Berita Terkini

Geng di hutan Peru membunuh orang untuk menjual lemak mangsa

Sekumpulan geng di kawasan hutan Peru terpencil telah membunuh orang untuk mendapatkan lemak mereka, kata pihak polis Peru pada hari Khamis lalu, kemudian mereka akan menjualnya di pasaran gelap untuk digunakan dalam industri kosmetik. Skeptisisme para ahli perubatan mendedahkan bahawa pasaran utama untuk lemak mungkin ada.

Tiga suspek telah mengaku membunuh lima orang untuk lemak mereka, kata Kolonel Jorge Mejia, ketua polis anti-penculikan Peru. Dia mengatakan bahawa suspek, dua di antaranya ditangkap membawa botol yang berisi cecair lemak, memberitahu pihak polis yang ianya bernilai $60.000 satu gelen.

Mejia berkata para suspek mengatakan kepada polis yang lemak dijual kepada perantara di Lima, ibukota Peru. Sementara polis mengesyaki bahawa lemak dijual kepada syarikat kosmetik di Eropah, ia tidak boleh mengesahkan penjualan.

Ahli perubatan menyatakan keraguan tentang pasaran gelap antarabangsa lemak manusia, meskipun memang mempunyai aplikasi kosmetik. Profesor Dermatologi Universiti Yale Dr Lisa Donofrio berspekulasi bahawa pasaran kecil mungkin ada untuk "ekstrak lemak manusia" untuk menjaga kulit tetap lentur, meskipun secara saintifik rawatan seperti itu hanyalah "omong kosong."

Pada sebuah sidang akhbar, polis menunjukkan dua botol lemak pulih kepada wartawan daripada suspek dan foto dari kepala mayat lelaki berusia 27 tahun yang menjadi mangsa. Suspek Elmer GonzBlez Castillejos, 29, membawa polis kepada ketua mereka, ditemui di sebuah lembah yang tumbuh koka bulan lalu, kata Mejia.

Mejia berkata Castillejos mengakui bahawa geng itu akan memotong kepala, lengan dan kaki mangsa, menghilangkan organ, kemudian menggantungkan tubuh pada penyangkut di atas lilin yang menghangatkan daging agar lemak menitis ke dalam tab di bawahnya.

Mejia berkata, selain lima pembunuhan yang telah diakui oleh suspek, geng itu mungkin terlibat dalam puluhan lainnya. Castillejos mengatakan kepada polis bahawa ketua mereka, Hilario Cudena, 56, telah membunuh untuk mengekstrak lemak dari korban selama lebih dari tiga dekad.

Paling kurang 60 orang dinyatakan hilang di wilayah Huánuco, di mana dipercayai geng tersebut beroperasi, untuk tahun ini saja, meskipun wilayah ini juga adalah tempat perdagangan dadah-pemberontak berhaluan kiri.

Mejia berkata polis menerima tip empat bulan lalu bahawa lemak manusia dari hutan sedang dijual di Lima. Pada bulan Ogos, katanya, polis menyusup ke dalam kumpulan itu dan kemudian didapati beberapa ambar cecair, yang disahkan makmal polis sebagai lemak manusia.

Pada 3 Disember, polis menangkap Serapio Marcos Veramendi dan Enedina Estela di stesen bas Lima dengan satu liter lemak manusia dalam botol soda. Kesaksian mereka menyebabkan penangkapan Castillejos tiga hari kemudian di stesen bas yang sama.

Ketiga-tiganya didakwa dengan pembunuhan, konspirasi jenayah, pemilikan senjata api haram dan perdagangan dadah, menurut kenyataan dari Mahkamah Tinggi Lima. Polis mengatakan mereka sedang mencari pembeli yang dipercayai.

Polis menamakan kumpulan itu "Pishtacos" sempena mitos Peru pra-Columbus di mana orang-orang membunuh untuk mengekstrak lemak manusia, memotong mangsa-mangsa mereka dengan parang.

Mejia berkata, Castillejos mendakwa bahawa dia bukan satu-satunya geng terbabit dalam pembunuhan tersebut.


Pihak perubatan mengatakan, lemak manusia digunakan dalam rawatan anti-penuaan - tetapi selalu diambil daripada pesakit yang dirawat sendiri, biasanya daripada bahagian perut atau punggung.

"Akan ada risiko tindak balas imunologi yang boleh mengancam nyawa jika lemak daripada orang lain yang digunakan, kata Dr Neil Sadick, seorang profesor Dermatologi di Weill Cornell Medical College di New York.

Dr Adam Katz, seorang profesor pembedahan plastik di sekolah perubatan University of Virginia, seakan tidak percaya ketika diberitahu mengenai komplot itu.




Sumber - FoxNews

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (12) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (60) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.