Framebuffer (penimbal kerangka) adalah satu alat keluaran video yang menjalankan paparan video daripada satu ingatan penimbal yang mengandungi satu rangka lengkap data. Maklumat dalam penimbal lazimnya mengandungi nilai-nilai warna untuk setiap piksel (titik yang boleh dipamerkan) pada skrin.
Nilai-nilai warna adalah biasanya disimpan dalam format-format 1 bit monokrom, 4 bit terpalet, 8 bit terpalet, 16 bit highcolor dan 24 bit truecolor. Satu saluran alfa tambahan kadangkala digunakan bagi menyimpan maklumat mengenai transparensi piksel. Jumlah keseluruhan ingatan yang dikehendaki untuk memandu framebuffer adalah bergantung kepada resolusi isyarat keluar (output signal), serta kedalaman warna dan saiz palet.
Framebuffers berbeza dengan nyata sekali dari paparan grafik vektor yang telah biasa sebelum kedatangan framebuffer. Dengan paparan vektor, hanya bucu-bucu primitif grafik yang disimpan. Alur elektron paparan keluaran kemudian diarahkan untuk berpindah dari puncak ke puncak, menjejaki satu garis analog seberangi kawasan antara titik-titik ini.
Dengan satu framebuffer, alur elektron (jika teknologi paparan guna satu) diarahkan untuk mengesan dari kiri ke kanan, atas ke atas untuk dasar lorong menyeberangi seluruh skrin, banyak dalam cara yang sama sebuah televisyen merender satu isyarat siaran. Pada masa yang sama, maklumat warna untuk setiap titik di layar adalah ditarik dari framebuffer, mencipta satu set unsur-unsur gambar diskret (pixels).
Sumber - Wikipedia
Dengan satu framebuffer, alur elektron (jika teknologi paparan guna satu) diarahkan untuk mengesan dari kiri ke kanan, atas ke atas untuk dasar lorong menyeberangi seluruh skrin, banyak dalam cara yang sama sebuah televisyen merender satu isyarat siaran. Pada masa yang sama, maklumat warna untuk setiap titik di layar adalah ditarik dari framebuffer, mencipta satu set unsur-unsur gambar diskret (pixels).
Sumber - Wikipedia
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Terima kasih :)