Berita Terkini

Amaran penggunaan Internet Explorer yang terdedah kepada hacker

Jerman memperingatkan pengguna pada hari Jumaat selepas kod berbahaya - terlibat dalam serangan baru-baru ini di Google China - diterbitkan online, dan sekarang Certa, sebuah agensi kerajaan Perancis yang mengawasi ancaman cyber, telah memperingatkan untuk tidak menggunakan semua versi terbaru pelayar web Internet Explorer.

Ada laporan bahawa penggodam / hacker China yang mampu menggodam beberapa akaun email sensitif mampu menggodam kerana orang-orang yang menjadi mangsa menggunakan IE. Tetapi ini hanya khabar angin dan ia belum dikeluarkan kenyataan sepenuhnya.

Sekarang syarikat Microsoft dalam keadaan tergugat kehilangan pengguna selepas Jerman mengarahkan rakyatnya untuk tidak menggunakan Internet Explorer versi 6, 7 dan 8.

Sekarang, Perancis juga menyatakan kebimbangan yang sama. Hal ini menyokong panggilan yang dibuat oleh kerajaan Jerman. Baru-baru ini, pengguna Web di Jerman didesak untuk mencari alternatif untuk Microsoft Internet Explorer (IE) untuk melindungi keselamatan.

Hal-hal yang telah menjadi begitu rumit sehingga Certa, yang menilai ancaman cyber, juga telah mengeluarkan amaran. Agensi itu juga tidak mahu pengguna untuk menggunakan semua versi pelayar web IE.


Kata jurucakap dari Microsoft pula, "Pelanggan dengan menggunakan Internet Explorer 8 tidak terkena dengan serangan dan eksploitasi yang dikenali saat ini berikutan kerana peningkatan perlindungan keselamatan dalam IE8," Mr Cluley berkata. "Pasukan Microsoft terus bekerja sentiasa untuk suatu update dan kami akan mengambil tindakan yang tepat untuk melindungi pelanggan ketika update telah memenuhi bar tinggi untuk edaran yang luas. Itu mungkin termasuk mengeluarkan satu update keselamatan 'out-of-cycle'.

Jelas, sangat malang bahawa produk kami telah digunakan dalam melakukan kegiatan jenayah. Kami akan terus bekerja sama dengan Google, pemimpin industri ini dan pihak berkuasa yang sesuai untuk menyiasat situasi ini. "

Mr Cluley mengatakan bahawa kerana butiran mengeksploitasi kini tersedia secara online, hacker akan dapat menukar kod untuk mensasarkan kepada versi pelayar web lain pula.

Beliau memberi amaran kepada pengguna web agar berhati-hati apabila mahu mengklik link dalam e-mail dan menyarankan semua pengguna web untuk mengupgrade browser / pelayar web mereka kepada versi terbaru, tidak kira perisian mana yang mereka gunakan.

Mr Cluley mengatakan bahawa beralih daripada IE secara dramatik boleh mencipta masalah lain, terutama bagi sesebuah syarikat.

"Beberapa aplikasi berasaskan web tidak boleh berfungsi sama sekali jika anda tidak menggunakan Internet Explorer."

Microsoft sedang mengerjakan sebuah patch untuk masalah ini, tetapi jurucakap mengatakan tidak boleh komited dalam waktu terdekat.

Microsoft akan mengeluarkan lebih update melalui 'Security Response Center Blog'.



Apa yang boleh anda lakukan?

- Download pelayar alternatif seperti Mozilla Firefox, Apple Safari, ataupun Google Chrome adalah alternatif utama. Tetapi ada juga sesetengah laman web terutama yang berkenaan dengan pengisian borang perlukan juga IE.

- Upgrade dari IE6. Internet Explorer 8 secara teknikal masih tidak kukuh.

- Upgrade ciri-ciri keselamatan pelayar anda - Tips dari Agensi Keselamatan AS seperti CERT.

- Ikut saranan kerajaan: Amaran berjaga-jaga dari 'Stay Smart Online'.



Via - Trusted Reviews, BBC News, News.com.au

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (12) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (63) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (85) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (248) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (336) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.