air. Jika terlebih, maka ia boleh mendatangkan bahaya juga. Apa-apa pun , jangan sampai over.

6 - Elakkan Kafein dan Nikotin: Kafein dan nikotin adalah perangsang yang baik dan membantu meningkatkan metabolisme badan kita. Elakkan mempunyai perangsang ini dalam kuantiti yang berlebihan untuk membantu badan anda mengekalkan nilai nutrisi maksimum dari apa yang anda makan. 

7 - Elakkan makanan ringan: Elakkan makanan yang tidak sihat, berkalori tinggi. Yang paling penting ialah untuk mengelakkan lemak trans, yang meningkatkan risiko anda untuk penyakit. Makanan yang tinggi lemak trans seperti produk pastri, kek, biskut, daging diproses, marjerin, lelemak, dan makanan ringan yang dibungkus. 

8 - Latihan beban: Ini bukan sahaja akan membantu menukarkan kalori tambahan ke dalam otot dan bukannya lemak, tetapi ia juga akan merangsang selera makan anda. Otot yang ditambah akan meningkatkan metabolisme anda, jadi anda perlu mengambil lebih banyak kalori setiap hari untuk mengekalkan berat badan itu. 

9 - Tidur lebih: Ambil tidur selepas makan tengah hari, di sekitar 2 pm - 4 pm Selain itu, tidur sebelum jam 12 tengah malam. Ia akan lebih berkesan jika anda mempunyai masa minum teh selepas ambil tidur pada waktu petang. 

Faktor-faktor alamiah boleh memainkan peranan besar dalam badan. Jika ibu bapa kita adalah kurus, kita mempunyai peluang yang kurang untuk menambah berat badan. Banyak faktor bukan-pemakanan juga boleh menyumbang kepada berat badan yang rendah, seperti tekanan atau ketegangan saraf. 

Pemakanan yang baik, rehat, bersantai dan senaman yang kerap membantu meningkatkan jisim badan. Oleh itu hendaklah ceria dan makan makanan yang sihat.

[Lifemojo]






«
Next
Catatan Terbaru
»
Previous
Catatan Lama


Artikel berkaitan:

Tiada ulasan:

Kategori

Air terjun (8) Ajaib (21) Alam sekitar (9) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (14) Arkeologi (21) Astronomi (48) Bala bencana (40) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (112) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (2) Duit (32) Duit Kertas (13) Duit Syiling (19) Dunia Hiburan (125) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (343) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (52) High speed video (6) Iblis (11) Illuminati (26) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (91) Jalan-jalan (55) Jenayah (120) Jin (34) Kad telefon (3) Kamera (20) Kamera digital (15) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (56) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (189) Ketenteraan (45) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (59) Koleksi saya (61) Kristologi (41) Landskap (108) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (5) Misteri (58) Motivasi (35) Muzium mini (57) Paleontologi (1) Palestine (49) Paranormal (28) Penggodam (22) Perang (29) Perkahwinan (22) Pernikahan (19) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (130) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (101) Robotik (27) Sains (59) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (5) Seni beladiri (1) Senibina (20) Serangga (15) Sukan (40) Syiah (15) Syirik (1) Syria (42) Teknologi (230) Teknologi Nano (7) Teori konspirasi (159) Time lapse (38) Timur Tengah (171) Tumbuhan (35) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (285) Wallpaper Islamik (39) Yahudi (9) Zionis (20)