Berita Terkini

Kenyataan Presiden Barack Obama sempena Hari Kemerdekaan Israel

Berikut adalah antara kenyataan Presiden Barack Obama terhadap rakyat Israel sempena Hari Kemerdekaan Israel yang ke 63 baru-baru ini.

"Enam puluh tiga tahun yang lalu, ketika Israel menyatakan kemerdekaannya, mimpi dari sebuah negara untuk orang-orang Yahudi di tanah air bersejarah mereka akhirnya tercapai. Pada hari yang sama, Amerika Syarikat menjadi negara pertama di dunia untuk mengakui Negara Israel.

Sempena Israel merayakan kemerdekaan susah payah mereka, memberikan saya dengan besar hati untuk meneruskan keinginan terbaik daripada orang Amerika kepada orang Israel dan untuk menghormati prestasi yang luar biasa mereka selama enam dekad terakhir ini.

Kami dua negara berkongsi ikatan yang unik dan tidak terpisah dari persahabatan yang berlabuh pada kepentingan umum dan nilai-nilai bersama, dan komitmen Amerika Syarikat tak tergoyahkan bagi keselamatan Israel. Saya mempunyai keyakinan bahawa hubungan yang kuat antara negara kita akan menjadi lebih dalam setiap tahun.

Ini adalah masa perubahan besar di Timur Tengah dan Afrika Utara, dimana orang di kawasan-kawasan ini dengan berani mengejar jalan maruah dan pemerintahan-sendiri.

Sama seperti saya tahu bahawa Israel akan selalu menjadi salah satu sekutu terdekat kami, saya percaya bahawa rantau ini boleh lebih damai dan sejahtera apabila orang-orangnya mampu memenuhi aspirasi mereka yang sah.

Kami akan meneruskan usaha kami dengan Israel dan lain-lain di wilayah ini untuk mencapai perdamaian yang menyeluruh, termasuk penyelesaian dua-negara, dan untuk bekerja bersama menuju masa depan yang damai, keselamatan dan maruah bagi bangsa Israel dan seluruh rakyat rantau ini.

Saya menawarkan harapan terbaik saya terhadap Presiden Peres, Perdana Menteri Netanyahu, dan orang-orang Israel sempena mereka merayakan Hari Kemerdekaan ke 63 mereka."

Kenyataan dalam Bahasa Inggerisnya adalah seperti di bawah;

Statement By President Obama On Israeli Independence Day

Sixty-three years ago, when Israel declared its independence, the dream of a state for the Jewish people in their historic homeland was finally realized. On that same day, the United States became the first country in the world to recognize the State of Israel. As Israelis celebrate their hard-won independence, it gives me great pleasure to extend the best wishes of the American people to the people of Israel and to honor their remarkable achievements over the past six decades. Our two nations share a unique and unbreakable bond of friendship that is anchored in common interests and shared values, and the United States’ unwavering commitment to Israel’s security. I have every confidence that the strong relationship between our countries will grow deeper with each passing year.

This is a period of profound change in the Middle East and North Africa, as people across the region  courageously pursue the path of dignity and self-governance. Just as I know that Israel will always be one of our closest allies, I believe that the region can be more peaceful and prosperous when its people are able to fulfill their legitimate aspirations. We will continue our efforts with Israel and others in the region to achieve a comprehensive peace, including a two-state solution, and to working together toward a future of peace, security and dignity for the people of Israel and all the people of the region.

I offer my best wishes to President Peres, Prime Minister Netanyahu, and the people of Israel as they celebrate their 63rd Independence Day.


[The Yeshiva World News]


Dalam video pertemuan antara Barack Obama dengan Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu pada 6 Julai 2010 di bawah, permulaan video itu Obama sudah menyebut apa yang menarik minatnya dari ucapan Perdana Menteri Israel iaitu, "The bond between the United States and Israel is unbreakable," maksudnya "ikatan antara AS dan Israel tidak dapat dipecahkan".



Mulut kebanyakan presiden-presiden AS tidak kira Obama atau siapa sahaja memang dari dulu lagi sentiasa manis. Dengan mana-mana negara pun dia akan bermanis mulut.  Tetapi dengan negara Israel ada kelainan dengan negara-negara lain.  Kata-kata memberi komitmen dan sokongan amat terserlah, dan sedikit pun tidak pernah menegur atau memarahi Israel, walaupun Israel menjadi pengganas nombor satu dunia dengan menghancurkan rakyat Palestine.

Adakah kerana AS takut dengan Israel? Sedangkan negara Israel hanya ceteot di peta dunia? Yang sebenarnya, kerana matlamat dan agenda mereka sama, kerana mereka adalah pihak yang sama .......

Dan kelakar juga apabila Perdana Menteri , Benjamin Netanyahu bercakap mengenai 'peace' / keamanan. Apa agaknya erti keamanan bagi mereka? Keamanan rakyat Yahudi dan Zionis mereka semata?

Setelah mereka sudah takluk Palestine hampir 100%, baru nampak bersungguh bercakap mengenai keamanan, sedangkan sudah banyak mana yang menjadi korban kepada keamanan yang mereka jaja ini. Tetapi dalam duduk berbincang pasal keamanan pun, sampai ke hari ini tentera Israel masih lagi membunuh rakyat Palestine.

1 ulasan:

  1. Sambutan ulang tahun Israel diadakan di Bogor

    JAKARTA 15 Mei - Sekitar 28 orang tetap mengadakan sambutan ulang tahun penubuhan negara Israel yang diadakan di sebuah hotel di kawasan Puncak, Bogor, Jawa Barat, Sabtu lalu.

    Detikcom melaporkan walaupun ia mendapat bantahan pelbagai pihak, sambutan itu tetap diadakan.

    Antara yang menyatakan sambutan itu harus dibatalkan ialah Ketua Hakim Mahkamah Konstitusi, Mahfud MD.

    "Ya mesti dibubarkan kalau tidak ada kebenaran," kata Mahfud ketika ditemui pemberita di kediaman bekas Naib Presiden, Jusuf Kalla di Kebayoran Baru di sini hari ini.

    Menurut Mahfud, sebahagian negara Islam tidak membuka hubungan politik, namun hanya hubungan perdagangan. Namun dalam konteks Indonesia, hubungan politik dan ekonomi tidak dibuka sama sekali.

    "Tapi bukan perdagangan saja yang jadi persoalan. Psikologi bangsa Indonesia yang belum dapat menerima. Berbeza dengan negara Islam lain," jelas beliau.

    Mahfud bagaimanapun mengakui tidak mengetahui kumpulan pro-Israel mempunyai banyak pengikut di Indonesia.

    Polis Indonesia sebelum ini tidak mengeluarkan permit untuk kumpulan itu mengadakan sambutan tersebut. [Utusan Malaysia]

    BalasPadam

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (55) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (50) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (335) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.