Selasa, 17 Januari 2012

Ubat malaria palsu boleh beri risiko berjuta orang di Afrika

Ubat malaria palsu boleh beri risiko berjuta orang di Afrika
Ubat Malaria palsu dan berkualiti rendah mengancam usaha-usaha untuk mengawal penyakit di Afrika dan boleh meletakkan berjuta-juta nyawa pada risiko, ahli sains berkata.

Ubat-ubatan palsu boleh membawa kemudaratan kepada pesakit dan menggalakkan rintangan dadah di kalangan parasit malaria, kajian itu memberi amaran, yang dibiayai oleh Wellcome Trust.

Malaria dipercayai membunuh kira-kira 800,000 orang setahun. Sesetengah pil palsu dikatakan telah bermula di China.

Para penyelidik dari Wellcome Trust-Mahosot Hospital-Oxford University Tropical Medicine Research Collaboration, menerbitkan karya mereka dalam Jurnal Malaria.

Mereka meneliti ubat anti-malaria palsu dan substandard yang didapati dijual di 11 buah negara Afrika antara tahun 2002 dan 2010.

Mereka mendapati bahawa beberapa yang palsu itu mengandungi campuran bahan-bahan farmaseutikal yang salah yang pada mulanya akan mengurangkan gejala malaria tetapi tidak akan menyembuhkan.

Beberapa bahan dalam tablet boleh menyebabkan kesan sampingan yang serius, kajian itu mendapati, lebih-lebih lagi jika mereka bercampur-campur dengan ubat-ubatan lain yang pesakit mungkin ambil, seperti anti-retrovirals untuk merawat HIV.

[BBC News]


Walaupun berita ini tentang risiko ke atas penduduk Afrika, tetapi anda juga berhati-hati lah. Sedangkan ubat-ubat di pasaran yang diakui pun banyak yang bahaya dan ada kesan sampingannya, apatah lagi kalau muncul ubat-ubat palsu yang semata-mata untuk mengaut keuntungan tanpa mengira nasib orang lain.

Kembali lah kepada perubatan alamiah dan perubatan sunnah yang diajar oleh Nabi Muhammad S.a.w .......

1 ulasan:

Terima kasih :)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Dikuasakan oleh Blogger.