Berita Terkini

Ulama Salaf mendahulukan Ilmu daripada Makan dan Minum

Ulama Salaf dahulukan Ilmu daripada Makan dan Minum
Apabila makan dan minum merupakan makanan badan, maka ilmu tentang Allah dan syariatNya adalah makanan hati dan ruh. Alangkah indahnya ungkapan Al-Albiri yang berbunyi, 

makanan hati adalah inti-inti dari makna
bukan dengan memberinya makanan atau minuman 

Orang yang berakal dan pintar akan mengedepankan makanan hati daripada makanan badan. Kerana dia mengetahui bahawa orang yang berbekal dengan makanan ruh, akan diberi-Nya kekayaan badan. Dia tidak memerlukan kecuali sedikit saja dari makanan badan. Sekadar membantunya agar dapat menjalankan ketaatan kepada Allah. Juga kerana dia mengetahui bahawa makan makanan untuk badan juga dilakukan oleh orang kafir, ahli maksiat, binatang dan tumbuhan. Adapun makan hati tidak akan didapatkan kecuali oleh hamba-hamba Allah yang mulia. Begitulah para ulama Salaf kita dalam memahami permasalahan ini.

Abu Hatim Ar Razi berkata, "kami berada di Mesir tujuh bulan dan tidak pernah masakan kuah (kerana kesibukan beliau untuk belajar sehingga tidak ada masa untuk memasak dan menyiapkannya). Siang hari kami mengelilingi ketua masyaikh (guru) dan malam hari kami gunakan untuk menulis dan membetulkan rekod kami. Suatu hari saya bersama seorang teman mendatangi salah seorang Syaikh. Dimaklumkan kepada kami bahawa beliau sedang sakit. Kami pun pulang melewati sebuah pasar dan tertarik pada ikan yang sedang dijual. Kami membelinya untuk digoreng dan dimakan. Setelah sampai di rumah, ternyata masa kajian untuk Syaikh yang lain sudah tiba. Maka kami pun segera pergi ke sana dan meninggalkan ikan tersebut, dengan harapan boleh dimasak di waktu lain.

Lebih dari tiga hari ikan tersebut belum sempat dimasak kerana kesibukan menuntut ilmu hingga hampir reput. Kami memakannya mentah-mentah kerana tidak punya masa untuk menggorengnya. Abu Hatim Ar Razi kemudian berkata. "Ilmu ini tidak akan dapat diraih dengan badan yang santai" (Al Jarh wat Ta'dil, 1/5).

Isa bin Musa Al Mutawakkil berkata, "selama 30 tahun saya ingin seperti orang lain makan harisah (bubur yang dicampur daging) di pasaran, namun saya tidak pernah boleh mendapatkannya kerana selalu pergi pagi-pagi sekali untuk mengkaji hadits (waktu kajian hadits selepas subuh dan masa jualan harisah juga selepas subuh. Bila dia pergi membeli harisah dan memakannya dia akan terlambat dari mendengar hadits. Bila dia mendengar hadits maka dia tidak akan boleh memilih harisah. Beliau memilih mendengar hadits daripada membeli harisah. Sungguh sebaik-baik pilihan) (Tarikh Baghdad , 11/178). 

Ubaid bin Yaisy berkata, "Saya tidak pernah makan malam dengan tangan saya sendiri selama 30 tahun. Saudari saya yang menyuapi saya kerana saya sibuk menulis hadits Rasulullah "(Al Jami ', Khatib Al Baghdadi, 2/178).

Al Maliki berkata, "Muhammad bin Sahnun mempunyai seorang khadam yang bernama Ummu Madam. Suatu hari dia bersamanya dan dia sangat sibuk menulis sebuah kitab hingga malam hari. Maka khadam tersebut pun memutuskan untuk membawakannya makanan dan meminta beliau untuk makan. Beliau berkata kepadanya, "saat ini saya masih sibuk". Setelah lama menunggu, khadam tersebut menyuapinya sambil dia terus menulis. Hingga tiba azan solat subuh beliau berkata pada khadam-nya, "saya telah menyusahkan dirimu malam ini wahai Ummu Madam. Bawa kemari makan yang engkau siapkan! ". Khadam-nya berkata, "Demi Allah wahai tuanku, saya sudah suapkan anda semalam". Dia berkata kepadanya, "saya sama sekali tidak merasakan hal itu" (kerana beliau tenggelam dan asyik menulis) (Tartibul Madarik, Qadhi Iyadh, 3/114).

Imam An-Nawawi seharian tidak pernah makan kecuali sekali selepas Isya dan minum sekali ketika sahur. Hal ini disebabkan kerana kesibukan beliau dalam belajar ilmu (Tadzkiratul Huffadz, Adz Dzahabi, 4/1472).

[disalin dari Kayfa Tatahammas fii Thalabil Ilmi Asy Syar'i karya Abul Qa'qa Alu Abdillah, edisi terjemah "102 Kiat Agar Semangat Belajar Agama" hal. 145-146, Pustaka Elba]



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (54) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (49) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (334) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.