Berita Terkini

Syurga dan akhirat adalah cerita dongeng, kata Professor Stephen Hawking

Jika tahun lepas Prof Stephen Hawking pernah membuat kenyataan bahawa alam ini bukan dicipta oleh Tuhan. Kali ini dia buat hal lain pula dengan mengatakan "Syurga itu ialah cerita dongeng".

Ahli kosmologi iaitu Professor Stephen Hawking percaya bahawa tiada kehidupan selepas kematian, dan bahawa konsep syurga adalah "cerita dongeng" bagi orang yang takut mati.

Dalam sebuah wawancara yang diterbitkan dalam Guardian, Hawking - pengarang buku tahun 1988 yang laris (terjual sebanyak 9 juta salinan) 'A Brief History of Time' - berkata bahawa ketika otak berhenti berfungsi, itu saja lah (habis lah cerita).

"Saya menganggap otak sebagai komputer yang akan berhenti berfungsi apabila komponennya gagal," katanya. "Tidak ada syurga atau akhirat untuk komputer rosak, ianya hanyalah cerita dongeng bagi orang-orang yang takut kegelapan."

Hawking, 69, yang telah bertahan selama hampir lima dekad dengan penyakit motor neuron yang doktor percaya akan membunuhnya ketika dia masih di awal 20-an, berkata beliau tidak takut mati. Dia juga mengatakan bahawa memiliki kehidupan dengan prospek kematian dari penyakit yang tidak dapat disembuhkan itu telah akhirnya menyebabkan dia menikmati kehidupan yang lebih seronok.

"Saya tidak takut mati, tapi saya tidak terburu-buru untuk mati. Saya punya begitu banyak yang ingin saya lakukan dulu," katanya.

Hawking menjadi sasaran kritikan dari kalangan agama ketika buku yang dikeluarkannya pada tahun 2010, 'The Grand Design' berpendapat bahawa tidak perlu bagi pencipta untuk menjelaskan kewujudan alam semesta.

Dalam wawancara Guardian - dilakukan sebelum kuliah minggu ini pada pertemuan Google Zeitgeist di London, di mana dia akan menjawab soalan, "Mengapa kita di sini" - Hawking menolak kehidupan selepas kematian dan menekankan perlunya orang ramai untuk menyedari potensi penuh mereka di Bumi.

Ketika ditanya apa nilai untuk mengetahui mengapa kita di sini, Hawking menjawab, "Alam semesta ditetapkan oleh Sains tetapi Sains mengatakan kepada kita bahawa kita tidak boleh menyelesaikan persamaan, langsung dalam abstrak. Kita harus menggunakan teori pilihan semulajadi Darwin yang berkesan dimana masyarakat yang paling mungkin untuk bertahan hidup. Kami memberikan mereka nilai yang lebih tinggi. "

Ketika ditanya apa yang dia temukan paling indah dalam Sains, Hawking berkata, "Sains itu indah ketika membuat penjelasan sederhana tentang fenomena atau sambungan antara pengamatan yang berbeza. Contohnya Helix berganda dalam biologi, dan persamaan dasar fizik."

Hawking mengatakan bahawa kewujudan kita turun pada kesempatan murni, dan tujuan seseorang itu haruslah untuk "mencari nilai terhebat dari tindakan kita."


[Guardian , CBS News]






Temuramah dengan Prof Stephen Hawking


Teori Stephen Hawking ini dari dulu sampai sekarang hanya sekadar teori, tetapi tidak disandarkan kepada sains dan kerohanian pun. Dengan kata lain tidak dibawa bukti-bukti saintifik mana  pun.  Dia hanya membawa bukti otak seperti komputer, sedangkan kita tahu komputer bukannya manusia. Langsung tidak relevan kerana manusia dikurniakan akal fikiran, nafsu, emosi, perasaan sakit, marah, lapar dan sebagainya sedangkan komputer adalah satu benda yang diprogram oleh manusia.

Adakah ianya betul kenyataan dari Hawking sendiri, ataupun ada pihak yang menggunakan kesempatan ke atasnya, kerana dia tidak boleh bercakap secara normal tetapi perlukan bantuan mesin. Semata-mata untuk menyebarkan dakyah Atheist.

Dan adakah kerana Stephen Hawking merasa begitu kesal terhadap nasib yang menimpa dirinya, sehingga mahu menyalahkan Tuhan dan membuat kenyataan agar manusia tidak mempercayai Tuhan? Mungkin ini bukan sebabnya.

Walau bagaimana pun, kenyataannya yang paling tidak berasas sekali ialah segala mahkluk menciptakan diri dia sendiri dari letupan Big Bang. Daripada tiada menjadi ada. Adakah itu masuk akal? :)

Stephen Hawking sepatutnya membaca tulisan ini yang bertajuk Dari makhluk terkecil hingga makhluk terbesar semuanya bertasbih memuji Allah dan macam-macam lagi agar tidak terus tersesat dengan idea merapu dan menyesatkan.

Semoga Stephen Hawking diberikan hidayah oleh Allah S.w.t agar menyedari kesilapan besarnya itu. Jika betul pun kenyataan Hawking, maka semua kita tidak akan susah selepas mati nanti. Tetapi jika alam akhirat itu benar-benar ada, maka orang-orang kafir akan menanggung derita buat selamanya. Fikir-fikirkan lah wahai mereka-mereka yang goyah imannya di dalam dada.

Yakin lah bahawa Tuhan itu wujud, dan syurga neraka itu wujud. Dan semua orang akan mengalami alam akhirat dan akan diadili dengan seadil-adilnya nanti. Wallahu a'lam :)

*Update 11 Jun 2011


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (58) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.