لا اله الا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد، وهو على كل شيء قدير . Semoga Allah bantu perjuangan menegakkan Islam dan keadilan di muka bumi ini, amiin .......

8 September 2011

Gambar di belah malam planet Zuhal, dengan Bumi di tepinya

Khamis, September 08, 2011 | |
Gambar planet Zuhal di sebelah malam ini menurut NASA dirakam oleh kapal angkasa Cassini-Huygens ketika ia mengorbit planet itu. 

planet Zuhal

Planet Zuhal terletak kita-kira 800 juta batu dari Bumi dan merupakan planet keenam jauh dari matahari.

Di dalam gambar di atas , dikatakan bintang di sebelah tepi kiri atas sikit dari gelang Zuhal itu ialah planet Bumi. 

Belah malam / sisi gelap Zuhal kelihatannya tidak gelap sepenuhnya kerana ia dibalikkan cahaya oleh gelangnya yang bercahaya.

Kapal angkasa Cassini-Huygens, salah satu yang terbesar pernah dibina, dilancarkan pada tahun 1997 dan telah mengambil ribuan gambar, serta menyediakan beberapa data saintifik yang luar biasa.

planet Zuhal
Gambar cahaya di kutub utara dan selatan Zuhal, diambil oleh Teleskop Hubble

Pada bulan November 2006, misalnya, ia mengintip ribut di Zuhal yang membuatkan taufan Bumi kelihatan seperti angin lembut musim panas.

Amukan di kutub selatan planet itu adalah ribut yang berukuran 5,000 kilometer keseluruhan dan 43 kilometer tinggi, dengan angin yang memuncak pada 350mph. Cassini juga menemui tujuh bulan-bulan baru di orbit yang mengelilingi Zuhal, menjadikan jumlah keseluruhan kepada 62.

planet Zuhal
Antara hasil kerja terawal Cassini, gabungan 126 imej, diambil pada tahun 2004

Cassini telah menghabiskan masanya menganalisis planet Musytari juga, mengambil 26,000 gambar planet gergasi itu. 

Misi tinjauan akan berakhir apabila ia dihantar menghempas ke permukaan Zuhal pada tahun 2017, menghantar kembali bacaan sepertimana ia pergi.


Bagaimana gelang Zuhal terhasil?

Satu teori adalah bahawa cincin itu adalah bangkai bulan besar yang mengorbit Zuhal 4.5 bilion tahun yang lalu.

Adalah dipercayai lapisan gas hidrogen bertanggungjawab untuk kemusnahan bulan itu. Gas yang telah hilang, meninggalkan hanya cincin megah sebagai bukti kejadian.

Selepas kemusnahan, bangkainya terus mengorbit Zuhal, lapisan ais telah dipindahkan ke orbit planet dan cincin dilahirkan, menurut penyelidik.

Cincin asal adalah 10 hingga 100 kali lebih besar daripada sekarang, tetapi dari masa ke masa ais di cincin luar bercantum ke dalam beberapa bulan yang kecil dalam Zuhal, mengikut Robin Canup, ahli astronomi di Southwest Research Institute di Boulder, Colorado.

[Daily Mail]


Gambar planet Zuhal di atas memang cantik, menarik dan tertarik. Cuma kenapa nampak macam grafik komputer saja ya? :D   Bukan saya kata planet Zuhal tidak wujud, kerana saya sendiri pernah meneropong planet Zuhal menggunakan teleskop dan nampak nyata di depan mata siap dengan gelangnya sekali.

Dua kali pandang pula, angle yang diambilnya, jika dilihat dari jauh dah nampak macam MATA SATU dah.

Walaubagaimana pun, sungguh menakjubkan ciptaan Allah, subhanallah .......



Artikel berkaitan:

0 komen:

Catat Ulasan

Terima kasih :)


..
 

Al-Quran dan Sains

Hukum Allah

Stat


لا إله إلا الله محمد رسول الله

"Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): “Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka." [Surah Aali-Imran : Ayat 190 - 191]


Sabda nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud, ".......Dan apabila pemimpin-pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah yang terkandung dalam al-Quran dan tidak mahu menjadikannya sebagai pilihan, maka (di saat ini) Allah akan menjadikan peperangan di kalangan mereka sendiri". [Hadits Riwayat Ibnu Majah]


"Tiadalah antara penciptaan Adam a.s hingga hari Kiamat, urusan (fitnah) yang lebih besar dari Dajjal." [Hadits Riwayat Muslim]


LINKS

Arkib blog

Hakcipta 2013 Unikversiti.
| Boleh copy, tapi mesti sertakan sumber dari sini. Segala berita dan iklan dalam blog ini tidak semestinya melambangkan pendirian kami. Jika ada salah dan silap harap maafkan, dan sila beri teguran membina dengan beradab dan berakhlak baik, bukan teguran membabi-buta tanpa usul periksa. Setiap berita tidak semestinya betul belaka. Yang 100% betul hanyalah AlQuran. Maka kaji dan tapislah berita dengan berhikmah :)