Berita Terkini

Tempat yang bahagia mempunyai kadar bunuh diri yang tinggi, kata penemuan baru

Foto kredit: medindia.net

Penyelidikan baru menegaskan fakta bahawa banyak negara yang pada zahirnya bahagia tetapi mempunyai tahap bunuh diri yang luar biasa tinggi.

Penemuan baru ini datang dari University of Warwick di UK, Hamilton College di New York dan Federal Reserve Bank di San Francisco. Penemuan baru ini telah diterbitkan secara online di Journal of Economic Behavior & Organization, dengan tajuknya "Dark Contrasts: The Paradox of High Rates of Suicide in Happy Places".

Para penyelidik iaitu (Profesor Andrew Oswald dari University of Warwick, Associate Professor of Economics Stephen Wu dari Hamilton College dan Mary C. Daly dan Daniel Wilson keduanya dari Federal Reserve Bank of San Francisco) menggunakan data Amerika Syarikat dan antarabangsa, termasuk perbandingan pertama kali contoh rawak baru dari 1.3 juta orang Amerika, dan selainnya tentang keputusan bunuh diri di antara sampel rawak bebas sekitar 1 juta orang Amerika.

Bunuh diri telah menyebabkan kematian rakyat Amerika lebih ramai dari yang meninggal dalam kemalangan motor. Penyebabnya tetap kurang difahami.

Paradoks tahap bunuh diri tinggi di negara-negara bahagia telah diamati dari masa ke masa tentang bangsa individu, terutama dalam kes Denmark.

Penyelidikan baru ini mendapati bahawa negara-negara - termasuk Kanada, Amerika Syarikat, Iceland, Ireland dan Switzerland, memaparkan tahap kebahagiaan relatif tinggi namun juga memiliki tahap bunuh diri tinggi.

Para penyelidik mencatatkan bahawa, kerana variasi dalam budaya dan konvensyen laporan bunuh diri, plot-plot berterabur negara-bersilang itu hanya sugestif. Untuk mengesahkan hubungan antara tahap kebahagiaan dan tahap bunuh diri di suatu kawasan geografi, para penyelidik beralih kepada dua set data yang sangat besar merangkumi satu negara, iaitu Amerika Syarikat.

Membandingkan wilayah-wilayah di AS dengan cara ini menghasilkan keputusan yang sama. Wilayah-wilayah di mana penduduk bahagia dengan kehidupan mereka cenderung memiliki tingkat bunuh diri lebih besar berbanding dengan tahap rata-rata lebih rendah dalam kebahagiaan hidup.

Sebagai contoh, data mentah menunjukkan bahawa Utah menduduki peringkat pertama dalam kehidupan-bahagia, namun memiliki tingkat bunuh diri tertinggi yang ke 9. Sementara itu, New York menduduki tingkat ke-45 dalam kebahagiaan hidup, namun memiliki angka bunuh diri yang terendah di negara itu.

Menurut National Institute for Mental Illness, bunuh diri adalah punca utama yang kesepuluh kematian di Amerika Syarikat. Ada 34,598 kematian bunuh diri di AS setiap tahun. Kadar kematian bunuh diri secara keseluruhan adalah 11.3 pada 100,000 orang. Dianggarkan 11 percubaan membunuh diri berlaku pada setiap kematian bunuh diri.

Profesor Andrew Oswald dari University of Warwick mengatakan "orang yang tidak puas hati berada di tempat bahagia mungkin merasa diperlakukan sangat kasar oleh kehidupan. Kontras kegelapan itu pada gilirannya meningkatkan risiko membunuh diri. Jika manusia tunduk pada perubahan suasana hati, kehidupan rendah mungkin boleh bertahan dalam suatu persekitaran di mana manusia lain tidak bahagia."

Profesor Stephen Wu dari Hamilton College mengatakan, "Keputusan ini konsisten dengan kajian lain yang menunjukkan bahawa orang menilai kesejahteraan mereka setelah membandingkan dengan orang lain di sekitar mereka. Kesan-kesan perbandingan jenis ini juga telah terbukti berkaitan dengan pendapatan, jenayah, pengangguran dan obesiti."


2 ulasan:

  1. Camna tu agaknya istilah "negara2 bahagia"? Bagaimana "bahagia" itu diukur? Dari segi ape yer? Rasanya kalau "bahagia" syurga dunia memang bukan bahagia yang hakiki. Wallahu'alam.

    BalasPadam
  2. Camna tu agaknya istilah "negara2 bahagia"? Bagaimana "bahagia" itu diukur? Dari segi ape yer? Rasanya kalau "bahagia" syurga dunia memang bukan bahagia yang hakiki. Wallahu'alam.

    BalasPadam

Terima kasih :)

Kategori

Air terjun (9) Ajaib (22) Al-Hadits dan Sains (2) Alam sekitar (11) AlQuran dan Sains (38) Angkasalepas (51) Animasi GIF (3) Antik (8) Aqidah (13) Arkeologi (21) Astronomi (47) Bala bencana (42) Batu kalimah (4) Batu permata (23) Biar betul (113) Biologi (2) Bionik (4) Budaya (5) Cinemagraph (3) Dajjal (2) Download (1) Duit (37) Duit Kertas (15) Duit Syiling (25) Dunia Hiburan (129) Ekonomi Dunia (20) Ensaiklopedia (55) Foto (345) Freemason (2) Freeware (3) Gempa bumi (7) Geologi (6) Gerhana bulan (1) GIF animation (3) Grafik 3D (3) Halimunan (3) Hamas (8) Hantu (79) High speed video (6) Iblis (13) Illuminati (27) Imam empat mazhab (5) Indeks batu permata (1) Indeks duit (2) Indeks kad telefon (1) Indeks sampul duit raya (1) Indeks setem (1) Internet (94) Jalan-jalan (56) Jenayah (121) Jin (62) Kad telefon (3) Kamera (21) Kamera digital (16) Kata-kata hikmah (28) Kemalangan (58) Kematian (55) Kesihatan dan Perubatan (202) Ketenteraan (46) Kiamat (7) Kisah akhir zaman (2) Klasik (61) Kristologi (55) Landskap (111) Makanan dan minuman (17) Makro (6) Manipulasi Foto (6) Metafizik (6) Misteri (59) Motivasi (34) Muzium mini (65) Paleontologi (1) Palestine (49) Paranormal (74) Penggodam (23) Perang (31) Perkahwinan (22) Pernikahan (18) Perubatan Islam (4) Polis (9) Politik (132) Politik dunia (49) Puisi (6) Rekod (102) Robotik (27) Sains (60) Sampul duit raya (5) Scam (5) Sedih (46) Sejarah (29) Sejarah Islam (16) Sejarah kuno (4) Selebriti meninggal (12) Seni (6) Seni beladiri (1) Senibina (21) Serangga (15) Sukan (43) Syiah (15) Syirik (1) Syria (41) Teknologi (247) Teknologi Nano (8) Teori konspirasi (181) Time lapse (39) Timur Tengah (177) Tumbuhan (37) UFO (39) Ulama meninggal dunia (2) Video (334) Wallpaper Islamik (40) Yahudi (10) Zionis (20)

Unikversiti Designed by Templateism.com & Copy Blogger Themes

Imej tema oleh blue_baron. Dikuasakan oleh Blogger.