Sabtu, 7 Mac 2015

Buraaq, Hero Muslim siri animasi TV

Buraaq, Hero Muslim siri animasi TV
Mencerminkan nilai-nilai sejagat Islam, satu siri animasi TV baru akan dilancarkan untuk menentang salah faham tentang Islam, yang biasanya digambarkan oleh media arus perdana.

"Pada tahun-tahun kebelakangan ini, kita mula sedar bahawa tidak ada watak-watak Islamik yang positif dalam dunia hiburan arus perdana. Sama ada filem, TV, buku atau komik," kata pasukan SplitMoonArts di laman web mereka.

"Terutamanya selepas peristiwa 9/11, orang Islam digambarkan dengan cara yang negatif oleh media arus perdana.

"Itulah apabila kita mempunyai keinginan yang kuat untuk menggunakan kemahiran seni dan menghasilkan sesuatu yang memberikan inspirasi kepada remaja Muslim."

Menampilkan superhero yang bangun memperjuangkan kebenaran, keadilan dan kebebasan, siri animasi ini adalah versi baru buku komik Buraaq yang dikeluarkan pada bulan Januari 2011.

Diasaskan bersama oleh dua orang Muslim Amerika yang berdaya usaha, artis Adil Imtiaz dan penulis Kamil Imtiaz, buku ini bertujuan untuk menyerlahkan ciri-ciri Islam yang positif.

Misi projek ini adalah "untuk menuntut semula naratif arus perdana mengenai Islam, dan untuk memberitahu cerita kita sendiri dalam bentuk animasi 3D berkualiti tinggi dan buku komik," menurut laman web itu.

Siri ini menampilkan bahawa kisah Yusuf Abdullah, seorang lelaki biasa yang mengamalkan cara hidup Islam dalam kota fiksyen iaitu Nova City.

Mencampurkan misteri, aksi, dan pengembaraan, superhero Muslim, Abdullah, menggunakan kuasanya untuk melawan ketidakadilan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Dikuasakan oleh Blogger.