Berita Terkini

Pakaian alam nyata Iron Man dicipta oleh tentera AS

Iron Man
Teknologi dalam filem Iron Man semakin melangkah lebih dekat dengan realiti, hasil kerja tentera Amerika Syarikat. Tenteranya telah ditauliahkan sut (pakaian) Tactical Assault Light Operator Suit (TALOS), yang akan memberikan pemakainya dengan kebolehan luarbiasa seperti penglihatan malam, kekuatan dipertingkatkan, dan perlindungan daripada tembakan.

Setiap sut akan mempunyai komputer bina-dalam yang akan dapat dengan serta-merta bertindak balas kepada keadaan tertentu dan menyediakan pengguna dengan kesedaran keadaan yang dipertingkatkan.

Menurut kenyataan akhbar, sut itu mungkin menggunakan perisai cecair, kini di bawah pembangunan di MIT, yang mempunyai keupayaan untuk mengubah dari "cecair kepada pepejal dalam milisaat apabila medan magnet atau arus elektrik digunakan."

Matlamatnya adalah perlindungan balistik seluruh badan, secara teori membolehkan pemakainya untuk benar-benar berjalan melalui aliran peluru. Satu panel yang terletak di atas kulit akan dapat mengesan dan bertindak balas kepada suhu badan teras, suhu kulit, kadar jantung, dan tahap penghidratan.

Sut itu juga akan menyediakan sokongan asas kehidupan seperti haba, udara dan oksigen.

Tentera bukanlah yang pertama yang mendapat ilham dari teknologi Iron Man. Elon Musk mencipta makmal berdasarkan filem itu yang menggunakan pengawal Leap Motion, satu Oculus Rift, dan projektor.

Walaupun beliau mengakui bahawa persediaan tidak lagi mempunyai banyak nilai praktikal, beliau percaya bahawa kita berada di puncak pada reka bentuk utama dan penemuan pembuatan. Jika sut komando tentera itu membuahkan hasil, ia boleh menjadi satu langkah besar ke hadapan untuk teknologi pertahanan.

[The Verge]


Tentera berharap untuk mempunyai prototaip siap tahun depan, dengan pelbagai komponen sut yang kini dalam pembangunan, menurut NBC News.

Walau bagaimanapun model yang lebih canggih tidak akan dibangunkan sekurang-kurangnya sehingga 2016.



p/s: Terlalu bersungguh benar tentera AS dan sekutu-sekutunya untuk menguasai dunia. Terlalu bersungguh benar kalau bab berPERANG dan menghancurkan manusia lain.  Seolah-olah mereka akan hidup beribu-ribu tahun.

Ini belum lagi mereka gabungkan dengan teknologi seperti dalam permainan komputer Crysis, Halo (Master Chief), dan sebagainya.



Kebanyakan filem Hollywood yang berunsurkan peperangan adalah merupakan perancangan mereka. Teknologi-teknologi yang dibentangkan di dalamnya sebahagian besarnya adalah dalam proses untuk direalisasikan pada masa akan datang.  CIA terlibat dengan filem-filem Blockbuster Hollywood.

Walaubagaimana pun, manusia-manusia yang akan memakai sut KEBAL macam mana pun tetap akan mati. Manusia tidak akan dapat melawan KUASA ALLAH. Sekali Allah kata Kun , maka akan berlakulah apa yang diinginiNya. KEBAL dan CANGGIH mana pun teknologi, kalau Allah hanya hantar NYAMUK sahaja pun sudah cukup untuk MEMBUNUH MANUSIA.

Allahu akbar!  Nabi Isa a.s dan Imam Mahdi akan berperang bersama-sama tentera Mujahidin Muslimin untuk melawan Dajjal .......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (55) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.