Sabtu, 16 Januari 2010

Diet tidak sihat dan makanan proses menggalakkan kemurungan pada wanita

Sebuah kajian oleh para pengkaji dari University of Melbourne menunjukkan bahawa wanita yang menderita depresi / kemurungan, boleh menambahkannya dengan diet yang tidak sihat dan makanan proses.

Mereka mendapati bahawa gangguan suasana hati yang lebih umum pada wanita usia 20 - 93, yang lebih daripada 10 tahun, makan terutamanya makanan yang diproses, yang disaring, dan makanan berlemak tinggi.

"Tidak ada keajaiban diet, 'Dr Felice Jacka berkata, tetapi menambah makan makanan terutamanya sayuran, buah-buahan, makanan gandum, produk susu rendah lemak, dan daging tanpa lemak, dan menjadikan makanan yang diproses dan manisan sebagai makanan yang dimakan jarang-jarang sekali, akan membantu kesihatan fizikal dan mungkin juga menyokong kesejahteraan mental.

Pasukan Jacka menaksirkan diet dan penilaian psikiatri yang dikumpulkan lebih dari 10 tahun dari 1,046 wanita.

Sebanyak 925 wanita yang bebas daripada gangguan suasana hati, manakala 121 mengalami depresif dan / atau gangguan keresahan.

Ketika mereka ditaksirkan bagaimana diet boleh berhubungan dengan gangguan suasana hati, mereka mendapati bahawa diet 'Barat' - terutamanya makan burger, roti putih, pizza, kerepek, minuman susu berperisa, bir, dan makanan bergula - dikaitkan dengan lebih dari 50 peratus lebih besar kemungkinan untuk gangguan depresi.

Sebaliknya, kedua-dua depresi dan gangguan kemurungan muncul sekitar 30 peratus di antara wanita cenderung makan lebih diet 'tradisional' Australia - sebahagian besar dari sayuran, buah-buahan, daging lembu, domba, ikan, dan makanan gandum.

Hubungan-hubungan ini tetap tinggal ketika pasukan penyelidik telah membenarkan pelbagai faktor termasuk usia, berat badan, status sosial dan ekonomi, pendidikan, aktiviti fizikal, merokok, dan kebiasaan minum alkohol.

Tapi analisis ubah-suai yang sama pada wanita yang sering memakan buah-buahan, salad, ikan, tauhu, kacang-kacangan, yogurt, dan wain merah tidak menunjukkan hubungan serupa.

Para peneliti mengatakan penemuan itu menyoroti perlunya penyiasatan tambahan untuk menentukan apakah pemakanan yang tidak sihat menyebabkan menurunnya kesihatan mental atau sebaliknya.

Maklumat kajian telah diterbitkan dalam American Journal of Psychiatry.


Sumber:

- Daily Mail
- Reuters

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Dikuasakan oleh Blogger.