Berita Terkini

Obama mengatakan sempadan Israel dan Palestine mesti mengikut Perjanjian 1967

Dalam pidato Presiden Barack Obama di Washington yang terbaru, dia mengatakan sempadan Israel dan Palestin harus didasarkan pada Perjanjian sempadan 1967 dengan penukaran tanah yang disepakati bersama.

"Rakyat Palestin harus mempunyai hak untuk memerintah diri mereka sendiri, dan mencapai potensi mereka, dalam sebuah negara yang berdaulat dan berdekatan.

"Sedangkan untuk keselamatan, setiap negara mempunyai hak untuk membela diri, dan Israel harus mampu mempertahankan diri (dengan sendirinya) terhadap ancaman apa pun", kata Obama.

Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu berkata hari Khamis bahawa Israel akan membantah setiap kenyataan sempadan "tidak dapat dipertahankan", menambah dia harap Washington agar membolehkannya untuk menjaga blok penempatan utama dalam perjanjian damai.

Dalam sebuah kenyataan setelah ucapan Presiden AS itu menghuraikan strategi Timur Tengah, Netanyahu mengatakan sebelum menuju ke Washington bahawa "kelangsungan hidup negara Palestin tidak boleh datang dengan mengorbankan kewujudan Israel".

Pemimpin Majoriti Republican Eric Cantor menyatakan kekecewaan sehubungan dengan pidato dasar Timur Tengah Obama, mengatakan dia gagal untuk mengemukakan rancangan serius untuk mencapai keamanan Timur Tengah.

"Hari ini, Presiden menghuraikan harapannya untuk keamanan Timur Tengah - tujuan yang kita semua kongsi - tetapi gagal untuk menyatakan dengan jelas rencana serius untuk mencapai matlamat ini," kata Cantor dalam sebuah kenyataan. "Pendekatan ini melemahkan dalam diam hubungan istimewa kami dengan Israel dan melemahkan kemampuan sekutu kami itu untuk mempertahankan diri."

Begitu juga dengan beberapa lagi pemimpin Republican tidak bersetuju dengan pidato Obama mengenai resolusi Timur Tengah itu.

Dalam temuramah BBC dengan Barack Obama pula, Presiden itu mengatakan bahawa Israel "tidak akan mampu bergerak maju kecuali mereka merasa bahawa mereka sendiri dapat mempertahankan wilayah mereka terutama mengingati apa yang mereka lihat terjadi di Gaza dan roket yang telah dilancarkan oleh Hizbullah."

Parti Republican telah menyerang presiden untuk kedudukannya. Bekas Gabenor Massachusetts Mitt Romney mengatakan dalam sebuah pernyataan bahawa "Presiden Obama telah melemparkan Israel di bawah bas. Dia telah tidak menghormati Israel dan merosakkan kemampuannya untuk merundingkan perdamaian."

Bekas Gabenor Minnesota Tim Pawlenty, yang seperti Romney juga, mengejar pencalonan presiden Parti Republican, mengatakan bahawa "desakan Presiden Obama untuk kembali ke sempadan tahun 1967 adalah permintaan yang salah dan sangat berbahaya. Kota Jerusalem (Baitulmuqaddis) tidak boleh dibahagi kembali.

Nisreen El-Shamayleh wakil Al-Jazeera, membuat laporan dari Jerusalem, berkata: "Dalam berbagai bahagian pidato Obama beralih-alih dari pandangan yang lebih dekat dengan pendekatan Israel untuk perundingan dan pada waktu lain lebih dekat dengan pendekatan Palestine.


"Dia menyokong idea-idea Palestin berkenaan kontingensi wilayah - yang bererti bahawa Israel harus menarik diri dari beberapa blok penempatan agar negara Palestin dapat hidup sendiri dan menikmati kontingensi itu."

"Dia juga berbicara tentang pembangunan penempatan (settlement construction) harus berhenti. Itu jelas satu hal lagi yang Palestine ingin dengar dari Obama."


Jurucakap Hamas Sami Abu Zuhri pula melemparkan ucapan sinis , "Apa Obama perlu lakukan adalah untuk tidak menambah slogan tapi untuk mengambil langkah-langkah konkrit untuk melindungi hak-hak rakyat Palestin dan bangsa Arab."


[AlJazeera , Haaretz , BBC]


Drama apa pula yang dimainkan oleh Amerika Syarikat dan Israel sekarang ini? Adakah kerana mahu menunjukkan kepada dunia kononnya AS bersikap adil dan tidak berat sebelah? Atau ini hanyalah retorik politik untuk menjatuhkan Obama dan mengangkat pemimpin AS lain pula nanti?

Mungkin juga kerana AS mahu menenangkan Hamas dan Fatah, kerana kedua-duanya baru bergabung dan berbaik.

Dan jika benar Obama ikhlas dengan kenyataannya itu, mungkin juga membawa bahaya kepada dirinya sendiri. Kerana Obama kelihatannya seperti mahukan kedua-dua Israel dan Palestine puas hati. Risikonya adalah apa yang pernah terjadi kepada Presiden John F. Kennedy dulu.

Kita tengok dulu apa perkembangannya , terutamanya selepas lawatan Netanyahu bertemu Obama nanti. Adakah kenyataan Obama ini akan berubah atau tidak. Jika tidak berubah, ianya ada lebih kebaikan kepada Palestine, tetapi adakah Israel mahu membiarkannya begitu sahaja?   .......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (55) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.