Berita Terkini

Tenaga Cinta Ilahi

Tenaga Cinta Ilahi
Oleh: Muhbib Abdul Wahab

Diriwayatkan oleh Mu'adz bin Jabal, Nabi SAW bersabda, Allah SWT pernah hadir dengan wajah terindah-Nya dalam mimpi. Lalu Allah menyampaikan firman-Nya. Pada akhir firman itu, Allah berkata: Bermohonlah kepada-Ku!

Beliau pun berdoa: "Ya Allah, aku memohon kepada-Mu untuk selalu berbuat baik, meninggalkan kemungkaran, mencintai orang-orang miskin. Aku juga memohon ampunan dan rahmat dari-Mu. Jika Engkau menghendaki suatu kaum itu mendapat fitnah, wafatkanlah aku tanpa ada fitnah. Aku memohon kepada-Mu agar selalu mencintai-Mu, mencintai orang-orang yang Kau cintai, dan mencintai amalan yang dapat mendekatkan diriku untuk selalu mencintai-Mu. Rasulullah kemudian berkata, mimpiku itu sungguh benar. Kerana itu, pelajari dan ajarkanlah kepada orang lain. "(HR At-Tirmidzi dan Ahmad)

Jika Nabi SAW saja memohon kepada Allah untuk dapat mencintai-Nya, maka sebagai umatnya kita tentu harus berupaya lebih serius dan optimum dalam meraih cinta-Nya kerana cinta Ilahi merupakan sumber tenaga dan inspirasi untuk meraih kemuliaan dan kedekatan diri dengan-Nya. Cinta sejati adalah cinta yang tulus kepada Dzat yang maha dicintai, cinta Ilahi.

Cinta dalam bahasa Arab, antara lain, disebut hubb atau mahabbah. Kedua kata ini mengandungi erti cinta sepenuh hati, tulus, penuh komitmen dan ketaatan. Orang yang mencintai Allah bererti selalu menghadirkan ingat Allah dalam hati, fikiran, dan amal perbuatannya.

Tenaga cinta Ilahi melahirkan rasa ikhlas dan tidak berat hati dalam beribadah, komitmen kuat untuk berbuat yang terbaik semata-mata mengharapkan redha-Nya. Mahabbah yang sejati hanya menombor-satukan cintanya kepada Allah, tidak kepada diri sendiri, orang tua, atau orang lain.

Di hadapan Nabi SAW, Umar bin al-Khattab pernah berkata: Ya Rasulullah, demi Allah, engkau lebih aku cintai daripada segala sesuatu kecuali diriku sendiri.

Rasul lalu meluruskan perkataan Umar: "Tidak, wahai Umar, engkau harus mencintai diriku melebihi cintamu kepada dirimu sendiri." Umar berkata lagi: "Demi Allah, engkau lebih aku cintai daripada diriku sendiri." Nabi SAW menjawab: "Benar, Umar. Tambatkan cintamu kepadaku itu dari sekarang! "(HR Al-Bukhari dan Muslim)

Cinta kepada Allah dan Rasul merupakan wujud dari manisnya iman. Dari Anas RA, Nabi SAW bersabda: "Ada tiga perkara yang membuat seseorang mendapat manisnya iman, iaitu Allah dan Rasul lebih dicintai daripada selain keduanya; seseorang mencintai orang lain hanya kerana Allah, dan membenci untuk kembali kepada kekufuran setelah diselamatkan oleh Allah seperti halnya membenci untuk dicampakkan ke dalam neraka." (HR Al-Bukhari dan Muslim)

Agar tenaga positif dari cinta Ilahi itu teraktualisasi dalam kemuliaan akhlak, Imam al-Ghazali memberikan sejumlah amalan penting berikut. Pertama, biasakan diri membaca al-Qur'an disertai tadabbur (pemahaman, penghayatan dan perenungan, sehingga meresap dalam hati).

Kedua, perbanyak amalan sunah di samping menjalankan amalan wajib. Ketiga, selalu berzikir kepada Allah dalam keadaan apapun dengan bertasbih, bertahmid, dan bertahlil.

Keempat, jauhi cinta kerana hawa nafsu kerana itu dapat menggelapkan mati hati dan fikiran, dan pada gilirannya dapat menyesatkan, seperti cinta kuasa dan harta yang berlebihan. Akibatnya, cinta nafsu ini dapat menghalalkan segala cara.

Kelima, banyak bergaul dengan orang-orang shalih dan jujur. Keenam, selalu bermunajat dan memohon seperti doa Rasul tersebut. Ketujuh, syukuri dan maknai semua nikmat-Nya dengan mentaati-Nya. Kelapan, jauhi penyakit hati (takabur, riya ', iri, nifaq, dan sebagainya) agar mendapat pencerahan nurani.

Cinta Ilahi seperti itulah yang pada gilirannya dapat membawa hamba selalu mendekatkan diri kepada-Nya, sehingga dia sentiasa berusaha memperolehi cinta dan keampunan dari-Nya.

"Katakanlah (Muhammad), jika kalian mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya engkau akan dicintai Allah dan diampuni dosa-dosa kalian ..." (QS Ali Imran [3]: 31).

Mahabbah kepada Allah dan Rasul adalah cinta yang tidak membutakan hati dan fikiran, sehingga hamba tidak tersesat dalam menjejaki jalan kehidupan menuju kebenaran, kemuliaan, kebahagiaan, dan keampunan. Wallahu A'lam bish-shawab!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (58) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.