Khamis, 19 Januari 2012

90 peratus khidmat kerajaan secara online menjelang 2015

90 peratus khidmat kerajaan secara online menjelang 2015
Bernama melaporkan bahawa servis / perkhidmatan kerajaan akan disediakan secara online menjelang tahun 2015. Sangat bagus bunyinya, semakin memudah dan mempercepatkan kerja.

Cuma kena berhati-hati saja lah. Kerana golongan penjajah di luar sana tidak perlu menghantar bom dan peluru lagi di masa akan datang untuk menewaskan musuh, tapi hanya perlu serang secara online dengan menghantar virus, merosakkan data, seterusnya mengganggu perjalanan operasi dan sebagainya.

Tidak ketinggalan juga sebahagian golongan penggodam yang suka mengambil kesempatan dan mengintai peluang untuk mengaut keuntungan atau untuk kepuasan peribadi.

BERNAMA - Sebahagian besar atau 90 peratus daripada perkhidmatan kerajaan akan disediakan secara online menjelang 2015, kata Ketua Pengarah Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (Mampu), Datuk Mohamad Zabidi Zainal.

Katanya, perkara itu ditetapkan dalam Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yang perlu dicapai sejajar dengan usaha tranformasi perkhidmatan sedia ada kepada perkhidmatan online dengan menggunakan sepenuhnya kepesatan teknologi komunikasi dan maklumat (ICT).

Berucap pada seminar pemantapan perkhidmatan awam berkaitan perkhidmatan online kerajaan di sini hari ini, beliau berkata, dengan perencanaan dan pelaksanaan ICT yang sempurna, ia akan membolehkan perkhidmatan dapat ditawarkan lebih dekat kepada rakyat serta boleh dicapai dengan cepat, mudah dan mesra.

Beliau berkata, penggunaan sistem online dalam perkhidmatan awam adalah positif dan kajian berkaitan ICT yang dilakukan tahun lalu mendapati 35 peratus perkhidmatan yang ditawarkan oleh kerajaan dilakukan secara online.

"Walaupun kajian menunjukkan indikator positif berkaitan transformasi digital sistem penyampaian perkhidmatan kerajaan, kita tidak boleh berpeluk tubuh dan berasa selesa." katanya pada seminar sehari yang dihadiri lebih 300 penjawat awam dari Perlis, Kedah, Perak dan Pulau Pinang.

Mohamad Zabidi berkata, usaha perlu sentiasa dipertingkatkan untuk merealisasikan transformasi digital ini semaksimum mungkin khususnya dalam sektor awam.

Katanya, bagi memastikan agensi berada di landasan transformasi yang betul, Mampu telah melaksanakan program penarafan bintang untuk menilai prestasi agensi-agensi perkhidmatan awam terutama dalam sistem penyampaian sejak 2008.

Ia juga sebagai pengiktirafan kepada agensi yang telah menunjukkan prestasi yang cemerlang dalam menyediakan perkhidmatan berkualiti tinggi selain menggalakkan persaingan sihat antara agensi dalam mengamalkan pengurusan yang berkesan.

"Kesan pelaksanaan penarafan bintang menunjukkan perubahan ketara iaitu daripada hanya satu kementerian yang mencapai taraf lima bintang pada 2008, melonjak kepada lapan kementerian pada 2010," katanya.

[BERNAMA]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Dikuasakan oleh Blogger.