Rabu, 21 September 2011

Juara baca Al-Quran kanak-kanak dapat hadiah senapang automatik dan grenad

Juara baca Al-Quran, 4 budak dapat hadiah Senapang automatik dan Grenad
Sebuah stesen radio Islamik di Somalia milik gerakan Islam militan al-Shabaab, memberikan hadiah senapang automatik dan bom tangan (grenad) kepada kanak-kanak sebagai pemenang musabaqah membaca Al-Quran.

Hadiah pertama adalah senjata AK-47 dan $706 dolar (RM2,196). Naib juara menerima AK-47 dan $502 dolar (RM1,562), manakala kanak-kanak yang mendapat tempat ketiga menerima dua bom tangan F1 dan $392 dolar (RM1,220). Ketiga-tiga kanak-kanak juga menerima buku-buku agama.

Stesen radio Andalus dijalankan oleh kumpulan al-Shabaab yang berkaitan dengan al-Qaeda. Al-Shabaab mengatakan, anak-anak perlu menggunakan satu tangan untuk pendidikan dan satu lagi untuk memegang senjata guna membela Islam.

Al-Shabaab menguasai sebahagian besar selatan Somalia dan cuba untuk menggulingkan kerajaan peralihan di Mogadishu yang lemah, yang disokong oleh PBB. Kumpulan al-Shabaab baru-baru ini menjadi lemah kerana gangguan kekurangan makanan di kawasan yang mereka kuasai.

Pertandingan bacaan Al-Quran telah berjalan selama tiga tahun dan berlangsung selepas Ramadhan. Kedua-dua upacara anugerah sebelum ini telah berlaku di Kismayo, kubu kuat al-Shabaab di pantai jauh di selatan.

Radio Andalus mengambil nama sempena Andalusia di selatan Sepanyol, yang merupakan sebahagian daripada empayar Islam pada banyak masa di antara abad ke-lapan dan 15.

[The Guardian , Unikversiti]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Dikuasakan oleh Blogger.