Khamis, 7 Januari 2010

Mr Bean ganti muka PM Sepanyol pada laman web presiden Kesatuan Eropah



Para Hacker telah menceroboh secara ringkas laman web Kesatuan Eropah (European Union) menggantikan muka Perdana Menteri Sepanyol dengan muka watak komedi Mr Bean. Perwakilan Rakyat Sepanyol untuk Perdana Menteri Jose Luis Rodriguez Zapatero mengesahkan pencerobohan terhadap www.eu2010.es tetapi menegaskan bahawa data di halaman berkenaan tidak pernah dikompromi.

Kerajaan, yang mengambil alih jawatan Presiden yang bergilir enam bulan Kesatuan Eropah pada tarikh 1 Januari, mengakui bahawa laman web itu telah menjadi sesak dimana ribuan pengguna Internet berusaha untuk mengesahkan laporan akhbar daripada bahan jenaka itu.

Halangan itu dicapai dengan menggunakan serangan skrip cross-site, atau XSS, yang menyuntikkan kandungan yang tidak sah dan kod kepada pengunjung 'pelayar yang mencuri autentifikasi atau korban mengarahkan semula ke laman Web berbahaya.



Orang-orang yang melawat laman tersebut pada hari Isnin diarahkan ke sebuah blog yang menunjukkan gambar pelakon Mr Bean Rowan Atkinson menggantikan Mr Zapatero, lengkap dengan senyum ramah dan kata-kata "Hi there". Di Sepanyol, kesamaan antara Mr Zapatero dan pelakon Mr Bean Rowan Atkinson, adalah sebuah lelucon / bahan lawak jenaka lama.

Dalam edisi baru-baru ini akhbar terkemuka Sepanyol El Pais, Zapatero digambarkan sebagai Mr Bean dalam kartun kritis tentang pengurusan ekonomi di Sepanyol, di mana pengangguran mempunyai lebih daripada dua kali ganda menjadi sekitar 19%.


Via - Xinhuanet

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Dikuasakan oleh Blogger.