Berita Terkini

Rangkaian 43 Terabit/s boleh download Movie 1GB dalam Sekelip Mata

Rangkaian 43 Terabit per saat boleh download Movie 1GB dalam Sekelip Mata
Para saintis telah mencipta rangkaian terpantas di dunia yang boleh memuat turun filem yang lebih cepat daripada mata anda boleh berkelip. 

Penyelidik Denmark mencapai ciri ini dengan mewujudkan satu gentian optik generasi akan datang yang memindahkan 43 terabit sesaat. 

Ini bermakna bahawa mereka boleh menggunakannya untuk memuat turun filem satu gigabyte dalam masa 0.2 milisaat sahaja.

Para penyelidik di Universiti Teknikal Denmark kini telah menuntut semula rekod untuk rangkaian yang paling cepat, setelah sebelum ini tewas kepada pakar-pakar di Institut für Technologie Karlsruhe di Jerman, yang mencipta rangkaian yang mampu mencapai kelajuan 32 terabit sesaat.

Untuk menuntut semula gelaran untuk rangkaian paling pantas di dunia, pasukan Denmark menggunakan gentian optik berbilang teras tunggal, yang dibangunkan oleh firma Jepun Nippon Telegraph and Telephone Corporation (NNT).

Serat jenis ini mengandungi tujuh teras - benang kaca - bukan teras tunggal yang digunakan dalam gentian standard, yang membolehkan untuk memindahkan lebih banyak data. Luar biasanya, gentian ini adalah sama lebar seperti serat biasa.

Para penyelidik mengatakan bahawa pertandingan di seluruh dunia dalam kelajuan data menyumbang kepada membangunkan teknologi yang diperlukan untuk menampung pertumbuhan trafik data di internet. 

Trafik seperti itu dianggarkan meningkat 40 hingga 50 peratus setiap tahun, dan dijangka meningkat kerana lebih ramai orang menggunakan peranti yang disambung internet di rumah dan teknologi dalam kereta menjadi lebih kompleks.

[Mail Online]


Dalam kajian lain baru-baru ini di Universiti Maryland, saintis mahu cipta kabel menggunakan laser dan udara.

Gizmodo melaporkan, denyutan cahaya adalah cara mutlak terpantas untuk memindahkan data (kerana apa lagi yang lebih cepat daripada cahaya?), tetapi kabel gentian optik cara lama boleh pergi ke banyak tempat. Ahli-ahli sains mempunyai idea baru: menggunakan laser berkuasa tinggi untuk membuat ruang udara berketumpatan rendah yang boleh membawa isyarat cahaya sepertimana kabel biasa. Ya, serat optik diperbuat daripada udara nipis.

Dr Howard Milchberg dan pasukannya di Universiti Maryland mendapati pancaran laser sangat berkuasa merobohkan udara di sekitar mereka ke dalam rasuk yang sempit yang dikenali sebagai filamen. Filamen udara panas ini kemudian berkembang, membuka tiub udara berketumpatan rendah. Lubang ini mempunyai indeks biasan yang lebih rendah daripada udara, dalam erti kata lain tidak terganggu, ia seperti tiub bercermin.

Mail Online juga melaporkan, para saintis itu mengatakan bahawa gentian optik yang diperbuat daripada udara itu boleh menyambung mana-mana titik di Bumi atau di angkasalepas, pada masa akan datang.

Beliau percaya dengan pencapaian itu boleh membenarkan koloni orang di Marikh untuk berkomunikasi melalui jenis jalur lebar, sebagai contoh.

Profesor fizik di University of Maryland itu percaya, pandu gelombang boleh mempunyai banyak aplikasi, termasuk komunikasi laser jarak jauh, mengesan pencemaran dalam atmosfera, membuat peta topografi resolusi tinggi dan juga senjata laser.

Kabel internet dibuat dari udara

Profesor Milchberg dan pasukannya telah menemui satu cara untuk membuat udara bersifat seperti gentian optik, yang boleh membimbing rasuk cahaya pada jarak yang jauh tanpa kehilangan kuasa, menurut kajian dalam jurnal Optica.

Pandu gelombang udara terdiri daripada 'dinding' udara ketumpatan rendah mengelilingi teras udara kepadatan yang lebih tinggi.

Sama seperti gentian optik konvensional, dinding mempunyai indeks biasan yang lebih rendah daripada teras, membimbing cahaya di sepanjang 'paip'.

Ahli fizik memecahkan udara dengan laser untuk mewujudkan percikan api dan menggunakan pandu gelombang udara untuk mengalirkan cahaya dari percikan api kepada suatu pengesan sejauh tiga kaki (1 meter).

Isyarat adalah cukup kuat maka mereka boleh menganalisis komposisi kimia di udara yang menghasilkan percikan.

Malah, isyarat itu adalah satu setengah kali lebih kuat daripada isyarat yang diperolehi tanpa pandu gelombang.

Walaupun ini mungkin tidak kelihatan banyak, tapi pada jarak 100 kali lebih panjang - di mana isyarat yang tak-terpandu akan sangat lemah - peningkatan isyarat itu boleh menjadi lebih besar, para saintis menjelaskan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (58) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.