Berita Terkini

13 Selebriti barat yang paling banyak bercerai

Satu laporan tahun 2010 dari CDC (Centers for Disease Control and Prevention) menegaskan statistik sering diulang-ulang bahawa 50% dari semua pernikahan di Amerika Syarikat sekarang berakhir dengan perceraian.

Di bawah ini adalah senarai selebriti barat popular yang mempunyai rekod paling banyak bercerai dalam hidup mereka.

Christie Brinkley - bercerai sebanyak 4 kali

Kerjaya Christie Brinkley sebagai model ditandai oleh kejayaan memecahkan rekod. Dia adalah orang pertama yang muncul tiga kali berturut-turut pada muka depan majalah Sports Illustrated Swimsuit.


Brinkley pertama kali berkahwin dengan seniman Perancis Jean-François Allaux, yang dia bercerai selepas lapan tahun. Suaminya yang kedua dan yang paling terkenal ialah pemuzik dan penyanyi Billy Joel, yang dia kahwini pada tahun 1985 dan dengan siapa dia mempunyai seorang puteri, Alexa. Perkahwinan itu berakhir pada tahun 1994, tahun yang sama di mana beliau berkahwin dengan pemaju hartanah Richard Taubman. Pasangan ini mempunyai bayi, Jack, pada bulan Jun 1995, namun perkahwinan berakhir pada tahun yang sama.

Perkahwinan terakhirnya adalah dengan arkitek Peter Cook, yang dia kahwini pada tahun 1996 dan yang mana dua tahun kemudian perkahwinan itu adalah berita yang sering keluar di tabloid. Brinkley tidak berkahwin lagi sejak itu.



Joan Collins - bercerai sebanyak 4 kali

Pelakon British Joan Collins telah menikmati kerjaya panjang, sukses sebelum turut sama membintangi siri Dynasty pada tahun 1981 sebagai Alexis Colby yang licik.


Dia pertama kali berkahwin dengan pelakon Ireland iaitu Maxwell Reed pada tahun 1952, ketika dia berusia 19 tahun. Setelah menceraikannya pada tahun 1956, beliau berkahwin dengan penyanyi dan pelakon Anthony Newley pada tahun 1963, menceraikannya pada tahun 1970. Pada tahun 1972, beliau berkahwin dengan presiden Apple Records  iaitu Ron Kass, tetapi perkahwinan mereka berakhir dengan perceraian pada tahun 1983. Collins kemudian berkahwin dengan penyanyi Sweden iaitu Peter Holm pada tahun 1985, pada puncak kejayaan Dynasty nya.

Perkahwinan berakhir pada tahun 1987, dan dia tetap tidak menikah sampai tahun 2002, ketika dia mengikat simpul dengan Percy Gibson. Pengantin lelaki berusia 32 tahun lebih muda, dan mengingat sejarahnya kembali, beberapa orang menjangka perkahwinan berakhir. Namun, kedua-dua tetap berkahwin hingga ke hari ini, dan mereka memperbaharui sumpah mereka pada tahun 2009.



Jerry Lee Lewis - bercerai sebanyak 4 kali

Jerry Lee Lewis adalah salah satu tokoh yang paling penting dalam 'rock n roll' terawal. Gabungan kontemporari Elvis Presley dan Johnny Cash.

Perkahwinan pertama adalah dengan Dorothy Barton, dan ianya berlangsung hanya di bawah dua tahun. Menurut wawancara majalah People 1978, beliau berusia 14 tahun pada saat perkahwinan dan Barton berusia 17, jadi dia adalah "terlalu tua" baginya. Perkahwinan seterusnya, dengan Jane Mitchum, berlangsung 23 hari sebelum perceraiannya dengan Barton adalah muktamad dan berlangsung selama empat tahun.

Lewis seterusnya berkahwin dengan Myra Gale Brown. Mereka tetap berkahwin selama 13 tahun. Setelah bercerai dia berkahwin dengan Jaren Elizabeth Gunn Pate dan kemudian Shawn Stephens, keduanya meninggal dalam kemalangan ketika berkahwin dengannya. Perkahwinan terakhirnya dengan Kerrie McCarver, berlangsung selama 20 tahun dan berakhir dengan perceraian pada tahun 2004.


Liza Minelli - bercerai sebanyak 4 kali

Penyanyi dan pelakon Liza Minelli menjadi terkenal pada 1970-an ketika dia membintangi filem muzikal Cabaret 1972.

Penghibur yang pernah memenangi Oscar ini berkahwin pertama kali dengan penghibur Peter Allen, berakhir pada tahun 1974 selepas tujuh tahun. Pada tahun yang sama, beliau berkahwin dengan penerbit dan pengarah Jack Haley Jr, dan penyatuannya berlangsung sehingga tahun 1979. 

Minelli kemudian berkahwin dengan artis Mark Gero, dan penyatuan yang paling lamanya iaitu 13 tahun. Perkahwinan terakhirnya, dengan promoter konsert David Gest, berlangsung dari tahun 2002 hingga tahun 2007, dan perceraian sengit dimainkan dalam tontonan umum pada acara hiburan televisyen dan gosip. Dia tidak berkahwin semula pah ceroh.


Martin Scorsese - bercerai sebanyak 4 kali

Martin Scorsese adalah salah seorang pembuat filem paling terkenal dan berpengaruh di Amerika yang masih hidup. Dia telah mengarahkan beberapa filem seperti Raging Bull, Goodfellas dan Taxi Driver, dan pada tahun 2006 beliau memenangi Oscar untuk karyanya mengarahkan filem mafia The Departed.

Perkahwinan pertama adalah sesama mahasiswa NYU Laraine Marie Brennan, yang dia kahwini pada tahun 1965 ketika dia masih belum tamat ijazah pada usia 22 tahun. Pasangan ini bercerai pada tahun 1971, dan dia berkahwin dengan penulis Julia Cameron. Penyatuan itu bertahan selama satu tahun sahaja, dan pada tahun 1979 dia menikahi pelakon Isabella Rossellini.

Setelah bercerai pada tahun 1983, beliau berkahwin dengan penerbit Barbara De Fina, hanya untuk melihat bahawa penyatuan akhir tahun 1991. Akhirnya, Scorsese mengahwini editor buku iaitu Helen Morris  pada tahun 1999, dan perkahwinan bertahan kuat sehingga 12 tahun.


Danielle Steel - bercerai sebanyak 5 kali

Novelis jiwang Danielle Steel telah menulis jilid-jilid panas selama hampir 40 tahun.


Dia pertama kali berkahwin pada tahun 1965 kepada seorang 'banker' Claude-Eric Lazard ketika dia berumur 18. Perkahwinan berlangsung selama sembilan tahun, dan selepas pasangan itu bercerai, Steel berkahwin dengan Danny Zugelder, tetapi perkahwinan itu berakhir dengan perceraian ketika Zugelder disabitkan dengan serangan seksual. Perkahwinan seterusnya nya, dengan William Toth, sekejap sahaja iaitu tiga tahun.

Hampir akan selepas perceraian itu selesai, beliau berkahwin dengan pedagang wain John Traina pada tahun 1981. Selama 17 tahun, ia menjadi perkahwinan paling lama dari semua. Ia berakhir pada tahun 1998, dan pada tahun yang sama, beliau berkahwin dengan Tom Perkins, pengasas Kleiner Perkins Caufield & Byers syarikat modal 'venture'. Perkahwinan itu berakhir pada tahun 2002, dan Steel tetap tidak berkahwin hingga hari ini.



Billy Bob Thornton - bercerai sebanyak 5 kali

Pelakon Billy Bob Thornton telah menjadi teguh dengan filem Amerika sejak 1990-an. Pertama membuat tanda di bahagian sedikit, dia memenangi Oscar pada tahun 1998 untuk Best Adapted Screenplay untuk filem Sling Blade, yang juga turut membintangi dan mengarahnya.


Dia pertama kali berkahwin dengan Melissa Lee Gatlin pada tahun 1978, menceraikannya pada tahun 1980. Perkahwinan seterusnya, dengan Toni Lawrence, juga hanya berlangsung selama dua tahun. Selanjutnya dia menikahi pelakon Cynda Williams, sebuah penyatuan yang berlangsung dari 1990-1992.

Isteri keempat nya ialah Pietra Dawn Cherniak, dan perkahwinan itu berlangsung selama empat tahun. Namun, penyatuan yang paling 'high-profile' nya adalah dengan pelakon Angelina Jolie. Ia hanya berlangsung tiga tahun, tapi selama tempoh yang singkat mereka menjadi berita utama tabloid dengan sering menampilkan diri pada umum dengan kasih sayang dan desakan mengenakan botol yang mengandungi darah satu sama lain di leher mereka.



Robert Evans - bercerai sebanyak 6 kali

Produser filem Robert Evans telah bertanggung jawab untuk beberapa filem klasik terkenal dalam sejarah filem. Dia adalah penerbit di belakang filem seperti Chinatown, Rosemary's Baby dan The Godfather, dan dia adalah legenda antara komuniti Hollywood kerana perilaku anehnya.


Evans telah berkahwin tujuh kali dan bercerai enam. Isteri pertamanya ialah Sharon Hugueny, yang dia kahwin hanya untuk satu tahun. Selanjutnya dia berkahwin selama dua tahun dengan Camilla Sparv, dan selepas itu beliau berkahwin dengan pelakon Ali McGraw selama tiga tahun.

Kemudian beliau berkahwin dengan pelakon Phyllis George, pelakon Catherine Oxenberg, model Leslie Ann Woodward dan orang terkemuka Victoria White. Perkahwinannya dengan Woodward berlangsung dua tahun, dan perkahwinan dengan George dan White berlangsung satu tahun. Hanya perkahwinan tidak berakhir dengan perceraian adalah penyatuan dengan Oxenberg, yang dibatalkan selepas sembilan hari.



Larry King - bercerai sebanyak 6 kali

Host televisyen dan radio, Larry King ialah seorang legenda penyiaran yang kerjayanya bermula dalam 1950-an.


Wartawan veteran ini pertama kali berkahwin pada tahun 1951, bertukar sumpah dengan teman sekolah  tingginya Freda Miller pada usia 18 tahun. Namun, perkahwinan itu dibatalkan, dan antara 1961 dan 1983 dia berkahwin dan bercerai lima perempuan, termasuk model Playboy iaitu Alene Akins, yang dia kahwin dan bercerai dua kali.

King berkahwin dengan usahawan wanita Julie Alexander pada tahun 1989, selepas melamarnya pada pertemuan pertama mereka. Pernikahan berakhir dengan perceraian pada tahun 1992, dan pada tahun 1997 beliau berkahwin dengan penyanyi Shawn Southwick.  Pasangan itu tetap berkahwin hari ini.



Zsa Zsa Gabor - bercerai sebanyak 7 kali

Pelakon dan bekas Miss Hungary Zsa Zsa Gabor berpindah ke Amerika Syarikat pada tahun 1941 dan dengan cepat menjadi artis popular, muncul di beberapa buah filem bersama Marilyn Monroe, Ginger Rogers dan Red Skelton.

Dia pertama kali berkahwin dengan penulis politik Turki iaitu Burhan Asaf Belge pada tahun 1937, menceraikan dia pada 1941. Perkahwinan selanjutnya nya adalah dengan pemilik hotel iaitu Conrad Hilton, yang berlangsung selama lima tahun. Dia juga berkahwin dengan pelakon George Sanders, ahli pelaburan bank Herbert Hutner, Joshua S. Cosden, Jr,  perekabentuk boneka 'Barbie' Jack Ryan, dan Michael O'Hara. Setelah berkahwin dengan pelakon Felipe de Alba dibatalkan pada satu hari, beliau berkahwin dengan Frédéric Prinz von Anhalt pada tahun 1986, dan keduanya kekal berkahwin hari ini.


Mickey Rooney - bercerai sebanyak 7 kali

Rooney mencipta nama untuk dirinya sebagai pelakon kanak-kanak dan membezakan dirinya dengan pekerjaan yang dia lakukan pada tahun 1930-an bersama Judy Garland. Namun, dia mengelakkan sumpahan pelakon kanak-kanak dan tetap konsisten bekerja baik apabila dewasa.

Dia pertama kali berkahwin dengan pelakon Ava Gardner pada tahun1942, namun perkahwinannya hanya berlangsung satu tahun. Perkahwinan seterusnya dengan penyanyi Betty Jane Rase, pelakon Martha Vickers, pelakon Elaine Devry, Carolyn Mitchell, Marge Lane dan Carolyn Hocket juga tidak bertahan lama. Namun, pada tahun 1978 beliau berkahwin dengan pelakon Jan Chamberlin, jadi melekat terus. Pasangan itu telah berkahwin selama 33 tahun.


Elizabeth Taylor - bercerai sebanyak 7 kali

Pelakon legenda Elizabeth Taylor telah membintangi beberapa filem terkenal sepanjang masa, termasuk Giant, Butterfield 8 dan Cleopatra.

Taylor pertama kali berkahwin dengan pengarah TWA Conrad Hilton, Jr, penyatuan yang hanya berlangsung setahun. Dia kemudian berkahwin dengan pelakon Michael Wilding dan selepas bercerai dia berkahwin dengan penerbit filem Mike Todd, yang meninggal dalam kemalangan pesawat satu tahun kemudian. Kemudian beliau berkahwin dengan penyanyi Eddie Fisher, tapi pernikahannya dengan suami berikutnya, pelakon Richard Burton, adalah yang paling terkenal.

Kedua-duanya berkahwin pada tahun 1964 dan bercerai 10 tahun kemudian, tapi setelah satu tahun mereka memutuskan bahawa mereka tidak boleh hidup tanpa satu sama lain, dan berkahwin lagi. Mereka bercerai lagi setahun kemudian. Taylor kemudian berkahwin ahli politik John Warner dan pekerja pembinaan Larry Fortensky. Perkahwinan terakhir itu berakhir pada tahun 1996, dan Taylor tetap tidak berkahwin sampai kematiannya.


Lana Turner - bercerai sebanyak 8 kali

Pelakon Lana Turner muncul dalam filem seperti Imitation of Life, Peyton Place dan filem noir klasik The Postman Always Rings Twice.

Turner berkahwin lapan kali dalam hidupnya - dan seperti Elizabeth Taylor, dua kali adalah dengan suami yang sama. Dia mengahwini pemimpin band Artie Shaw pada tahun 1940, namun kesatuan bergolak hanya berlangsung empat bulan. Kemudian beliau berkahwin dengan pelakon Joseph Stephen Crane pada tahun 1942, kemudian menceraikannya pada tahun 1943 ketika dia mendapati bahawa perceraian sebelumnya belum diselesaikan. Mereka berkahwin pada tahun yang sama, tapi bercerai untuk selamanya pada tahun 1944.

Kemudian beliau berkahwin dengan seorang yang terkemuka iaitu Henry J. Topping, kemudian pelakon Lex Barker, penternak Fred Mei, penerbit filem Robert Eaton dan akhirnya artis kelab malam Ronald Dante. Semuanya dia mempunyai tujuh suami dan lapan perceraian, dan dia kemudian ada mengatakan, "Tujuan saya adalah untuk mempunyai satu suami dan tujuh orang anak, tapi ternyata menjadi sebaliknya."


[CNBC]


Moral

Wahai para artis Malaysia, artis popular, artis glamour, artis cap ayam dan bukan artis semua, adakah anda mahu mencipta rekod seperti di atas juga? Yang lepas tu lepas lah, jadikan lah sebagai pengajaran.  Semoga kita semua dapat belajar dan mendapat iktibar, agar rumahtangga kita akan kekal bahagia bersama orang yang tersayang, amin.  :)

1 ulasan:

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (58) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.