Selasa, 21 April 2020

Projek-projek CIA, NSA dan Tentera AS yang memberi Impak ke Seluruh Dunia

Operation Mockingbird


Operation Mockingbird adalah projek CIA yang dimulai pada awal 1950-an dan berusaha memanipulasi media berita untuk tujuan propaganda. Ia membiayai pelajar dan organisasi budaya, dan majalah sebagai organisasi hadapan.

Menurut penulis Deborah Davis, Operasi Mockingbird merekrut wartawan-wartawan Amerika terkemuka ke dalam rangkaian propaganda dan mengawasi operasi kumpulan-kumpulan barisan hadapan. Sokongan CIA terhadap kumpulan barisan hadapan terdedah setelah artikel majalah Ramparts tahun 1967 melaporkan bahawa Persatuan Pelajar Nasional mendapat dana dari CIA. [1]


Project 1794

Project 1794

Pada akhir tahun 2012, Tentera Udara A.S. mengesahkan satu dokumen, termasuk rekod program rahsia untuk membina sebuah pesawat jenis pesawat terbang yang direka untuk menembak pesawat pengebom Soviet. Program yang besar itu dipanggil Project 1794, dimulakan pada tahun 1950-an, dan satu pasukan jurutera ditugaskan untuk membina kenderaan berbentuk cakera yang mampu melakukan perjalanan pada kelajuan supersonik di altitud yang tinggi.

Dokumen yang telah dideklasifikasi itu mendedahkan rancangan untuk pesawat mencapai kelajuan tertinggi Mach 4 (empat kali kelajuan bunyi), dan mencapai ketinggian 100,000 kaki (30,480 meter). Kos projek tersebut dianggarkan lebih dari $ 3 juta, yang dalam dolar hari ini akan lebih daripada $ 26 juta.

"Dikatakan", Project 1794 dibatalkan pada bulan Disember 1961 selepas ujian mendapati reka bentuk piring terbang secara aerodinamik tidak stabil dan kemungkinan akan tidak terkawal pada kelajuan tinggi (apalagi kelajuan supersonik).



Project MK ULTRA


Project MK ULTRA (atau MK-Ultra), yang juga dikenali sebagai program kawalan minda CIA, adalah nama kod yang diberikan kepada program percubaan mengenai subjek manusia yang direka bentuk dan dilaksanakan oleh Agensi Perisikan Pusat A.S (CIA)., yang sebahagiannya adalah secara haram.

Eksperimen pada manusia bertujuan untuk mengenal pasti dan mengembangkan dadah dan prosedur yang akan digunakan dalam soal siasat untuk melemahkan individu dan memaksa pengakuan melalui kawalan minda.

Nama kod untuk eksperimen berkaitan dadah adalah Project Bluebird dan Project Artichoke.

Projek ini menjadi asas kepada beberapa filem seperti The Manchurian Candidate, Bourne Identity dan sequel-sequelnya, Conspiracy Theory, The Men Who Stare at Goats, Pineapple Express, The Killing Room, Mr Right dan beberapa lagi.

Selebriti-selebriti yang pernah mengalami gangguan otak seketika akibat MK ULTRA


Manhattan Project

Letupan Bom Atom

Salah satu program penyelidikan rahsia yang paling terkenal ialah Manhattan Project, yang akhirnya menghasilkan bom atom pertama di dunia. Projek ini bermula pada tahun 1939, dan dikelilingi kerahsiaan dimana ahli fizik menyiasat kuasa potensial senjata atom. Dari tahun 1942 hingga 1946, Ketua Umum Leslie Groves dari Corps of Engineers of Austrian Engineers mengetuai Manhattan Project.


Operation Paperclip

Pada bulan September 1946, Presiden Harry Truman meluluskan program yang disebut Operation Paperclip, yang bertujuan untuk menarik para saintis dari Nazi Jerman ke Amerika Syarikat setelah Perang Dunia Kedua.

Rekrut Operation Paperclip yang paling terkenal ialah saintis roket Wernher von Braun, yang menjadi dalang di sebalik misi bulan Apollo NASA.

Kurt H. Debus, bekas saintis NAZI yang menjadi Pengarah NASA (duduk di sebelah Presiden John F. Kennedy)


Trailblazer Project



Trailblazer Project (mengganti projek yang sebelumnya iaitu ThinThread), adalah program Agensi Keselamatan Nasional Amerika Syarikat (NSA) yang bertujuan untuk mengembangkan kemampuan untuk menganalisis data yang dibawa pada rangkaian komunikasi seperti Internet. Ini bertujuan untuk mengesan entiti menggunakan kaedah komunikasi seperti telefon bimbit dan e-mel.

Kakitangan NSA J. Kirk Wiebe, William Binney, Ed Loomis, dan staf House Permanent Select Committee on Intelligence, Diane Roark mengadu kepada Inspector General (IG) Jabatan Pertahanan mengenai pembaziran, penipuan, dan penyalahgunaan dalam program ini, dan fakta bahawa prototaip operasi yang berjaya itu wujud.

Aduan itu diterima oleh IG dan siasatan bermula hingga pertengahan 2005 apabila hasil akhir dikeluarkan. Hasilnya sebahagian besarnya disembunyikan, kerana laporan yang diberikan kepada masyarakat (90%) telah disunting, sementara laporan asalnya sangat diklasifikasikan, sehingga menyekat kemampuan kebanyakan orang untuk melihatnya.

Orang-orang yang mengemukakan aduan kepada IG kemudiannya diserbu oleh ejen bersenjata Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI). Sementara Pemerintah mengancam akan menuntut semua yang menandatangani laporan IG. [2]

Projek ini bermula pada tahun 2002 dan dihentikan mulai tahun 2006, disambung dengan Project Turbulence dan sebagainya lagi.


Adakah semua projek ini betul-betul sudah dihentikan oleh mereka? Saya tidak fikir semudah itu mereka menghentikannya. Kerana banyak kejadian zaman sekarang yang menunjukkan bahawa projek-projek itu masih sedang berjalan, cuma mungkin ditukar dengan nama lain.  Kalau anda mengikuti filem Bourne Identity dan sequelnya, mungkin anda akan faham bagaimana cara kerja CIA menukar-nukar dan meng UPGRADE projek-projek mereka.

Dan banyak lagi projek lain, belum lagi disentuh tentang projek-projek rahsia yang masih belum dibongkar. Setakat ini saja dulu.  Semoga kita semakin nampak jelas usaha-usaha mereka ke arah New World Order.


Rujukan:

1 - Wikipedia
2 - Wikipedia



Bersambung ke  Di antara Program Senjata Biologi Amerika Syarikat (dalam proses)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Dikuasakan oleh Blogger.