Khamis, 7 Januari 2010

Budak 10 tahun mulakan program ijazah universiti di Malaysia

Sangat mengkagumkan, Ainan Celeste Cawley, yang baru berusia 10 tahun, mengumumkan bahawa dia akan memulakan program ijazah di dalam universiti di Malaysia.

Seorang anak ajaib dari Singapura yang lulus GCE O-level kertas Kimia pada usia 7 tahun telah berpindah ke Malaysia untuk pendidikan tinggi kerana tanah airnya terlalu kaku untuk menampung anak-anak genius, kata ayahnya. Pada usia 9 tahun pula, dia telah menyelesaikan O-level fizik dan A-level kimia.

Namun, ayahnya yang berdarah Ireland, Valentine Cawley berkata, Kerajaan Singapura tidak fleksibel dan gagal untuk menyokong keperluan anaknya untuk memastikan pertumbuhan inteleknya.

Ainan menghadiri sekolah dasar selama tiga tahun dan "bosan", ujar Cawley.

Dalam respon email kepada AP, Kementerian Pendidikan Singapura, mengatakan telah berusaha untuk bekerja dengan orangtua Ainan untuk mengembangkan dirinya "secara holistik untuk menjadi orang dewasa yang berjaya".

Dikatakan bahawa kementerian telah merekabentuk satu rancangan pendidikan untuk membantu Ainan menjadi unggul. Cawley berkata rancangan itu sia-sia kerana tidak membenarkan anaknya untuk belajar mata pelajaran daripada gred yang lebih tinggi.

"Apa yang mereka lakukan sebenarnya hanyalah membuatkan beliau merasa amat bosan dengan kurikulum biasa. Sekolah standard mengakukan minda dan membuatkan otaknya tidur pada setiap hari," katanya.

Kementerian tidak melayan aduan khusus Cawley di mana permintaannya untuk menjadikan anaknya bersekolah di rumah ditolak dan bahawa mereka menolak untuk memberikan akses kepada Ainan ke makmal kimia.

"Mereka tidak mahu membuat pengecualian untuk seorang kanak-kanak," ujar Cawley. Keluarga itu telah menghubungi presiden National Association of Gifted Children of Malaysia iaitu Zuhairah Ali untuk meminta nasihat.

Dengan bantuan daripada persatuan, Cawley dan isterinya yang berbangsa Melayu Singapura mendaftarkan Ainan di HELP University College di Kuala Lumpur, untuk menyertai bersama remaja-remaja 18 tahun dalam program pilihan ijazah ilmu komputer dan kimia.

Cawley berkata mereka memilih HELP kerana standard yang tinggi dan kos rendah, serta kesediaan para kakitangan senior untuk memahami keperluan pembelajaran Ainan yang luar biasa dan untuk menemui mereka.

Pada September 2008, Ainan telah menetapkan rekod umur dunia dengan mengingati nilai pi, sehingga 518 digit. Dia boleh membaca pi - nombor yang bermula dengan 3.14 yang memberikan nisbah lingkaran bulatan ke diameternya - ke 518 tempat perpuluhan.

Dia juga tahu jadual berkala dengan hati.


Via - New Straits Times

3 ulasan:

Terima kasih :)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Dikuasakan oleh Blogger.