Selasa, 13 September 2011

Ahli astronomi temui ribut terbesar


Ahli astronomi temui ribut terbesar di angkasalepas
Ahli astronomi berkata mereka telah melihat perubahan kecerahan melampau di planet kerdil warna coklat berhampiran yang menunjukkan ribut yang lebih dramatik daripada mana-mana sebelum ini yang dapat dilihat di sesebuah planet.

Pasukan Universiti Toronto yang diterajui oleh ahli-ahli astronomi menggunakan kamera inframerah pada teleskop 2.5m di Las Campanas Observatory di Chile untuk menangkap imej yang berulang-ulang planet kerdil yang digelar 2MASS J21392676 0220226, atau 2MASS 2139 ringkasannya, selama beberapa jam. Dalam tempoh masa yang singkat, mereka mencatatkan variasi terbesar pada kecerahan yang pernah dilihat pada planet coklat kerdil dingin itu.

"Kami mendapati bahawa kecerahan sasaran kami berubah mencecah 30 peratus dalam tempoh hanya di bawah lapan jam," kata calon PhD, Jacqueline Radigan.

"Penjelasan yang sebaik-baiknya ialah, tompok yang lebih cerah dan gelap atmosfera datang pada pandangan kami apabila sikerdil coklat itu berputar pada paksinya," kata Radigan.

Perubahan dalam kecerahan boleh menunjukkan ribut gergasi, serupa tetapi lebih besar daripada Titik Besar Merah (Great Red Spot) di Musytari. Sebagai alternatif, ahli-ahli astronomi berkata mereka boleh memerhatikan lapisan atmosfera yang lebih panas, lebih dalam melalui lubang-lubang besar di dek awan.

Menurut model teori, awan membentuk dalam atmosfera sikerdil coklat dan gergasi apabila butiran debu kecil yang dibuat dari silikat dan logam memeluwap. Kedalaman dan profil variasi kecerahan 2MASS 2139 berubah mengikut minggu dan bulan, menunjukkan bahawa corak awan dalam atmosferanya berubah-ubah dengan masa.

"Mengukur berapa cepat ciri-ciri awan berubah di dalam atmosfera sikerdil coklat boleh membenarkan kita membuat kesimpulan kelajuan angin atmosfera akhirnya, dan mengajar kita tentang bagaimana angin dijana dalam sikerdil coklat dan atmosfera planet," kata Radigan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Dikuasakan oleh Blogger.